سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
تبدیل قصه‌های کهن به رمان یا فیلم از ضروریات جامعه امروز است

محمدرضا یوسفی، نویسنده کودک و نوجوان که این روزها سه مجلد آخر از مجموعه 12 جلدی «قصه‌ای نو از افسانه‌ی » او منتشر شده است به «ایبنا» گفت: «گمان می‌کنم دیگر زمان آن رسیده تا قصه‌های فولکلور به صورت شفاهی برای ما گفته شوند.» وی با اشاره بر ضرورت بازآفرینی این قصه‌ها تاکید کرد که شرط دوام این آثار آن است که به پدیده‌های هنری مدرن مانند رمان یا فیلم تبدیل شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سنگ صبور»، «نوروز می‌آید»، «دختر نارنج و ترنج»، «دویدم و دویدم»، « خاله سوسکه»، «بز زنگوله پا»، « پری غرغرو»، «راز سیب سرخ»، «ماه پیشونی»، «گل خندان»، «نخودی» و «نمکی» عنوان‌های این مجموعه دوازده جلدی‌اند. 

یوسفی درباره این مجموعه که از سوی نشر پیدایش منتشر شده، گفت: این مجموعه دارای 12 رمان فولکلور (محلی) است. من سال‌ها در این زمینه کار کرده‌ام و گمان می‌کنم دیگر زمان آن فرا رسیده تا این قصه‌های فولکلور که به صورت شفاهی و سینه به سینه برای ما نقل و گفته شده، به صورت مکتوب درآیند. 

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: داستان‌های فولکلور سرزمین ما جزو مهم‌ترین و تاثیرگذارترین داستان‌های شفاهی‌اند که در ایران وجود دارند و من قصد دارم این داستان‌ها را ماندگار کنم. شرط ماندگاری این آثار آن است که به پدیده‌های هنری مدرن مانند رمان یا فیلم تبدیل شوند. 

نویسنده کتاب «اژدها» اظهار کرد: هر اسطوره و فرهنگی هنگامی دوام پیدا می‌کند که به اشکال گوناگون روایت شود. یکی از اشکال روایت هم همین بازآفرینی است که نویسنده‌ها برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند. به هر روی هدف من این است که در آینده نیز کار روی این حوزه را ادامه دهم. 

یوسفی نویسنده نام آشنای حوزه‌ کودک و نوجوان است که به سال 1332 در همدان به دنیا آمد. از آثار او می‌توان کتاب‌های «سال تحویل شد»، «افسانه شیر سپیدیال»، «قصه یارگار زریران» و «افسانه بلیناس جادوگر» را نام برد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها