دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
«باغ دلگشا»ی پری صابری از راه رسيد

نمایشنامه «باغ دلگشا» نوشته پری صابری منتشر شد. این نمایشنامه که ابتدا قرار بود برای ساخت یک سریال تلویزیونی نوشته شود، درباره زندگی و آثار سعدی شیرازی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پروژه «باغ دلگشا» در ابتدا قرار بود در قالب یک سریال تلویزیونی درباره شیخ اجل سعدی شیرازی به کارگردانی پری صابری ساخته شود، اما بعدها به دلایلی این‌ کار منتفی شد و صابری این پروژه را تبدیل به نمایشنامه کرد. 

صابری در مقدمه خود بر این نمایشنامه ضمن روایت گوشه‌ای از اتفاقات دوران زندگی سعدی، درباره اهمیت این چهره بزرگ تاریخ ادبیات ایران گفته است: «نام و آوازه سعدی و شهرت آثار گرانقدر او دیری است از مرزهای ایران و قلمروی زبان فارسی فراتر رفته و سرزمین دیگر کشورهای جهان را درنوردیده است و امروز پس از گذشت چندین صد سال، سر در سازمان ملل را با کلام جواهر نشان خود مزین فرموده است. بنی آدم اعضا یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند.» 

نمایشنامه «باغ دلگشا» با عنوان دوم «نگاهی بر احوالات، حکایات و شعر و شاعری شیخ سعدی» نوشته پری صابری، در 74 صفحه و بهای سه هزار و 500 تومان از سوی نشر قطره منتشر شده است. 

پری صابری، کارگردان تئاتر، نمایشنامه و ‌ رمان‌ نویس است. او نشان لژیون دونور فرانسه را در سال 2004 دریافت کرد. 

پری صابری از معدود نویسندگانی است که تمام ایده‌‌ها‌ و موضوعات نگارشی خود را از فرهنگ و ادبیات ایرانی گرفته است. او نمایشنامه‌هایی را نیز بر اساس زندگی شاعران معاصری چون سهراب سپهری و فروغ فرخ‌زاد به روی صحنه برده است. 

«یوسف و زلیخا»، «هفت خوان رستم»، «سوگ سیاوش»، «لیلی و مجنون»، «رستم و اسفندیار»، «شمس پرنده»، «رند خلوت نشین؛ درباره زندگی حافظ» و «بیژن و منیژه» نام آثاری از  صابری‌اند که با الهام از ادبیات کهن اجرا شده‌اند. 

نمایشنامه‌های تالیفی «هفت خان رستم»، «رستم و اسفندیار»، «مرغ باران» و «مصدق در آینه تاریخ» و ترجمه نمایشنامه‌های «مردگان بی‌کفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر، «کرگدن» نوشته اوژن یونسکو، «کالیگولا» نوشته آلبر کامو، «نغمه سرای دوره گرد» نوشته سالواتوره کامارانو و «یرما» نوشته فدریکو گارسیا لورکا، از  آثار منتشر شده صابری‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها