سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
«سه جریان تئاتری معاصر آمریکا» منتشر شد

کتاب «سه جریان تئاتری معاصر آمریکا» نوشته برکه فروتن منتشر شد. مولف در این اثر به تشریح فعالیت‌ جریان‌های تئاتری «برادوی»، «آف برادوی» و «آف آف برادوی» در آمریکا پرداخته است. به گفته فروتن این سه جریان هنری در تئاتر بر دیگر جریان‌های تئاتری دنیا تاثیرگذار بوده‌اند.-

فروتن به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: همان‌طور که از عنوان کتاب مشخص است این کتاب به سه جریان مهم تئاتری معاصر آمریکا یعنی «برادوی»، «آف برادوی» و «آف آف برادوی» است.
 
وی افزود: در مقدمه تاریخچه مختصری از شروع تئاتر در آمریکا و جریان‌های مهمی که باعث شکل‌گیری این سه جریان شدند، آمده است. در هر بخش نیز نام‌آوران هر کدام از این جریان‌ها، نویسندگان و حتی کمپانی‌های تولید کننده تئاترها، معرفی شده‌اند. 

این محقق در ادامه با اشاره به عمده مبحث مطرح شده در کتاب گفت: بیشترین مبحث مطرح شده در کتاب تئاتر «آف آف برادوی» است. این تئاتر مدرن‌تر از بقیه جریانات است و شخصیتی به نام «جو تینو» از پایه‌گذاران آن به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های کاری این شخصیت اجرای اثر در فضاهای غیرمتعارفی چون کافه‌هاست. 

فروتن گفت: در نهایت در این کتاب یک بررسی کمی و کیفی درباره این سه جریان صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که تئاتر برادوی و آف برادوی اکنون در زمره تئاترهای تشریفاتی به حساب می‌آیند، ولی «آف آف برادوی» کاملا جدا از آثار تشریفاتی و یک تئاتر خودجوش و مدرن است. 

فروتن در ادامه به بیان چرایی انجام این پروژه پرداخت: این پروژه به پیشنهاد و همکاری دکتر عطاالله کوپال به سرانجام رسید.  ضمن آن‌که می‌دانیم تاکنون در ایران به این مبحث پرداخته نشده است. دانشجویان تئاتر در ایران نیز نیاز بسیاری به آشنایی با این سه جریان دارند و این کتاب می‌تواند کمبود منبع آکادمیک در این زمینه را جبران کند. 

فروتن در پایان درباره منابع مورد استفاده خود در نگارش این کتاب گفت: به جز فصل مختصری در یک کتاب دیگر هیچ منبع فارسی درباره این سه جریان تئاتری در آمریکا وجود نداشت. بیشتر منابع برای نگارش این کتاب، منابع لاتین هستند که با راهنمایی دکتر عطاالله کوپال جمع‌آوری شده‌اند. 

کتاب «سه جریان تئاتری معاصر آمریکا؛ برادوی، آف برادوی و آف‌آف برادوی» اثر برکه فروتن در 144 صفحه و بهای 6 هزار و 600 تومان از سوی انتشارات افراز  منتشر شد.

فروتن فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد است. این کتاب نخستین اثر پژوهشی منتشر شده اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها