یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
مقاله‌نویس‌های مطبوعاتی قادرند مقاله‌های علمی خوبی بنویسند

امیدعلی مسعودی، مدرس ارتباطات کتاب «مقاله‌نویسی، درسنامه مطبوعاتی و دانشگاهی» را به ناشر سپرد. وی معتقد است اهالی مطبوعات قادرند مقاله‌های علمی خوبی بنویسند.-

این مدرس ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «مقاله‌نویسی، درسنامه مطبوعاتی و دانشگاهی» توضیح داد: تالیف این اثر را تمام کرده و آن را به انتشارات سرای روزنامه‌نگاران سپرده‌ام که فکر می‌کنم تا چند هفته دیگر منتشر شود.

امیدعلی مسعودی با اشاره به تبیین چیستی، ساختار و روش نگارش مقاله در این کتاب گفت: انواع مقالات اعم از تحلیلی و توصیفی و همچنین سرمقاله و یادداشت به همراه ارایه نمونه‌هایی از آن‌ها در کنار این مطالب معرفی شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره مقاله‌های علمی و مطبوعاتی را در عین متفاوت بودن تا اندازه زیادی مشابه یکدیگر دانست و گفت: محتوای این مقاله‌ها متفاوت است اما هر دو از ساختار مشابه برخوردارند. البته دقت مقاله علمی بیشتر است و باید تمام موارد را مانند ذکر منابع در آن رعایت کرد.

وی یادآوری کرد: معمولا مقاله‌نویس‌های مطبوعاتی قادرند مقالات علمی خوبی نیز بنویسند اما آن دسته از افرادی که در نگارش مقاله علمی حرفه‌ای هستند لزوما نمی‌توانند مقاله مطبوعاتی مناسبی خلق کنند.

مسعودی درباره انگیزه‌هایش از تالیف این اثر گفت: روزی فردی به من مراجعه کرد و برای نوشتن نخستین سرمقاله در نشریه‌ای که به تازگی راه‌اندازی کرده بود کمک خواست. او نمی‌دانست نخستین سرمقاله یک نشریه با سرمقاله‌های شماره‌های بعدی آن چه تفاوتی دارد. شاید این موضوع، به ظاهر جزیی باشد اما اهمیت زیادی دارد، به همین علت از انگیزه‌های من در نوشتن این کتاب کمک به افرادی بود که تازه وارد عرصه مطبوعاتی می‌شوند.

وی در پایان افزود: برای ذکر مثال از انواع مقاله، برخی مقالاتم را که در دهه‌های شصت و هفتاد در مطبوعات منتشر شده بودند ارایه کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها