جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
خورشیدی: تصویرگر غم از دست رفتن محله‌های قدیمی‌ام

مراسم رونمایی از کتاب «آن روزگاران تهران» آثار سیاه قلم خسرو خورشیدی از تهران قدیم در کتابفروشی کتابسرا برگزار شد. خورشیدی گفت: تهران قدیم پر از خاطره‌های به‌یاد ماندنی است در حالی‌که با تغییر بافت شهری، بسیار تغییر کرده است. در این کتاب عشق به این شهر و غم از دست رفتن محله‌های قدیمی تهران را به تصویر درآوردم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «آن روزگاران تهران» سیاه‌قلم‌های خسرو خورشیدی،  با حضور جمع بسیاری از نویسندگان، شاعران و هنرمندانی مانند خسرو سینایی، تهمینه میلانی و هما روستا، همچنین سفیران و دیپلمات‌های بیش از 35 کشور مانند روسیه، ایتالیا، اسپانیا، مجارستان، لهستان، فرانسه، رومانی، پرتغال و هند پنجشنبه (17 اسفندماه) در کتابفروشی کتابسرا برگزار شد.

خورشیدی در ابتدای نشست درباره انگیزه گردآوری سیاه قلم‌هایش اظهار کرد: تهران، شهری پر از خاطره‌های خوب برایم بود که بسیار تغییر کرده و هنگامی‌که در آن قدم می‌زنم احساس می‌کنم مکان‌های زیبای تهران قدیم از میان رفته است.

این هنرمند و نقاش افزود: تمام عشقم به شهر تهران و تمام اندوهم از نبودن آن ساختار و معماری زیبای شهر را در این کتاب به تصویر کشیدم تا نسل جوان و آیندگان، تهران زیبای دیگری را بشناسند که دیگر اثری از آن به‌جای نمانده است.

صادق سمیعی، مدیر انتشارات کتابسرا نیز درباره ویژگی‌های «آن روزگاران تهران» گفت: تمام آن‌چه در این کتاب تصویر شده، بر اساس دیده‌های استاد خورشیدی از هفت یا هشت سالگی در شهر تهران است. ذهن فوق‌العاده وی در 80 سالگی نشان از نبوغی تکرارنشدنی است. سیاه‌قلم‌های خورشیدی بدون استفاده از عکس کشیده شده‌اند، به‌طوری که عباس کیارستمی هنگامی‌که سقف سینما دیدبان (مایاک) را دید، باور نمی‌کرد که خورشیدی بدون نگاه به عکسی آن را قلمی کرده باشد.

وی توضیح داد: از دیگر ویژگی‌های کتاب باید به مساله تاریخ اجتماعی تهران در دوره‌های گذشته اشاره کرد، رستوران‌ها،‌ مسجدها، تعزیه، سینه‌زنی‌ها، فرهنگ مردم و مکان‌های تاریخی همگی به‌زیبایی بازگوکننده تهران قدیم هستند.

وی بیان کرد: بی‌شک «آن روزگاران تهران» از نخستین آثار سیاه قلم به‌شمار می‌رود که تصویری تاریخی درباره تهران به‌دست می‌دهد. معمولا کتاب‌های دیگری که به گذشته تهران پرداخته‌اند، از دریچه عکس آن را بررسی کردند، در حالی‌که این سیاه قلم‌ها، همان فضای قدیمی را به‌گونه‌ای متفاوت اما برپایه اصالت اثر، جان بخشیده‌اند.

وی با اشاره به مرحله‌های انتشار سیاه قلم‌های استاد خورشیدی گفت: اصل نقاشی‌ها پس از انتخاب و گذراندن مراحل مختلف باید به‌گونه‌ای چیده می‌شد تا مخاطب ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کند. برای ابعاد کتاب نیز قطع مربع انتخاب شد تا نقاشی‌ها بهتر دیده شوند.

وی افزود: در هر صفحه از کتاب، بخشی از هر طرح که نشان‌دهنده ظرافت کار هنرمند است، انتخاب و در کنار تصویر کامل آورده شده تا مخاطب هنگام دیدن به آن بخش اثر، نگاه جداگانه و ویژه‌ای داشته باشد. از سوی دیگر در انتخاب خطاط و نوع نگارش روی جلد بسیار دقت شده تا همزمان قدمت و جدید بودن آن را تداعی کند.

وی با بیان این‌که بسیاری از خاطرات گذشته تهران به خیابان‌های لاله‌زار و استانبول اختصاص دارد، اظهار کرد: هنگامی که از گذشته تهران حرف می‌زنیم یا ساختار و معماری گذشته این شهر را در نظر می‌آوریم، همگان به یاد بخشی از شهر می‌افتند که اکنون اثری از آن دیده نمی‌شود. این در حالی است که در دیگر کشورها، خیابان‌هایی مانند آن‌چه ما داریم و بیانگر گذشته، تاریخ، فرهنگ، هنر و مرکز تفریحی شهر به‌شمار می‌روند، به‌خوبی نگهداری شده‌اند تا علاوه بر حفظ حافظه تاریخی شهر، برای جذب توریست از آن‌ها استفاده شود.

خسرو خورشیدی متولد 1311 در همدان است و از نخستین فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی دارالفنون در دوره قاجار به‌شمار می‌رود. وی همچنین در آکادمی هنرهای زیبای رم در رشته‌های طراحی و معماری صحنه تحصیل کرد. همزمان نیز در رشته‌های سینما، تئاتر، تلویزیون و اپراهای ایتالیایی به کسب تجربه پرداخت. 

در سال 1387 از سوی سید محسن حبیبی، رییس پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، محمد قهرمانی، رییس دانشکده هنرهای نمایش و موسیقی، همچنین ناصر آقایی، مدیرگروه هنرهای نمایشی و دیگر استادان حوزه هنرهای نمایشی، روز تولد خسرو خورشیدی (پنجم آذرماه) «روز طراحی صحنه» نام گرفت.

این مراسم با امضای کتاب از سوی خسرو خورشیدی برای دوستداران و علاقه مندان وی همراه بود.

کتاب «آن روزگاران تهران» یادمانده‌ها و سیاه قلم‌های خسرو خورشیدی با نویسندگی و نقاشی‌های وی در 376 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات کتابسرا به‌چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها