جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸

ماهنامه سیاسی آلمانی سیسرون لیست جدید 500 تن از برجسته ترین روشنفکران آلمانی زبان را منتشر کرد. در صدر این لیست نام گونتر گراس نویسنده آلمانی برنده جایزه نوبل ادبی سال 1999 قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری سوییس، در این لیست پتر هانتکه نویسنده اتریشی و مارتین والزر نویسنده نامدار آلمانی در مکان های دوم و سوم جای دارند. آلیس شوارتسر نیز به عنوان نخستین زن این فهرست در مکان چهارم جای گرفته و پس از او الفریده یلینک نویسنده برنده نوبل اتریشی نیز در مکان پنجم ایستاده است.

اما جایگاه سوییسی‌ها در این جدول چندان تعریفی نیست، چرا که در میان آن ها هانس کونگ کشیش با جای گرفتن در مکان بیستم بهترین مکان را میان هموطنانش در این جدول دارد. آدولف موشگ در مکان چهل و سوم ، توماس اشتراوبهار اقتصاددان در مکان 72 و کریستین کراخت نویسنده در مکان هفتاد و چهار قرار دارد.

این ماهنامه آخرین بار سال 2007 لیستی مشتمل بر اسامی 500 روشنفکر را منتشر کرده بود. در آن زمان یوزف راتسینگر پاپ بندیکت شانزدهم در مکان نخست جای داشت. حال آن که در رده بندی جدید وی به مکان نهم تغییر مکان داده است. در رده بندی سال 2007 مارتین والزر در مکان دوم و گونتر گراس در مکان سوم بود. همچنین مارتین زوتر نویسنده پرفروش سوییسی در سال 2007 در مکان 299 جای داشت ولی در رده بندی تازه به مکان 99 تغییر مکان داده است.

سیسرون جدولش را با استناد به مسایل 10 سال گذشته منتشر می کند و در این میان جنبه های گوناگونی چون حضور در 160 نشریه معتبر آلمانی زبان، جستجوگر گوگل اسکالر و بایگانی زندگینامه مونتسینگر را ملاک قرار می دهد. این ماهنامه در این زمینه سیاستمداران سابق و یا فعال را مد نظر قرار نمی دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها