چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
«سرباز كوچك امام(ره)» سران رژيم صدام را عصباني كرد

فاطمه دوست‌كامي، نویسنده كتاب «سرباز كوچك امام(ره)» گفت: در اين كتاب حوادث و سختي‌هاي دوران اسارت از كلام کسی بازگو مي‌‌شود كه در نوجوانی با پاسخ به سوالات خبرنگار خارجی، سران رژيم بعث عراق و صدام را به شدت عصباني كرد و باعث شد یکی از بدترين شكنجه‌گران اردوگاه‌هاي عراق تبعيد شود.-

فاطمه دوست‌كامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره كتاب «سرباز كوچك امام(ره)» اظهار كرد: اين كتاب به خاطرات 9 سال اسارت مهدي طحانيان مي‌پردازد كه از فروردين سال 1361 به اسارت رژيم بعث عراق درآمد. البته ماجراي كتاب از خاطرات كودكي وي آغاز مي‌شود. طحانيان در آستانه 13 سالگي به اسارت دشمن در آمد. اين نوجوان مصاحبه معروفي با خبرنگار هندي دارد كه بار‌ها از تلويزیوين پخش شده و بازتاب بسياري در كشورهای عراق و ايران داشت.

وي افزود: مخاطب وقتي كتاب را مي‌خواند و در جريان روايت با حوادث مانوس مي‌شود درمي‌يابد اين نوجوان در چه شرايط سختي با شجاعت لب به سخن گشود. سرگرد محمودي يكي از شكنجه‌گران معروف رژيم بعث عراق در صحنه‌اي كه طحانيان مشغول مصاحبه بود حضور داشت و طحانيان بدون ترس پاسخ خبرنگار هندي را مي‌داد. پس از پخش شدن اين مصاحبه و بازخورد آن در حزب بعث، سرگرد محمودي تبعيد شد.

دوست‌كامي توضيح داد: براي دست‌يابي به شناخت بيشتر از روحيات اين رزمنده سعي كردم گذشته او را مورد كنكاش قرار دهم تا بدانم چه چيز باعث شد تا مهدي طحانيان خود را سرباز و فدايي امام خميني (ره) معرفي كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه در بازكاوي خاطرات آيا به موانعي هم برخورد كرد، گفت: مهدي طحانيان از حافظه خوبي برخوردار است. البته در پاره‌اي موارد اشكالاتي وجود داشت كه براي برطرف كردن آن‌ها با خانواده و دوستان وي و آزادگان دفاع مقدس ‌مانند مجيد جلالوند، اكبر عراقي، آزاده شمسي بهرامي، معصومه آباد،‌ فاطمه ناهيد و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سيدحسن ميرسيد كه پس از ورود به اردوگاه عنبر با‌ آن‌ها روبه‌رو شد، مصاحبه کنم.

دوست‌كامي زمان صرف شده براي نگارش كتاب «سرباز كوچك امام(ره)» را دو سال عنوان كرد و افزود: از سال 1388 تا اسفند سال 1391 به صورت مداوم مشغول نگارش و ضبط مصاحبه بودم و براي آن به شهر‌هاي مختلفي سفر كردم. تحقیقات میدانی لازم از اواسط سال 1389 همزمان با شروع نگارش نوشتار اول آغاز شد. در این مرحله مطالعه کتاب‌ها و بررسی مواد کتابخانه‌ای اعم از روزنامه، نشریه، بولتن خبری، فیلم و عکس‌ها هم انجام شد و براي رفع ابهام و روشن شدن شرایط کلی و جزیی ماجراها با افرادي كه درگير ماجراها بودند مانند خانواده و دوستان مهدي طحانيان گفت‌وگو كردم.

وي در ادامه به 163 جلسه مصاحبه براي نگارش اين كتاب با مهدي طحانيان اشاره كرد و درباره موانع و حساسيت‌هايی كه در نگارش كتاب با آن‌ها مواجه بود توضيح داد: بيشتر خاطرات وي به شرح ماجراها در اردوگاه‌های مختلف اختصاص داشت كه با خاطرات بقیه دوستان هم اردوگاهی‌اش وجه اشتراک داشت. سختی نگارش وقتی اوج می‌گرفت که ناچار می‌شدم زمان و ماهیت برخی از این خاطرات را با مطلعان درجه اول یا آن‌ها که به صورت مستقیم درگیر مسایل بودند کنترل کنم. به عنوان مثال وقتی ماجرای اتوکشیدن پای یکی از اسیران در شکنجه‌ها را به نام امیر شاهپسندی ثبت می‌کردم، بهتر دانستم که شرح جزییات این ماجرا، تاریخ دقیق و کیفیت رخ دادن آن را از زبان خودش بشنوم.

دوست‌كامي افزود: مصاحبه با علی دروگری، آزاده‌ای که در اردوگاه بین‌القفسین با رحیم، سرباز بعثی درگیر می‌شود، مصاحبه با یحیی قشمی که یکی از 23 نفر آزاده‌ای است که با صدام ملاقات کرد، مصاحبه با احمدعلی قورچی، یکی از اسیران مجروح عملیات والفجر مقدماتی و ... فقز بخش‌هایی از این تلاش‌هاست.

وي جهانی بودن بازتاب برخی اتفاق‌ها و خاطرات طحانیان را يكي ديگر از مسايل مهم در نگارش اين كتاب عنوان كرد و توضيح داد: طحانيان وقتي در خاطرات خود از سفر نابهنگام صدام به روسیه، شلیک ‌شدن موشک «صاروخ الحسین» به تهران و سایر شهرها، عدم واکنش برخی مجامع بین‌المللی در رابطه با استفاده تسلیحات شیمیایی توسط عراق، مرگ ناگهانی عدنان خیرالله، وزیر وقت دفاع عراق و ديگر موارد صحبت مي‌كرد، برای رعایت سیر زمانی صحیح این اتفاق‌ها و آوردن استناد تاریخی‌، ملزم به تحقیق و استخراج اطلاعات موثق و مکمل این جریانات شدم.

دوست‌كامي ادامه داد: کتاب یا آثار جامع با موضوع خاطرات اسیران به ویژه از اردوگاه‌هاي عنبر، رمادی و بین‌القفسین که طحانيان هفت سال از دوران اسارت خود را در آن‌ها گذراند وجود نداشت به همين دليل تلاش كردم در اين اثر تا جاي ممكن با انجام مصاحبه و تحقيق از اين ضعف بكاهم. بعد از چندین مرتبه بازخوانی متن توسط راوی نقایص کار برطرف و با عنوان «سرباز کوچک امام(ره)» از سوي نشر پيام آزادگان منتشر شد.

وي درباره تفاوت اين اثر با ساير كتاب‌هاي منتشر شده با موضوع خاطرات آزادگان گفت: خاطرات مهدي طحانيان از نخستین سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز می‌شود و ماجراها را از فروردين سال 1361 و 9 سال اسارت در اردوگاه‌‌هاي عراق پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد.

دوست‌كامي افزود: شرايطي كه بر فضاي ايام اسارت طحانيان حاكم بود بسيار متفاوت از خاطرات دیگر است، زيرا شكنجه و نوع برخورد با اسیران در سال‌هاي نخست هشت سال دفاع‌مقدس به شدت تحت تاثير حوادث جنگ بود؛ به عنوان نمونه وقتي خرمشهر آزاد می شود یا فاو سقوط مي‌كند يا رژيم بعث عراق در عمليات كربلاي پنج شكست مي‌خورد، اسیران ايراني تحت شكنجه و فشار‌هاي روحي و رواني بيشتری قرار مي‌گيرند.

وي در پايان گفت:‌ كتاب «سرباز كوچك امام(ره)» در قطع وزيري و 925 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 276 هزار ريال از سوي نشر پيام آزادگان منتشر شده و قرار است در هفته دوم ارديبهشت ماه رونمايي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها