جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
روز جهانی کتاب در بریتانیا برگزار شد

دیروز پنجشنبه در بریتانیا جشن روز جهانی کتاب برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک سلر، 7 مارس(17 اسفند) بریتانیا شاهد برگزاری مراسم روز جهانی کتاب بود و در قالب برنامه های مختلفی که در سراسر بریتانیا به اجرا درآمد، حدود 750 هزار کودک به صورت همزمان این روز را جشن گرفتند. 

این روز با برگزاری برنامه های مختلف در مدارس نقاط مختلف جزیره و نیز با یک برنامه ویژه با حضور نویسندگان شناخته شده این حوزه چون فرانچسکا سیمون، آنتونی هورویتس و لورن چایلد در سالن ملکه الیزابت لندن، گرامی داشته شد. در این برنامه کودکان با سخنانی که این نویسندگان بیان کردند، با روش های مختلف خلق یک قصه آشنا شدند. تشویق به کتابخوانی و نویسندگی و نیز توضیح روش های تصویرپردازی کتاب از دیگر مطالبی بود که این نویسندگان بر آن ها تمرکز کردند. 

این برنامه از سوی ترتیب دهندگان آن به عنوان برنامه ای که بیشترین مخاطبان کودک را جلب کرد و بزرگترین برنامه دسته جمعی برای کودکان در کره زمین خوانده شد. 

این برنامه که به میزبانی تونی رابینسون برگزار شد، به صورت آنلاین در مدرسه ها، سینماها و شبکه های اجتماعی سراسر بریتانیا نمایش داده شد. 

سال پیش نیم میلیون کودک همزمان شاهد اجرای این برنامه بودند و امسال در بریتانیا 750 هزار کودک به تماشای آن نشستند. این برنامه در 75 کشور به صورت همزمان به نمایش درآمد. 

در بریتانیا روز جهانی کتاب هر سال 7 مارس گرامی داشته می شود در حالی که در دیگر کشورها 23 آوریل از سوی یونسکو به عنوان روز جهانی کتاب معرفی شده است. 

از آنجا که بریتانیا پیش از انتخاب این روز توسط یونسکو که روز مرگ شکسپیر و سروانتس است، روز 7 مارس را به عنوان روز جهانی کتاب انتخاب کرده بود، هنوز به رسم خود ادامه می دهد. در این روز مدرسه های بریتانیا و ایرلند برنامه های متفاوتی دارند و بچه ها معمولا با لباس شخصیت های محبوب داستانی خود راهی مدرسه می شوند و در مدرسه ها نمایش های مختلفی با اقتباس از داستان ها اجرا می شود. 

یکی از اهدف اصلی این روز تشویق کودکان به کتابخوانی است که برای رسیدن به این هدف هر سال به کودکان و نوجوانان به رایگان کتاب اهدا می شود. امسال نیز حدود یک میلیون نسخه کتاب رایگان در مدارس به دانش آموزان اهدا شد.

اسکاتلند، ایرلند و ولز نیز روز جهانی کتاب را به عنوان روزی برای گرامیداشت قدرت قصه گویی و برای نمایش عشق به کتاب جشن گرفتند. 

امسال علاوه بر این در قالب یک برنامه داوطلبانه برنامه ویژه ای برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه برگزار شد. از سال پیش 6 هزار و 400 داوطلب برای اجرای این طرح وارد عمل شدند. 

دست اندرکاران این برنامه با این درک که توانایی خواندن و نوشتن به درک هویت هر فرد کمک می کند و خساراتی که از بیسوادی ناشی می شود، جبران ناپذیر است، این برنامه را طراحی کرده اند. این که 60 درصد زندانیان در بریتانیا از سواد پایه نیز برخوردار نیستند، اهمیت این تلاش ها را برای دست اندرکارانشان دوچندان می سازد. این در حالی است که یک کودک از هر هشت کودک بریتانیایی که در دبستان ها تحصیل می کنند، قادر به خواندن استاندارد نیستند. 

در قالب این برنامه کمک داوطلبانه، هر داوطلب با سه کودک و در هر هفته دو جلسه نیم ساعته برای یک دوره یک ساله برگزار می کند. 

ایجاد کلاس های نویسندگی خلاقانه برای کودکان در مدارس برای این که بتوانند با توانایی های نوشتن در خودشان آشنا شوند و کمک به آموزگاران مدارس از سوی نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و ناشران برای آموزش این که چگونه کتاب ها خلق می شوند، از برنامه هایی است که در همین طرح مورد توجه قرار گرفته اند. 

این برنامه قصد دارد تا سال 2016 از این طریق به 10 هزار کودک کم سواد کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها