یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
کتابخانه دیجیتالی مجلس گسترش می‌یابد

احد کلهر، کارشناس مسوول بخش کاووش كتابخانه، موزه و مركز اسنادمجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین برنامه برای کتابخانه دیجیتال مجلس شورای اسلامی، گسترش ظرفیت این بخش و دایر کردن واحد سمعي و بصري است، رایانه‌های این بخش نیز قرار است از 22 به 70 دستگاه برسند تا این واحد بهتر و بیشتر به ارایه خدمات بپردازد.-

کلهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاریخچه کتابخانه دیجیتال مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این کتابخانه از سال 1380 در سایت اين مركز به نشانيwww.ical.irایجاد شد. این بخش ابتدا شامل جست‌وجوی منابع اینترنتی و بانک‌‌های اطلاعاتی بود که از طریق نرم‌افزار نمایه و نما متن قابل استفاده بود.

کارشناس مسوول بخش کاووش كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اين مركز با اسکن منابع خود از جمله نسخه‌های خطی، منابع چاپ سنگی و سربی و همچنین نشریات و مطبوعات قدیمی این منابع را به صورت دیجیتال در سایت کتابخانه دیجیتال مجلس قرار دارد.

وی با بیان این‌که تا کنون 22 هزار عنوان نسخه خطی، بیش از 20 هزار عنوان چاپ سربی و سنگی اسکن شده و از طریق سایت کتابخانه دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار مي‌گيرد، اظهار کرد: کلیه نشریات قدیمی، روز‌‌نامه‌ها، مجلات پیش از انقلاب اسلامی اسکن شدند.

کلهر افزود: 24 دوره مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی پيش از انقلاب اسلامی و هشت دوره مربوط به بعد از انقلاب سلامی اکنون در فهرست منابع دیجیتال کتابخانه مجلس قرار دارند.

وی با بیان این‌که مطبوعات و مجلات قدیمی به صورت لوح فشرده در مرکز انتشارات به فروش می‌رسند، عنوان کرد: این لوح‌های فشرده به صورت داخل سالنی امانت هم داده می شوند.

کارشناس مسوول بخش کاووش كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به خرید مجموعه‌های لوح‌های فشرده مانند مجموعه نور گفت: مجموعه لوح‌های فشرده در بخش فقه، علوم اسلامی و حقوق، خریداری و به آرشیو اضافه شده است.

کلهر با بیان این‌که اکنون 700 عنوان لوح فشرده در آرشیو منابع دیجیتال کتابخانه مجلس شورای اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: مجموعه لوح‌های فشرده که حق کپی رایت دارند و عمر 30 سال از آن‌ها گذشته است فقط در سایت داخلی کتابخانه مجلس امکان دانلود و کپی دارند و برای استفاده عموم در سایت نیست.

وی با اشاره به استفاده از دانلود و کپی‌رایت نسخه‌های خطی و چاپ سنگی و سربی گفت: این منابع در بخش سایت کتابخانه ديجيتال مجلس شوراي اسلامي برای عموم قابل استفاده و دانلود رایگان است و همچنین اطلاعاتی مانند مشروح مذاکرات کل کتابخانه‌ها، فهرست نسخه‌های خطی،فهرست کتاب‌های چاپ سربی و سنگی، فهرست لوح‌های فشرده برای عموم مخاطبان قابل دسترسی است.

کلهر عنوان کرد: تا کنون بیش از 15 هزار عنوان کتاب چاپی به صورت رندوم و بر اساس نیاز مخاطبان با قدمت سی سال اسکن شدند و مخاطبان کتابخانه دیجیتال این مرکز  كه بیشتر محققان و پژوهشگران هستند، مي‌توانند از اين منابع استفاده كنند.

کارشناس مسوول بخش کاووش كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: منابع اسکن شده اسناد در بخش سرویس‌دهی عمومی قرار نمی‌گیرند و فقط قابل استفاده از طریق شبکه داخلی است.

وی اظهار کرد: امکان استفاده از منبع کتاب‌های چاپی و سربی و همچنین نسخه‌های خطی با فایل تمام متن به صورت عمومي وجود دارد اما مطبوعات و مجلات فقط امکان در سايت داخلی كتابخانه امكان استفاده دارند.

کلهر با بیان این‌که تا پیش از تغییر رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی تمامی فایل‌های پی دی اف از منابع چاپی انتشارات کتابخانه مجلس برای محققان و پژوهشگران ارسال می‌شد، گفت: 100 عنوان کتاب ظرف دو سال از طریق کتابخانه دیجیتال برای محققان داخل و خارج کشور ارسال شد اما هنوز برای ادامه آن تصمیمی گرفته نشده است.

کارشناس مسوول بخش کاووش كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین برنامه برای کتابخانه دیجیتال مجلس شورای اسلامی، گسترش ظرفیت این بخش و دایر کردن واحد سمعي و بصري است، رایانه‌های این بخش نیز قرار است از 22 به 70 دستگاه برسند تا این واحد بهتر و بیشتر به ارایه خدمات بپردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط