چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
صفحه امروز؛ 5 دسامبر

الکساندر دوما، آفاناسی آفاناسیویچ فت، ولادیسلاو ریمونت، حنیف قریشی، کالوین تریلین، فیلیس ویتلی و جوآن دیدیون از چهره های برجسته ادبی هستند که نام آن ها با روزی چون امروز گره خورده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هر یک از این نویسندگان با آثار خود موجب درخشش بیشتر جهان ادبیات شده اند.

آفاناسی آفاناسیویچ فت
آفاناسی آفاناسیویچ فت، شاعر روس که چنین روزی از سال 1802 متولد شد، علاوه بر سرودن شعر به ترجمه ادبیات خارجی نیز می پرداخت. ترجمه هر دو بخش « فاوست» گوته از این دست از فعالیت های ادبی اوست. او به خاطر اشعار تغزلی اش در روسیه از جایگاه خاصی برخوردار است . این اشعار غمگنانه و بیشتردرباره مسایل تراژیک سروده شده اند. این شاعر را همسنگ لرمانتوف می شمارند و بوریس پاسترناک از جمله شاعرانی است که از وی تاثیرگرفته است. او سال 1892 درگذشت.

الکساندر دوما
الکساندر دوما، نویسنده فرانسوی چنین روزی از سال 1870 از دنیا رفت. او که سال 1802 در روستای «ویلره کوتره» در نزدیک پاریس به دنیا آمد، از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه‌مند بود و با وجود شرایط سخت و فقری که در خانواده اش حاکم بود وقت خود را با مطالعه می گذراند. وي نوشتن را ابتدا با مجلات آغاز کرد و سال 1829 نخستین نمایشنامه اش را با نام «هنری سوم و دربارش» نوشت که با اقبال بسیار روبه رو شد. یک سال بعد نمایشنامه «کریستین» را نوشت که نه تنها برایش شهرت فراوانی به همراه آورد بلکه شرایط مالی‌اش را کاملا عوض کرد و او از همان سال به طور جدی به نوشتن پرداخت. پس از نوشتن چند نمایشنامه موفق دیگر، به نوشتن رمان پرداخت و سال 1838 نخستین رمان دنباله دارش را با عنوان «کاپیتان پاول» نوشت پس از آن در فاصله سال 1839 تا 1841 با همکاری برخی از دوستان نویسنده اش رمان هشت قسمتی «جنایات مجلل» را به رشته تحریر در آورد. دوما علاوه بر نویسندگی، نمایشنامه نویس و خبرنگاری قابل بود و بیش از 300 عنوان کتاب دارد که تقریباً به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شده اند. تاکنون بیش از ۲۰۰ فیلم با اقتباس های متعدد از کتاب‌های او ساخته شده‌است. او برای رمان های تاریخی و ماجراجویانه اش شهرت دارد و این آثار، وی را به یکی از پرخواننده ترین نویسندگان فرانسوی تبدیل کرده است. بسیاری از رمان های او از جمله «کنت مونت کریستو» ، «سه تفنگدار»، «بیست سال بعد» و «ویکنت دوبراژلون» از رمان های دنباله دار هستند. در سال ۱۹۷۰ یکی از ایستگاه‌های متروی پاریس برای بزرگداشت او به نام ایستگاه الکساندر دوما نامگذاری شد و در سال ۲۰۰۲ میلادی، دولت فرانسه به مناسبت دویستمین سالگرد تولد الکساندر دوما بقایای جسد او را در عمارت پانتئون پاریس، محل دفن مفاخر ملی فرانسه جای داد. وی در حالی که تنها 68 بهار از زندگی اش را پشت سر گذاشته بود، دسامبر 1870 از دنیا رفت. «ژوزف بالسامو» ، «آنتونی» و «برج نسل» از دیگر آثار اوست.

ولادیسلاو ریمونت
ولادیسلاو ریمونت رمان نویس لهستانی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۴ بود، در روزی چون امروز از سال 1925 درگذشت. او زاده بخش روسی لهستان در سال 1867 و در دوره تزاری بود. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات پراکنده اش و آزمودن شغل های مختلف و سفرهای متعدد، سرانجام در یک روزنامه مشغول کار شد. او با نخستین داستان های کوتاهش نقدهای مثبتی دریافت کرد و تشویق شد تا رمان بنویسد. «فریفتن» در سال 1895 و «مخمرها» در سال 1896 نخستین تجربیاتش در این زمینه است. «ارض موعود» سال 1897 منتشر شد و دریافتی او بابت نوشتن این کتاب به او امکان سفر به فرانسه را داد. وی در رقابت با چهره های مشهوری چون توماس مان، ماکسیم گورکی و توماس هاردی جایزه نوبل 1924 را دریافت کرد. او سال بعد به دلیل بیماری قلبی در ورشو درگذشت. از وی بیش از 30 عنوان کتاب نثر به جای مانده و آثار او را منتقدان در زمره آثار ناتورآلیستی اصیل جای می دهند. رمان چهار جلدی «دهقانان» که وقایع غم انگیز زندگی یک خانواده دهقان را به تصویر می‌کشد، شاهکار ریمونت به حساب می‌آید و تاکنون به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده ‌است.

آخرین کتاب ریمونت با عنوان «انقلاب» سال 1922 نوشته و سال 1924 منتشر شد. او در این کتاب شورشی توسط حیوانات در مزعه شان را برای رسیدن به برابری توصیف می کند که به سرعت به خشونت و تروری خونین منتهی می شود. این کتاب استعاری در توصیف انقلاب کمونیستی 1917 نوشته شده و از سال های 1945 تا 1989 در لهستان توقیف شده بود. این کتاب مشابه رمان کوتاه «مزرعه حیوانات» جورج اورول که سال 1945 منتشر شد، است با این تفاوت که دو دهه جلوتر نوشته شده است.

حنیف قریشی
حنیف قریشی نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس، رمان نویس و نویسنده داستان کوتاه انگلیسی در روزی چون امروز از سال 1954 متولد شد. وی که تحصیل کرده فلسفه در کینگز کالج لندن است، در آثارش بیش از همه بر موضوع هایی چون نژاد، ملی گرایی، مهاجرت و تبعیض های جنسیتی تکیه دارد. در سال 2008 نام وی از سوی نشریه تایمز در فهرست 50 نویسنده تاثیرگذار بریتانیایی از سال 1945 تاکنون قرار گرفت. او که متولد لندن از پدری پاکستانی و مادری انگلیسی است، با نوشتن «ماشین لباسشویی خوشگل من» در سال 1985 به شهرت رسید و جایزه بهترین فیلمنامه نیویورک را برای آن دریافت کرد. او با رمان «بودای حومه نشینان» در سال 1990 برنده جایزه وایتبرد برای نخستین رمان شد و سال بعد فیلمی با اقتباس از این رمان به کارگردانی خود قریشی ساخته شد. او سال 1998 رمان «همدلی» را منتشر کرد این کتاب را سال 2005 نیکی کریمی به فارسی ترجمه کرده و فیلمی که با اقتباس از آن ساخته شده برنده جایزه خرس طلای برلین شد. او 6 رمان، 2 مجموعه داستان کوتاه ، 10 عنوان نمایشنامه و فیلمنامه و 3 عنوان کتاب غیرداستانی در کارنامه اش دارد.

کالوین تریلین
كالوين تريلين، طنزنویس، روزنامه نگار، شاعر و خاطره نگار آمریکایی در روزی چون امروز از سال 1935 به دنیا آمد. این نویسنده 76 ساله از دهه 50 به عنوان روزنامه نگار به همکاری با نشریه تایم پرداخت و سال 1963 به نیویورکر پیوست و هنوز به عنوان یکی از اعضای این نشریه معتبر فعالیت می کند. او یک ستون روزانه دارد که در آن شعر طنز درباره مسایل روز را منتشر می کند. وی نويسنده بيش از 20 عنوان كتاب است که «درباره آلیس» مجموعه ای از مطالبی که وی درباره همسر فقیدش نوشته در سال 2006 و «فراموشکارانه درباره او که می خرامد» از جمله آن هاست. تریلین جدیدترین کتابش را با عنوان «جنگ سگی: یک روایت شعری گاه و بیگاه منقطع درباره رقابت های ریاست جمهوری» به تازگی منتشر کرده است. او جایزه توربر2012 را که به بهترین اثر طنز سال تعلق می گیرد برای «كاملا به اندازه كافي از كالوين تريلين: 40 سال چيزهاي خنده دار» دریافت کرده است.

فیلیس ویتلی
فیلیس ویتلی، شاعر آفریقایی – آمریکایی چنین روزی در سال 1784 از دنیا رفت. وی سال 1753 به دنیا آمد و نخستین زن آفریقایی بود که موفق شد کتاب منتشر کند. وی در هفت سالگی از سوی دلالان برده، دستگير و به يک خانواده آمريكايی در ايالت بوستون فروخته شد. او در آنجا زبان انگليسی آموخت و مخفيانه به سرودن و نوشتن شعر پرداخت. نخستين كتابش با عنوان «در باب موضوعات مختلف» سال 1773 به چاپ رسيد و انتشار اين كتاب باعث آزادی او از بردگی شد.

جوآن دیدیون
جوآن دیدیون، نویسنده آمریکایی چنین روزی از سال 1934 در کالیفرنیا به دنیا آمد. این رمان نویس و روزنامه نگار ادبی، در رمان ها و مقالاتش به توصیف از هم پاشیدگی اخلاقیات آمریکایی و بحران فرهنگی می پردازد و حس پریشانی یا وحشت در بیشتر آثار او وجود دارد. او پس از تحصیل در رشته ادبیات در کالج برکلی به عنوان روزنامه ‌نگار آزاد برای روزنامه های آمریکایی کار کرد و پس از آن به عنوان نویسنده به نوشتن پرداخت. پنج اثر داستانی، 13 عنوان کتاب غیرداستانی و پنج فیلمنامه در کارنامه ادبی او جای دارد. نخستین رمان وی سال 1963 با عنوان «جاری شو رودخانه» منتشر و با اقبال بسیار روبه رو شد. از موفقیت های این نویسنده می توان به کسب جایزه ملی کتاب آمریکا در سال 2005 برای کتاب «سال فکر کردن جادویی» اشاره کرد. «آلبوم سفید»، «جایی که من از آنجا می آیم» و «میامی» از آثار غیرداستانی و «دموکراسی» و «آخرین چیزی که او می خواست» از دیگر آثار داستانی اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها