شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
«تحلیل گفتمان و کاربست آن در مطالعات تاریخی» برگزار می‌شود

نشست «تحلیل گفتمان و کاربست آن در مطالعات تاریخی» سه‌شنبه (28 آذرماه) از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام و با حضور حسینعلی نوذری، نظریه‌پرداز و پژوهشگر علوم سیاسی برپا خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی پژوهشکده تاریخ اسلام، نشست تخصصی با عنوان «تحلیل گفتمان و کاربست آن در مطالعات تاریخی» به‌همت گروه روش­شناسی و تاریخ‌نگاری این پژوهشکده با حضور حسینعلی نوذری، نظریه‌پرداز و پژوهشگر علوم سیاسی، سه‌شنبه (28 آذرماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. 

تحلیل گفتمان (Discourse Analysis)، گرایش مطالعاتی بین‌رشته­ای است از اواسط دهه 1960 میلادی در پی تغییرات گسترده علمی ـ معرفتی، در رشته­هایی چون انسان‌شناسی، قوم­نگاری، جامعه‌شناسی خُرد، روانشناسی ادراکی و اجتماعی، شعر، معانی بیان، زبانشناسی، نشانه‌شناسی و دیگر رشته­های علوم اجتماعی و انسانی که علاقه‌مند به مطالعات نظام­مند، ساختار، کارکرد و فرایند تولید گفتار و نوشتارند، ظهور کرد.

تحلیل گفتمان به دلیل بین رشته­ای بودن، به‌عنوان روشی کیفی در حوزه‌های مختلف علوم سیاسی، علوم اجتماعی، ارتباطات و زبانشناسی انتقادی با استقبال بسیاری روبه‌رو شد. این گرایش، ریشه در تلاش­های معناکاوانه دارد و سعی می‌کند از سودمندی رویکردهای دیگر استفاده و از ایرادهای آن‌ها پرهیز کند. این رویکرد تلفیقی از توان رشته­هایی چون زبانشناسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و دیگر رشته‌ها برای مطالعه پدیده‌های اجتماعی سود می‌جوید.

«تحلیل گفتمان و کاربست آن در مطالعات تاریخی»، بحث چهارم از سلسله مباحث روش­شناسی، فلسفه تاریخ و تاریخ­نگاری به‌شمار می‌آید. این نشست سه‌شنبه (28 آذرماه) از ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباس‌پور، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برگزار می­شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها