سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
حضور معنویت نشانه فضل خداست نه فضل نویسنده

محمدحسن حسيني در نشست بررسي «معنويت در آثار رضا اميرخاني» کتاب‌های این نویسنده را فتوت‌نامه‌هاي جديد و امروزي دانست و تاکید کرد که سلوك شخصيت‌ها در داستان‌هاي اين نويسنده در شخصيت خود نویسنده نيز دیده می‌شود. امیرخانی نیز در این نشست در ادامه صحبت‌های حسيني گفت که حضور معنویت در آثار یک نویسنده نشانه فضل خداوند است،‌ نه فضل نويسنده.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين نشست كه عصر دیروز، 16 بهمن، در حوزه هنري تهران برگزار شد، محمدحسن حسيني و رضا اميرخاني سخنراني کردند.
 
حسيني با انتقاد از رواج عرفان‌هاي نوظهور در كشور گفت: اگر قرار باشد ايمان را زميني كنيم،‌ به تدريج واژه «ايمان» از قاموس انسان‌ها حذف مي‌شود، مانند كاري كه عرفان‌هاي جديد انجام مي‌دهند. 

اين شاعر افزود: حدود دو هزار عنوان كتاب در زمينه عرفان‌هاي كاذب در كشور منتشر شده كه حتي به بعضي از آن‌ها در كشورهايي مثل آمريكا هم اجازه انتشار داده نمي‌شود. 

اين منتقد ادبي با قدرداني از عملكرد اميرخاني در زمينه ترويج ارزش‌هاي مذهبي در آثارش گفت: اميرخاني قد علم كرده است و حرفش را مي‌زند، در حالي كه سنگ‌هاي تكفير از همه سو به سمت او پرتاب مي‌شود اما وي اهل حقيقت است و در اين مسير قدم مي‌زند. 

حسيني افزود: حتي سختگيرترين مخالفان و منتقدان اميرخاني درباره كتاب «من او» نظر مثبتي دارند، چون در آن درباره عشق سخن گفته است، اما در واقع در اين رمان از عشق حقيقي و معنوي صحبت شده است. 

اين شاعر با بيان اين‌كه اميرخاني را در مقام نويسنده بيشتر مي‌پسندد تا در مقام مصاحبه‌شونده، گفت: وقتي اين نويسنده درباره شخصيت‌هاي داستان‌هايش سخن مي‌گويد، گاهي تفاسير يا معنويتي را كه خواننده برداشت كرده است، برهم مي‌زند يا آن را دچار ابهام مي‌كند. گاهي هم حساسيت‌هايي را برمي‌انگيزد. 

اميرخاني نيز در اين نشست گفت: چنين نشست‌هايي به نظر من مانند مجالس ترحيم هستند و من بايد نقش «ميّت» را بازي كنم. 

وي افزود: برخلاف نگاه شاعرانه آقاي حسيني، شخصيت‌هاي داستان‌هاي من از «اوتاد» نيستند. شايد ايشان چيزهايي در آن‌ها مي‌بينند كه من با وجود علم حضوري و خلق آنها، چنين چيزهايي را نمي‌بينم. 

نويسنده رمان‌هاي «من او» و «ارميا» ادامه داد: بعضي سخنان فقط تعابير و تأويل‌هايي شاعرانه هستند؛ مثلا‌ نام رمان «قيدار» را صرفا با سفري اتفاقي به شهر قيدار انتخاب كردم. بنابراين، كشف و شهودي را كه آقاي حسيني از آن‌ها سخن گفتند، چندان درست نمي‌دانم. 

اميرخاني افزود: قاعدتا اگر نويسنده‌اي بخواهد معنويت را در آثارش مطرح كند، مقهور طرح خود مي‌شود. اگر در آثار نويسنده‌اي معنويت ديده شود، نشانه فضل خداوند است،‌ نه فضل نويسنده، چرا كه نويسنده به تقليد از خالق اصلي مي‌پردازد. 

چهارمين نشست ادبي «آينه‌هاي روبه‌رو» به همت كارگاه قصه و رمان مركز آفرين‌هاش ادبي حوزه هنري روز گذشته در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد. 

امیرحسین فردی، محمد حمزه‌زاده، مرتضی سرهنگی و علیرضا لبش از چهره‌هاي حاضر در اين نشست بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها