دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کتیبه دانش 5 هزار و 500 کتاب لاتین و عربی به نمایشگاه می‌آورد

بیش از پنج هزار و 500 عنوان کتاب‌ فرانسوی، انگلیسی و عربی به همت انتشارات کتیبه ‌دانش در بخش بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه می‌شود.-

مدیرمسوول انتشارات کتیبه دانش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ چهار هزار و 500 عنوان کتاب لاتین از 14 ناشر آمریکا، انگلیس و فرانسه و حدود یک هزار عنوان کتاب نیز از هفت ناشران لبنانی در این نمایشگاه عرضه خواهند شد.

حامد میرزابابایی ادامه داد: کتاب‌های زبان فرانسه اغلب با موضوع‌های حقوق و انگلیسی در حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، علوم پایه و هنر و کتاب‌های زبان عربی به آثار علوم انسانی اختصاص دارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، گفت: نمایشگاه یک محل بزرگ نمایش کتاب است اما نمایشگاه کتاب تهران از خاصیت نمایشی بودن آن فاصله ‌گرفته‌ و بیشتر به سمت فروش کتاب حرکت کرده‌ است.

میرزابابایی با بیان این‌که در ایران سیستم توزیع و فروش کتاب با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، اظهار کرد: در این میان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصتی برای ناشران سراسر کشور است تا در محیطی بزرگ، کتاب‌های خود را به فروش برسانند و بخشی از مشکلات موجود در حوزه نقدینگی و درآمدزایی خود را جبران کنند.

وی یادآور شد: در این میان برخی افراد معتقدند که اگر چه نمایشگاه کتاب می‌تواند ضعف موجود در حوزه کمبود ویترین کتابفروشی‌ها و مشکل توزیع را برطرف کند اما از سوی دیگر اثرات منفی مختلفی نیز بر حوزه‌های مختلف صنعت نشر دارد.

به گفته مدیرمسوول انتشارات کتیبه دانش، برخی فعالان منتقد حوزه نشر می‌گویند که برپایی این نمایشگاه از بین‌برنده منفعت دایمی آن‌ها در طول سال است و اگر برپا نشود، توازنی در بخش توزیع و ویترین‌های نمایش کتاب به وجود می‌آید.

وی با بیان این‌که وجود این ماهیت متناقض، نمی‌تواند منکر خوبی‌ها و اثرات مثبت نمایشگاه کتاب شود، گفت: در این میان سیاست‌های حوزه نشر باید به گونه‌ای تنظیم شود که هموزن و همگن با تقویت سیستم توزیع و تمرکززدایی، نمایشگاه کتاب از حالت فروشگاهی بودن به سمت نمایشگاهی شدن حرکت کند.

میرزابابایی اظهار کرد: اگر این سیاست در طول سال‌های مختلف اجرایی شود، به مرور زمان کارکردهای نمایشگاه به سمت حرفه‌ای شدن حرکت می‌کند و نمایشگاه کتاب تهران نیز همچون نسخه‌های جهانی آن میعادگاه حرفه‌ای اصحاب نشر می‌شود، به گونه‌‌ای که نویسندگان و ناشران در محیطی کاملا حرفه‌ای با یکدیگر دیدار می‌کنند.

وی اجرایی شدن این موضوع را مستلزم توجه مدیران فرهنگی کشور دانست و افزود: این سیاست در یک برنامه زمانی میان مدت یا بلندمدت قابل اجراست و با تقویت سیستم توزیع و افزایش ویترین‌های کتاب در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور شکل می‌گیرد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها