چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۸
شکوفایی طرح‌های بدیع کتابی در دیار نصف جهان

دیار نصف جهان را همه به سی و سه پل، چهارباغ، صنایع دستی ارزشمند و شاید هم گز و پولکی می‌شناسند. مردم کتابدوست و اهل فرهنگ و ادب این دیار نیز سابقه‌ای دیرین در کتاب و کتابخوانی دارند و به همین دلیل اصفهان دومين پايتخت فرهنگي جهان اسلام شناخته می‌شود. از رخدادهای کتابی این استان در سال 1391 می‌توان به راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در واحدهای تولیدی و صنعتی در فلاورجان، اجرای طرح «طلوع کتاب» در شهرستان آران و بیدگل و نخستین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار نهضت مطالعه مفید اشاره کرد.-

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ در آخرین روزهای فروردین ماه امسال مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان وعده آغاز کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی این استان را داد. این کتابخانه با 30 هزار مترمربع زیربنا نیازمند اعتباری افزون بر 25 میلیارد تومان است. قرار است این کتابخانه در خیابان شهید کشوری اصفهان ساخته شود اما اکنون که 11 ماه از این اعلام می‌گذرد، هنوز  اقدامی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا استانداری برای ساخت کتابخانه انجام نشده است.

البته در مقابل کلنگ ساخت کتابخانه استاندارد شهرستان برخوار، یکی از شهرستان‌های این استان، در همان روزها به زمین زده شد. این کتابخانه در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع و زیربنای 220 هزار مترمربع قرار است در مدت پنج سال ساخته شود.

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن و عترت در شهر اصفهان را می‌توان یکی از اقدامات ارزشمند کتابی در این استان دانست. این کتابخانه تیرماه در طبقه همکف موسسه مهد قرآن کریم و ولایت‌شهر اصفهان راه‌اندازی شد.

در این کتابخانه با فضای 120 متری آثار مرتبط با موضوع قرآن و عترت، تفاسیر آیات، مقالات و ... ارایه می‌شوند. همچنین در فاز نخست، یک هزار جلد کتاب در این کتابخانه قرار داده شد و ورود به اين مكان فرهنگي برای عموم آزاد است. 

تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات
یکی دیگر از اخبار خواندنی تابستانی این استان، تخصیص اعتبار 750 میلیون تومانی برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها بود. این اعتبار اواخر شهریور ماه به کتابخانه‌ها داده شد تا زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در این کتابخانه‌ها تقویت شود.

ورود 150 دستگاه رایانه به چرخه کتابخانه‌های عمومی، راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در کتابخانه‌ها و تجهیز یک هزار قفسه کتاب به آثار جدید، برخی اولویت‌های بازسازی کتابخانه‌های استان بودند. 

فرصتی برای کتابخوانی کارگران شهرک صنعتی 
فلاورجان به عنوان یکی از شهرهای جنوب غرب استان اصفهان نیز در فصل تابستان میزبان یک اقدام فرهنگی بود. راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواسط مرداد ماه امسال انجام شد.

فلاورجان یک شهرک صنعتی است که واحدهای تولیدی زیادی را دربر می‌گیرد و اغلب جمعیت شهر در این واحدها مشغول کارند و  این افراد به کتابخانه‌های عمومی دسترسی ندارند تا بتوانند در اوقات فراغت از این منابع ارزشمند استفاده کنند. در واقع، کارگران و افرادی که در واحدهای تولیدی و صنعتی مشغولند، از صبح تا عصر سرکارند و نمی‌توانند به کتابخانه‌های عمومی که معمولا در ساعت مشخصی فعالیت می‌کنند، دسترسی داشته باشند. بنابراین، این ایستگاه‌ها می‌توانند نیاز مطالعاتی آن‌ها را برآورده سازند. 

زنگ بزن، کتاب بگیر!
اجرای طرح «طلوع کتاب» در شهرستان آران و بیدگل اصفهان را باید در زمره یکی از طرح‌های موفق علاقه‌مندی مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی دانست. این طرح از سوی کتابخانه مشارکتی مکتب الصادق (ع) در این شهر اجرا می‌شود.

در این طرح افراد پس از تماس با شماره تلفن 2991029912، نام کتاب درخواستی خود را به همراه نام نویسنده آن اعلام می‌کند. مجری طرح طلوع کتاب نیز موظف به تهیه و خریداری این کتاب می‌شود و آن را به دست مخاطب و سفارش‌دهنده به قیمت پشت جلد می‌رساند. در این طرح فقط هزینه پشت جلد کتاب دریافت می‌شود و هزینه‌هایی مانند ایاب و ذهاب، سفارش و خریداری کتاب از نقاط مختلف کشور و ... بر عهده مجری طرح است. 

قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان
شهرستان برخوار، یکی دیگر از شهرهای استان اصفهان، شهریور ماه امسال میزبان آلاچیق‌های قصه‌گویی بود. این طرح با هدف تامین اوقات فراغت کودکان و همچنین گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرهای دولت‌آباد، حبیب‌آباد و دستگرد برخوار اجرا شد.  این آلاچیق‌ها ویژه کتابخوانی‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار است فردی که مسوولیت آلاچیق را به عهده دارد، یک روز در هفته برای کودکان و نوجوانان قصه بخواند. 

به یاد موسس نخستین کتابخانه آران و بیدگل
شهر آران و بیدگل بهمن ماه امسال میزبان کنگره افتخارالاسلام بود. این کنگره به یادبود مرحوم آیت‌الله آقا حسین دربندی آرانی، از عالمان مشهور و فعال در زمینه خدمات اجتماعی در سه محور مقاله، شعر و خوشنویسی  با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آران وبیدگل، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، دانشگاه پیام نور و موسسه یاران خورشید برگزار شد.

مرحوم افتخارالاسلام از روحانیون روشنفکر، خیّر و فعال شهر آران و بیدگل بود، وی سال 1343 نخستین کتابخانه‌ را در این شهر در کتابخانه آستان مقدس حضرت محمد هلال (ع) تاسیس کرد و این کتابخانه اکنون غنی‌ترین کتابخانه از نظر کتاب و محتوا در استان اصفهان است. 

برگی زرین از درخت دانش فرو افتاد
فصل زمستان امسال اما چندان هم خوب نبود. درگذشت لئون میناسیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ اصفهان در 11 دی ماه خبر بدی برای فعالان این حوزه بود. از میناسیان آثار ارزشمندی مانند «چهار کتاب از سرایندگان و نوازندگان ارمنی فریدن»، «صومعه‏های ارامنه ایران» و «تاریخ ارمنیان جلفای اصفهان در یکصد و چهل سال اخیر 1996-1856» منتشر شده است. میناسیان سال 1299 خورشیدی در روستای ارمنی‌نشین «خویگان» در شهرستان فریدن استان اصفهان دیده به گیتی گشود. میناسیان موفق شد اسناد و مدارک بایگانی شده 350 ساله کلیسای «وانگ» را گردآوری و تنظیم کند که این اثر در سال 1362 به چاپ رسید. وی همچنین هفتاد جلد کتاب شامل 10 جلد به زبان فارسی و 60 جلد به زبان ارمنی را درباره تاریخ ارامنه فریدن و جلفا، تاریخ هنر و هنرمندان ارامنه این منطقه، نسخ خطی موجود در موزه جلفا و ... نگاشت. 

ایست؛ وقت کتابخوانی است!
بهمن ماه امسال همچنین چهار ایستگاه مطالعه در استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کردند. این ایستگاه‌ها در استانداری، پایانه‌های مسافربری کاوه و صفه و همچنین راه‌آهن اصفهان به طور همزمان نصب و راه‌اندازی شدند. 15 عنوان کتاب در قالب 287 هزار و 500 جلد در موضوعات کودک و نوجوان، رمان، اجتماعی و فرهنگی در این ایستگاه‌ها قرار داده شده‌اند. 

این ایستگاه‌ها که با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در بین عموم مردم فعالیت می‌کنند، کتابخانه کوچکی‌اند که در فضاهای عمومی قرار می‌گیرند و مردم می‌توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها، کتاب‌ مورد علاقه خود را انتخاب کنند و پس از مطالعه حداکثر تا 15 روز آن را به همان ایستگاه یا سایر ایستگاه‌های مطالعه کشور یا کتابخانه‌های عمومی نهاد در کل کشور بازگردانند.

آخرین روزهای بهمن نیز نخستین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار نهضت مطالعه مفید در اصفهان برگزار شد. در این همایش از 300 نفر از فعالان حوزه کتاخوانی شامل کتابداران نمونه، کتابخانه‌ها نمونه، خیران کتابخانه‌ساز و فعالان کتابخوانی در دستگاه‌ها و اداره‌های استان تجلیل شد. بررسی رسانه‌های برتر در حوزه کتابخوانی و قدرداني از رسانه‌های فعال نیز از دیگر برنامه‌هایی به حساب می‌آمد که در این همایش پیش‌بینی شده بود. همچنین از فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر به عنوان حامیان نمونه کتاب و کتابخوانی نیز در این مراسم قدرداني شد. 

پایانی خوش برای کتاب و کتابخوانی
و اما اسفند ماه به عنوان آخرین ماه سال، اصفهان میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی خود یعنی هشتمین نمایشگاه استانی کتاب بود. در این نمایشگاه حدود 500 ناشر بیش از 60 هزار عنوان کتاب خود را در فضایی به وسعت سه هزار و 500 مترمربع ارایه کردند.

در این نمایشگاه که در محل دایمی نمایشگاه‌های شهر اصفهان در سه بخش عمومی، دانشگاهی و مذهبی از دهم تا پانزدهم اسفند برگزار شد. نمایشگاه هشتم در حالی برگزار شد که برای نخستین بار کتاب‌هایی از سوی موزعان ناشران خارجی در نمایشگاه ارایه شدند، کتاب‌هایی با موضوع معماری، دکوراسیون، هنر، علوم رایانه، علوم انسانی، پزشکی و ... که از کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه آورده شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط