چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
«کتاب کوچک گفت‌وگو» از مهارت‌های کلامی سخن می‌گوید

«کتاب کوچک گفت‌وگو» عنوان اثری از مرسده صادقی است که ضمن بیان مهارت‌های برقراری ارتباط کلامی به مشکلات این نوع از تعاملات می‌پردازد و نکاتی را در قالب تجزبه و تحلیل درباره گفت‌وگو ارایه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب اهداف گفت‌وگو با دیگران را اثربخشی ارتباط و همچنین نیازردن افراد دانسته و در این مسیر بر دوستی، تفاهم و دستیابی به حقیقت تاکید کرده است.

مولف اثر بحران‌های گوناگون بشری را ناشی از تفاوت دیدگاه‌ها نمی‌داند بلکه بیشتر بر ناتوانی انسان‌های امروز در نحوه گفت‌وگو کردن و ایجاد تفاهم پافشاری می‌کند.

همچنان که در مقدمه کتاب نوشته شده است: «کتاب کوچک گفت‌وگو» و آثاری از این دست که در زمینه توسعه تعاملات بشری تدوین شده‌اند، مدعی ابداع روشی جدید در ارتباطات انسانی نیستند بلکه ضمن بیان مهارت‌های گفت‌وگو بر بازآفرینی آن‌ها در زندگی روزمره توجه و تاکید دارند. اغلب این کتاب‌ها نیاز انسان کنونی در جهت تشنج‌زدایی و راه‌حل‌یابی را در سایه توانمندسازی مهارت‌های گفت‌وگو می‌بینند.»

مرسده صادقی یافته‌های پژوهشی خود را در 13 بخش با عناوین مقدمه، گفت‌وگو و انواع آن،‌ مهارت‌های گفت‌وگو، یادگیرندگی، احترام کامل، گشودگی ذهن، از دل سخن گفتن، گوش‌دادن، پرهیز از شتاب، تعلیق باورها، جانب‌داری سازنده، جویایی و ناظر خویش بودن ارایه کرده است.

وی در این اثر ضمن ارایه تعاریفی از گفت‌وگو و آن‌چه گفت‌وگو خوانده نمی‌شود ـ نظیر بحث و مناظره ـ چارچوب‌های گفت‌وگوی سالم و سازنده را بر می‌شمارد و به ترتیب در فصول گوناگون مولفه‌های اثربخشی در یک تعامل کلامی را مرور می‌کند.

در بخشی از معرفی «کتاب کوچک گفت‌وگو» آمده است: «به هنگام گفت‌وگو مبنای سخن افراد تصورات و برداشت‌های خاص خودشان است. وجود این تصورات و فرضیه‌ها امری ضروری و لازم است زیرا امکان فعالیت انسان را در محیط فراهم می‌کند. اما گاه تصورات و فرضیه‌های انسان، لباسی از تفسیرهای ذهنی بر تن واقعیت‌های جهان خارج می‌پوشاند در آن صورت است که مشکل‌آفرین می‌شود.»

نخستین چاپ «کتاب کوچک گفت‌وگو» را موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با شمارگان سه هزار نسخه در 71 صفحه و بهای 42 هزار ريال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها