سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷

حمید بهرامی‌احمدی، مدرس و نویسنده حوزه حقوق، مجموعه هشت جلدی «تاریخ حقوق» را تدوین می‌کند. این مجموعه، قوانین حقوقی سده‌های پیش از اسلام تاکنون را شامل می‌شود.-

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: به دلیل تدریس این مبحث در دانشگاه‌ها، مطالعات و یادداشت‌های نسبتا زیادی را در این باره دارم و در واقع این اثر نیز حاصل تدوین همان یادداشت‌هاست، به علاوه توضیحات تکمیلی که به آن افزوده‌ام.

بهرامی‌احمدی افزود: به دلیل دوره طولانی که مورد بررسی قرار داده‌ام و همچنین حجم زیاد مطالب گردآوری شده، گمان می‌کنم این اثر به هشت جلد برسد. محتوای مجموعه مذکور تنها به تاریخ حقوق اسلامی محدود نمی‌شود و مسایل حقوق را از پیش از اسلام بررسی می‌کند. جلد نخست این اثر مربوط به حقوق ایران باستان احتمالا تا پیش از پایان سال جاری  منتشر خواهد ‌شد.

این پژوهشگر ادامه داد: دولت‌های موثر و متاثر در رابطه با حقوق ایران پیش از اسلام، حقوق تمدن‌های هند، آشوری، بابل و یهود، یونان و رم تا پیش از اسلام مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ به ویژه حقوق رم که به نوعی زیربنای حقوق اروپای کنونی قلمداد می‌شود. 

بهرامی‌احمدی افزود: احتمالا چهار جلد از این مجموعه به تاریخ حقوق پیش از اسلام اختصاص یابد و مجلدات بعدی نیز مشتمل بر سرگذشت حقوق پس از اسلام باشد. پس از اسلام مذاهبی مانند حنفی، حنبلی، زیدی، شافعی و امامیه حقوق را تحت تاثیر قرار دادند که البته حقوق فعلی ایران متاثر از فقه امامیه است و من قوانین و مقررات آن دوران و شرح حال و افکار حقوقدانان مشهور دوره‌های گذشته را در این اثر مورد توجه قرار داده‌ام.

وی با اشاره به تشابه کلی قوانین در دوره‌های مختلف گفت: قوانین گذشته به طور طبیعی نمی‌توانند کاملا مشابه قوانین کنونی باشند، زیرا قوانین بر اساس نیازها و اقتضائات فعلی بشر به وجود می‌آیند و قطعا با قوانین دوره‌های پیشین تفاوت‌هایی دارند. 

کتاب «تاریخ حقوق» احتمالا از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها