سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
افهمی رمانی فانتزی درباره جنگ می‌نویسد

«افسانه شهر سنگي» نام رمانی فانتزي درباره جنگ است كه جواد افهمي در حال نگارش آن است. وی گفت: شخصيت‌های این رمان برداشت خود از جنگ را به نسبت نقشي كه در آن ايفا كرده‌اند، بازگو مي‌كنند و در اين داستان به شخصيت‌ها حق اظهار نظر درباره جنگ داده مي‌شود.-

جواد افهمي، داستان‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره جديدترين اثرش اظهار كرد: هم اكنون در حال نگارش رماني با عنوان «افسانه شهر سنگي» هستم. این اثر پرحجم خواهد شد و تلنگر‌هايی به جنگ دارد. در اين رمان بيشتر واژه جنگ را به كار برده‌ام تا وقايع را از انحصار تاريخ و جغرافيا بيرون بياورم.

وي درباره شخصيت‌هاي اثرش گفت: شخصيت‌هاي رمان، همگي افرادي هستند كه زماني در جنگ حضور داشته‌اند و پس از گذشت سال‌ها تلاش مي‌كنند به همان حال و هوا باز گردند. به همين دليل منطقه‌اي جغرافيايي را انتخاب مي‌كنند و مي‌خواهند كه با ساختن يك آزمايشگاه زمان را به عقب برگردانند.

افهمي در پاسخ به اين سوال كه «آن‌ها در رمان در پي ساختن چه فضايي هستند و آيا دوباره طالب جنگند؟» افزود: اين افراد مي‌دانند جنگ نفرت‌انگيز است و بدبختي و آوارگي به دنبال دارد‌، اما در پي شعار‌ها و دلبستگي‌هاي خود در آن دوران‌اند و مي‌خواهند با وجود سختي‌هاي جنگ بار ديگر آن تجربيات را احساس كنند.

وي ادامه داد: شخصیت‌های رمان «افسانه شهر سنگي» بازماندگان جنگند و رستگاري را در همان فضا يافته‌اند. در واقع اين رمان به نوعي ايده‌آل‌ها و اهداف عاليه انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد كه صلاح كار را در رجعت به همان فضا مي‌دانند. اما قالب اين اثر به داستاني فانتزي نزديك است.

افهمي افزود: شخصيت‌های رمان برداشت خود از جنگ را به نسبت نقشي كه در آن ايفا كرده‌اند، بازگو مي‌كنند و در اين داستان به شخصيت‌ها حق اظهار نظر درباره جنگ داده مي‌شود.

وي كه معتقد است نسل امروز نسبت به داستان‌ها و فيلم‌هاي جنگي دچار واپس‌زدگي شده است، گفت: وقايع جنگ را بايد در عالم رئال به تصوير كشيد تا اين نسل هم پرونده جنگ را ورق بزند، زيرا هويت هر ملتي را تاريخ آن شكل مي‌دهد و جنگ بخشي از اين تاريخ است.

افهمي افزود: برخي افراد با مطرح كردن عنوان سياه‌نمايي به ادبيات ضربه مي‌زنند. زيرا هر مولفي تفكر خاص خود را دارد و نمي‌توان ديگران را مجبور كرد كه جنگ را تنها بر اساس نگاهي خاص روايت كنند. زيرا زماني ادبيات جنگ در ميان مردم ماندگار مي‌شود كه برگرفته از تمامي افكار باشد.

نويسنده كتاب «سوران سرد» در پايان گفت: «افسانه شهر سنگي» نامي است كه براي اثرم انتخاب كرده‌ام و هنوز در حال نگارش آن‌ هستم. برای چاپ این رمان هم با ناشري قرارداد نبسته‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها