چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
ششمین بوکر عربی به رمان «ساقه بامبو» رسید

شهر ابوظبی شب گذشته میزبان چهره‌های ادبی و رسانه‌ای از جهان عرب بود تا کمیته داوران جایزه جهانی کتاب عربی در حضور آنان و 6 نامزد راه یافته به مرحله نهایی این رقابت ادبی، «سعود السنعوسی» کویتی را به عنوان رمان نویس برگزیده امسال معرفی کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از الجزیره و المصری الیوم، در شب افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی، برگ آخر ششمین دوره جایزه جهانی کتاب عربی معروف به بوکر عربی ورق خورد و رمان «ساقه بامبو» از نگاه کمیته داوران این جایزه به ریاست نویسنده مصری جلال امین به عنوان بهترین رمان عربی سال معرفی شد.

به این ترتیب این نویسنده جوان کویتی 50 هزار دلار و هریک از پنج نامزد دیگر راه یافته به فهرست کوتاه امسال، 10 هزار دلار پاداش نقدی دریافت کردند. ضمن آن‌که رمان «ساقه بامبو» به عنوان رمان برگزیده، با حمایت این جایزه به انگلیسی ترجمه خواهد شد.

در بیانیه کمیته داوران در توصیف این رمان آمده است: این رمان از ساختاری محکم و داستانی قوی برخوردار است وعمق داستان این رمان، آن را از دیگر رقبایش متمایز می‌کند. طرح سوال درباره مسأله هویت در جوامع جدید خلیج فارس نیز از ویژگی‌های این رمان است.

«ساقه بامبو» رمانی متفاوت در نوع خود است که نویسنده از طریق شخصیت‌های آن به پدیده نه چندان قدیمی حضور خدمتکاران آسیای شرقی در کشورهای عربی خلیج فارس می‌پردازد و شرایط حضور آن‌ها برای یافتن کار و به دست آوردن پول برای گذران زندگی تهیدستانه‌شان و همچنین پیامدهای حضور آن‌ها در کشورهای عربی را بازگو می‌کند. تاریخ کویت و اشغال آن توسط عراق در جنگ دوم خلیج فارس و نیز مسأله هویت اجتماعی و تلاقی ادیان از موضوع های دیگری است که نویسنده در لابه لای صفحات رمان «ساقه بامبو» به آن‌ها می‌پردازد.

امسال 133 رمان از 15 کشور در این جایزه شرکت کردند که همگی برای نخستین بار در 12 ماه گذشته منتشر شده بودند. از این تعداد 16 رمان به فهرست اولیه راه یافتند. در مرحله نهایی، شش رمان از نويسندگانی از تونس، لبنان، عراق، عربستان، كويت و مصر برای دريافت جايزه بوكر عربی برای سال 2013 با هم رقابت کردند که در آخر سعود السنعوسی توانست با رمان «ساقه بامبو» گوی سبقت را از دیگر رقبایش برباید.

گفتنی است این جایزه امسال هم مانند سال‌های گذشته از انتقادهای محافل مختلف فرهنگی در جهان عرب مصون نماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها