پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
«ارتباط عفیفانه در تلویزیون و سینما» بررسی شد

کتاب «ارتباط عفیفانه در تلویزیون و سینما» نوشته سید عبدالرسول علم‌الهدی منتشر شد. مولف این کتاب با بازنمایی آسیب‌های حوزه عفاف و حجاب به بررسی و تحلیل تناقضاتی می‌پردازد که میان آموزه‌های اسلامی و تولیدات رسانه‌ای مطرح است._

دانشجوی دکترای رشته سیاستگذاری فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از این اثر به عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد یاد کرد و گفت: این کتاب با دغدغه بررسی چگونگی بازنمایی عفاف و حجاب در تلویزیون و فیلم‌های سینمایی نوشته شده است.

سیدعبدالرسول علم‌الهدی گفت: با توجه به تحقیقاتی که در حوزه کیفی و کمی درباره فیلم‌ها داشتم با ناکارآمدی و تناقضاتی درباره نحوه اجرای آموزه‌های اسلامی مواجه شدم و دریافتم ممیزی‌هایی در سیستم تولید، نگرش و بینش سازندگان فیلم نسبت به آموزه‌های اسلامی در حوزه حجاب و عفاف وجود دارد. 

وی افزود: همواره این مساله برایم مطرح بود که آیا سیاست‌هایی رسا و بدون ابهام در حوزه حجاب و عفاف در تولید فیلم‌ها وجود دارد؟ و در جست‌وجو برای یافتن پاسخ این پرسش توانستم 22 شاخص از معارف اسلامی درباره ارتباط عفیفانه استخراج کنم که یکی از آن‌ها حجاب زنان است و به این نتیجه رسیدم که باید همه ابعاد عفاف را در نظامی کلی بررسی کنیم،نه آن که تنها به حجاب زنان توجه داشته باشیم. 

سرپرست گروه دین و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تاکید بر این که ارتباط عفیفانه با ایمان به خداوند شکل می‌گیرد، گفت: در تحقیقات این کتاب به این نکته دست یافتم که وضعیت موجود نشان می‌دهد که سیاست‌های عنوان شده نتوانسته‌اند همه آموزه‌های عفاف را پوشش دهند و در حد کلیاتی مانند ترویج ندادن فحشا باقی مانده‌اند.

علم‌الهدی مهمترین ویژگی کتاب را دسته‌بندی و نظام ارتباط عفیفانه‌ای دانست که با توجه به علم ارتباطات از علوم اسلامی استنباط شده‌اند.
 
وی در ادامه گفت: با بررسی وضعیت موجود و نگاه تحلیلی به چگونگی بازنمایی مقوله حجاب و عفاف در پایان تحقیقاتم به سیاست‌هایی در حوزه تولید، نظارت و مدیریت پیام نیز اشاره کرده‌ام.  

نخستین چاپ کتاب «ارتباط عفیفانه در تلویزیون و سینما» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 400 صفحه و به بهای 95 هزار ريال منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها