یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
نخستین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانی برگزار می‌شود

«نخستین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانی» سه‌شنبه (15 اسفندماه) در تالار مولوی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برپا خواهد شد. در این همایش، علاوه‌بر ارایه مقاله، به محمدیوسف کیانی به‌پاس آثار ارزشمندش در حوزه هنر باستانشناسی، تندیس عزت‌الله نگهبان، پدر باستانشناسی ایران اهدا می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، در «نخستین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانی» که با سخنرانی دکتر احمد خاتمی، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی آغاز می‌شود، 9 مقاله مرتبط با این حوزه ارایه خواهد شد. 

مقاله «کشف یک برج خاموشی دوره ساسانی در بندیان و ملاحظاتی درباره دخمه‌گذاری در آیین زرتشت» از سوی مهدی رهبر، «کاوش‌ها و پژوهش‌های قلعه یزدگرد» از ناصر چگینی، «بررسی محوطه‌های ساسانی دشت سیمره» با سخنرانی یعقوب محمدی‌فر و «اردشیر خوره، پایتخت مذهبی ساسانیان» نیز از سوی میلاد وندائی ارایه خواهند شد.

دیگر مقاله‌های این همایش با نام‌های «تقلید و نوآوری در هنر فلزگری ساسانی: تحلیل موضوعی چند ظرف سیمین» با سخنرانی سید مهدی موسوی، مقاله «آیا ارَجَان دوره اسلامی همان برم قباد ساسانی است؟» با ارایه جواد نیستانی و «سبز در سبز، آهنگی از دوره ساسانی» از سوی محمدرضا چیت‌ساز ارایه می‌شوند.

در این همایش همچنین مقاله‌های «در باغ سبز: روابط ایران ساسانی و امپراتوری روم در دوران صلح از دریچه باستانشناسی» از سوی نگین میری و «مروری بر چند نقش برجسته پُر بحث ساسانی» از سید رسول موسوی حاجی نیز ارایه خواهند شد.

در مراسم پایانی «نخستین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانی» از تندیس عزت‌الله نگهبان، پدر باستانشناسی ایران رونمایی خواهد شد و این تندیس برای نخستین‌بار به محمدیوسف کیانی به‌پاس بیش از 40 سال خدماتش در حوزه باستانشناسی اهدا می‌شود.

محمدیوسف کیانی دارای کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری در حوزه باستانشناسی است. «پایتخت‌های ایران»، «تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی»، «شهرهای ایران» در چهار جلد، «کاروانسراهای ایران» در سه جلد و «مقدمه‌ای بر هنر کاشیکاری ایران» برخی از آن‌ها به‌شمار می‌روند.

«نخستین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانی» سه‌شنبه (15 اسفندماه) در تالار مولوی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی از ساعت 9 صبح تا 16 و 30 دقیقه برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها