شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کتاب، مهم‌ترین عنصر پیشرفت کشورهای اسلامی است

شهروز افخمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کتاب، مهم‌ترین عنصر و الگوی پیشرفت کشورهای اسلامی است، گفت: بدون کتاب، هیچ جامعه‌ای به قله‌های پیشرفت و ترقی دست نخواهد یافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افخمی اظهار کرد: در طول تاریخ ثابت شده است که دانشمندان مسلمان در تمام زمینه‌های علمی با مطالعه کتاب سرافرازی و پیشرفت را رقم زده‌اند. 

وی افزود: در عصر امروز که جهش انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی است، تکنولوژی نمی‌تواند جای کتاب‌های کاغذی را بگیرد، اما برای گرایش افراد، مطالعه می‌تواند موثر باشد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای کسانی که به دلیل مشغله کاری وقت کافی برای مطالعه ندارند، کتاب‌های الکترونیکی گزینه مناسبی است. 

نماینده مردم ملکان یکی از موارد موثر در افزایش نرخ مطالعه را در دسترس بودن کتاب برای همگان دانست و افزود: اگر کتاب در تمام مکان‌ها در دسترس باشد خود به خود انگیزه مطالعه در افراد ایجاد می‌شود. یکی دیگر از راه‌های موثر در تبلیغ کتاب نیز اطلاع‌رسانی درباره مطالعه کتاب از سوی دولتمردان، سران دولتی، مجریان قانون و کارگزاران دولت است. 

افخمی عنوان کرد: به عقیده من نقش دانشگاه و مدارس در افزایش مطالعه میان نوجوانان و جوانان در الویت دوم قرار دارد و خانواده نقش اول را در این حوزه ایفا می‌کند. اگر والدین، خودشان اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش باشند و فرزندشان به طور دائم آن‌ها را در حال کتاب خواندن ببینند، همین امر الگوی خوبی برای کودکان، نوجوانان و جوانان می‌شود. 

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های موثر در تبلیغ کتاب، اطلاع‌رسانی درباره مطالعه توسط دولتمردان، مجریان قانون و کارگزاران دولت است. 

برپایی نمایشگاه کتاب انگیزه‌ای است برای مطالعه 

قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب یکی از راه‌های ایجاد انگیزه کتابخوانی میان مردم است، گفت: کتاب و کتابخوانی در دانشگاه‌ها و مدارس سراسر کشور باید هدف‌گذاری شود؛ به عنوان مثال در حوزه ورزش و کنکور هدف وجود دارد اما در حوزه مطالعه مفید و کتابخوانی چندان هدف مشخص و برنامه‌ریزی خوبی نداریم. 

وی افزود: باید مطالعه مفید در میان دانشجویان و دانش‌آموزان که 17 میلیون نفر، یعنی تقریبا یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، لحاظ کنیم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمار سرانه مطالعه کشورمان در مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته قابل قبول نیست اما در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران وضعیت مطلوبی داریم. 

احمدی لاشکی گفت: همان‌طور که کشورمان در نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوافضا پیشرفت چشمگیری داشته است، درحوزه علوم انسانی چندان پیشرفت نداشته است و با برپایی نمایشگاه کتاب می توان انگیزه کتابخوانی را به نحو مطلوب در میان مردم ایجاد کرد. 

وی یکی از راه‌های افزایش مطالعه مفید و فرهنگسازی در این حوزه را معرفی افراد کتابخوان دانست و افزود: با معرفی افراد برتر وکتابخوان مناطق روستایی و شهری می‌توان نخستین قدم تاثیرگذار را برای افزایش مطالعه و فرهنگسازی در کشور برداشت. 

احمدی لاشکی به طرح کتابخانه سیار صبا اشاره کرد و افزود: کتاب‌های این کتابخانه‌ها با کمک‌های مردمی و اهدای کتاب از سوی قشرهای مختلف جامعه تامین می‌شود و اطلاع‌رسانی دائم آن در صداوسیما توانسته قدری در فرهنگسازی و خواندن کتاب موثر باشد. 

نماینده مردم نوشهر و چالوس گفت: توجه به قشرهای محروم از کتاب به‌ویژه در شهرستان‌ها و روستاهای سراسر کشور و معرفی افراد کتابخوان از طریق رسانه‌ها نیز یکی از راه‌های دیگر برای ایجاد انگیزه مردم به مطالعه است. 

مطالعه مفید در نمایشگاه کتاب کاربردی شود 

محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مردم با حضور در نمایشگاه کتاب تهران فقط کتاب می‌خرند اما پس از خرید آن، دیگر برای مطالعه به آن مراجعه نمی‌کنند. 

وی افزود: معتقدم هر شهروندی باید داشته‌هایش را (یعنی همان کتاب‌های خریداری شده اما خوانده نشده) را کاربردی و عملیاتی کند. بنابراین، در حوزه مطالعه مفید در کشور باید درست و صحیح فرهنگ‌سازی کرد. 

نماینده مردم زنجان و طارم گفت: با تامین اعتبارات لازم تبلیغات درست، فرهنگ‌سازی، آموزش و تربیت و پرورش می‌توان میزان سرانه مطالعه کشور را افزایش داد. 

علیمردانی افزود: شاید به دلیل مشغله‌های فکری فراوان بسیاری از مردم نتوانند کتاب بخوانند اما اگر در نمایشگاه فرصت کوتاهی فراهم شود تا چند دقیقه مطالعه مفید فرهنگسازی شود، این امر می‌تواند در امر کتابخوانی انگیزه ایجاد کند. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کتاب خوب همیشه خریدار دارد. بنابراین، اگر نویسندگان بتوانند در ارایه آثار خود، خلاقیت داشته باشند این امر می‌تواند در افزایش مطالعه موثر واقع شود.
 
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از11 تا 21 اردیبهشت ماه سال 92 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط