سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
صفحه امروز؛ 20 نوامبر

سلما لاگرلوف، نادین گوردیمر، لئو تولستوی و دون دلیله از نویسندگانی هستند که تقویم ادبی امروز به آن‌ها اختصاص دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آميختن امروز با نام دو نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل در کنار نویسنده برجسته‌ای که هرگز جایزه نوبل به او تعلق نگرفت و جهان ادبیات هنوز آکادمی نوبل را از این بابت نکوهش می کند، از ویژگی‌های چنين روزي است. چهره چهارم امروز یعنی دون دلیلو نیز از چهره‌های ثابت آمریکا برای دریافت جایزه ادبی نوبل در میان فهرست هر سال آکادمی است.

سلما لاگرلوف
سلما لاگرلوف، نویسنده سوئدی چنین روزی در سال 1858 دیده به جهان گشود. در کارنامه ادبی وی رمان، داستان کوتاه، سفرنامه و زندگینامه‌های زیادی به چشم می خورد و وی نخستین زنی بود که توانست جایزه نوبل را در سال 1909 از آن خود کند. وی با انتشار مجموعه داستان های تخیلی «افسانه گوستاو برلینگ» در سال 1891 برای نخستین بار توجه منتقدان را به خود جلب کرد. «معجزه های آنتی کریست»، «ارتباطات نامریی»، «بیت المقدس»، «ماجراهای شگفت انگیز نیلس»، «درو» و «مارباکا» از دیگر آثار اوست . دولت سوئد برای زنده نگه داشتن نام و یاد وی تصویر او را روی اسکناس 20 کرونی چاپ کرده است. لاگرلوف مارس 1940 برای همیشه آرمید. 

نادین گوردیمر
نادین گوردیمر، نویسنده و فعال سیاسی آفریقای جنوبی چنین روزی در سال 1923 به دنیا آمد. او در سال 1991 موفق شد تا جایزه نوبل را از آن خود کند. این نویسنده «روزهای فریبنده» را سال 1953 ، «سرزمین بیگانگان» را سال 1958، «فرصتی برای دوست داشتن» را سال 1963، «آخرین دنیای بورژوازی » را سال 1966 ، «محافظه کار» را سال 1974 و «هیچ کس همراهم نیست» را سال 1994 روانه بازار کرد. وی داستان های کوتاه بسیاری نیز نوشته که «شش فوت از دهکده» و «جا پاهای جمعه» از جمله آن هاست. 

لئو تولستوی
لئو تولستوی، نویسنده روسی چنین روزی در سال 1910 درگذشت. وی که سال 1828 در یاسلنا پلنایا روسیه به دنیا آمد، در 9 سالگی پدر و مادرش را از دست داد و نزد عمه‌اش بزرگ شد و آموزگاران خصوصی فرانسوی به وی درس دادند. وی سال 1851 پس از گذراندن دوران مقدماتی نظام، در جنگ‌های قفقاز شرکت كرد و تجربه‌ای که از زندگی سربازان در آنجا کسب کرد مبنای نوشتن داستان «کودکی» در سال 1852، «نوجوانی» در سال 1854و «جوانی» در سال 1857 شد. با شروع جنگ کریمه در سال 1854به‌ جبهه سواستوپل منتقل شد و به‌ دليل ارسال گزارش های واقعی از صحنه‌های نبرد در کتاب خود به نام «قصه‌های سواستوپل»، نامش به‌عنوان نویسنده‌ای چیره‌دست در ادبیات روسیه به‌ثبت رسید . اما آن چه سبب شهرت وی شد خلق رمان های «جنگ و صلح» و «آناکارنینا» بود که جایگاه وی را در بالاترین رده ادبیات داستانی جهان تثبیت کرد. شهرت و محبوبیت آثار تولستوی به حدی است كه علاوه بر چاپ تمبر يادبود، سكه طلایی نيز از وی در كشورش ضرب شده است. «رستاخیز»، «پول و شیطان»، «حاجی مراد»، «پولیکوشکا» و «نامه های تولستوی» از دیگر آثار اوست. 

دون دلیلو
دون دلیلو، رمان نویس و نمایشنامه نویس ایتالیایی تبار آمریکایی چنین روزی در سال 1936 به دنیا آمد. وی كه نويسندگی را از دهه هفتاد ميلادی آغاز كرده از زمره اصلی‌ترين نويسندگان پست مدرن به شمار می‌رود. وی نخستین داستان کوتاهش را سال ۱۹۶۳ چاپ کرد و نخستين رمانش با نام «آمريکانا» در سال ۱۹۷۱ منتشر شد. وی با انتشار آثارش مسير موفقیت را پيش گرفت تا اين‌که در سال ۱۹۹۷ بهترين اثرش «جهان زيرين» منتشر شد و جوايز متعددی را برايش به ارمغان آورد که از جمله آن جایزه کتاب ملی آمریکا در سال 1998 و جايزه‌ بهترين رمان ۲۵ سال گذشته آمريکا به انتخاب روزنامه نيويرک تايمز در سال 2006 است. «نام‌ها» و «مائو۲» از ديگر آثار مهم وی هستند. او سال ۱۹۹۱، به خاطر رمان «مائو۲» جایزه قلم فاکنر را دريافت کرد و چندين بار کانديدای نهايی دريافت جايزه پوليتزر شد. از وی به عنوان يکی از بخت‌های تصاحب جايزه نوبل ادبيات نام برده می‌شود. مجله تايم رمان «صدای سفيد» او را به عنوان يكی از صد رمان انگليسی برگزيده در قرن اخير معرفی كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها