شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
ارتباط عفیفانه در تلویزیون و سینما

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 ارزش 

مفهوم ارزش، از مفاهیمی است که بسیاری از محققان در حوزه‌های مختلف همچون فلسفه، تربیت، اقتصاد، جامعه‌شناسی و روانشناسی و دیگر حوزه‌ها بدان توجه نموده‌اند. این توجه خود موجب ابهام در به کارگیری این مفهوم در هر رشته تخصصی شده است. کارل مارکس ارزش را از دید اقتصادی مورد بررسی قرار داده و آنرا معیار مناسب قیمت‌گذاری کالا در جامعه می‌داند. اما دورکهیم ارزش‌ها را به عنوان واقعیت‌های اخلاقی دانسته که موجب انسجام اجتماعی می‌شوند. (فروهش تهرانی، 1373: 5)
اما در یک نگاه کلی، ارزش عبارت است از اندیشه‌ها و تصورات از آنچه یک فرهنگ خاص آنها را خوب یا بد می‌داند و به آنها متمایل هست یا نیست. (محسنیان راد، 1375: 4) و یا در تعریف دیگر ارزش‌ها، باورهای ریشه‌داری هستند که گروه اجتماعی هنگام پرسش درباره خوبی‌ها و بدی‌‌‌ها و کمال مطلوب بدان‌ها مراجعه می‌کند. (کوئن، 1372: 73)
حال اگر دین را منبع بینشی فرهنگ یک جامعه در حرکت رفتاری آن بدانیم، به طور قطع ارزش‌ها نیز از منبع دین نشأت گرفته و رفتارهای مردم را جهت می‌دهد. ارزش‌های اسلامی، ارزش‌هایی هستند که ریشه و خاستگاه آنها تعالیم دین مبین اسلام است. به تعبیر دیگر آنچه از نظر اسلام مطلوب و مورد تأکید باشد ارزش اسلامی یا مثبت و هر آنچه در این تعالیم مذموم و ناپسند باشد، غیر ارزش، ضد ارزش و یا ارزش منفی تلقی می‌گردد.

صفحات 186 و 187/ ارتباط عفیفانه در تلویزیون و سینما/ سید عبدالرسول علم‌الهدی/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 400 صفحه/ 9500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها