سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نباید در مداحی‌ها تنها بر بعد احساسی عاشورا تکیه شود

محسن حافظی، شاعر و مداح اهل‌بیت که ده‌ها کتاب با موضوع شعر آیینی تالیف و تدوین کرده است، مداحان را حلقه ارتباطی میان علما و عامه مردم دانست و توصیه کرد: مداحان تنها بر ابعاد احساسی عاشورا تکیه نکنند، عاشورا دانشگاهی از معارف و اقیانوسی است که دُرهای کشف نشده فراوانی دارد.-

حافظی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که تاکنون افزون بر 120 عنوان اثر در حوزه اشعار آیینی تدوین کرده است، بیان کرد: در کتاب‌هایم آثار بیش از پنج‌هزار شاعر ـ از چهار صد سال گذشته، یعنی از زمان شاه عباس صفوی تاکنون درباره اهل‌بیت(ع) و عاشورا ـ را گزینش و تدوین کرده‌ام.

وی با اشاره به این که حدود 20 هزار بیت از اشعار آیینی و عاشورایی خود را نیز در آثاری مجزا به چاپ رسانده است، گفت: توصیه می‌کنم مداحان در این ایام تنها بر بعد احساسی و عاطفی واقعه عاشورا تکیه نداشته باشند و سعی نکنند به این بعد دامن بزنند. عاشورا دانشگاهی است که هر فردی به میزان بضاعت فکری و اندیشه‌ای و تلاش خود می‌تواند از محتوای آن بهره‌مند شود.

این شاعر آیینی با تاکید بر این که لازم است مداحان، مبلغان و نویسندگان این حوزه بر سایر ابعاد نهضت عاشورا از قبیل امر به معروف و نهی از منکر، شهامت و شجاعت سالار شهیدان و اصحاب ایشان توجه بیشتری داشته باشند، بیان کرد: عاشورا اقیانوسی ناپیدا کران است که همواره به شناگرانی ماهر نیاز دارد تا با یافتن دُرهای کشف نشده آن غبار از چهره تحریفات گوناگون به ویژه تحریفاتی که در دو دهه اخیر بیشتر شده‌اند، بزداید. 

حافظی متذکر شد: زمانی مضامین سخنان و مداحی‌های ما در همان منطقه باقی می‌مانند و مخاطبان ما محدود و مشخص بودند، اکنون با توسعه رسانه‌ها این سخنرانی‌ها و مداحی‌های به سرعت در فضاهای گوناگون و در کل جهان انتشار می‌یابند، از این رو باید بیشتر مراقب باشیم تا سخنانی را به زبان نیاوریم و مطالبی را نگوییم که ابهامات یا شبهه‌هایی را برای مخاطبان گوناگون ایجاد کند.

شاعر کتاب «شرارستان عشق» مداحان را حلقه ارتباط اندیشه عالمان و تفکرات مردمی دانست و گفت: مداحان باید با توجه به آرا و توصیه‌های علما که صاحبنظران این حوزه‌اند، فعالیت کنند.

وی با اشاره به کتاب‌های گوناگونی که اکنون در حوزه تاریخ اسلام، مقتل‌نگاری‌ها و اشعار عاشورایی در بازار نشر موجودند، گفت: اکنون نسبت به گذشته به منابع و مکتوبات ارزنده‌ای دسترسی داریم، اما باید بدانیم تنها مطالب معقولانه‌ای را که با عقل و منطق سازگاری دارند بپذیریم و در جامعه اشاعه دهیم.

این شاعر آیینی حدود 10 عنوان کتاب در دست نشر دارد که به دلیل گرانی‌های کاغذ، از سوی ناشران  مختلف وقفه‌ای در نشر این آثار ایجاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها