سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
وکیلیان «قصه‌های مثنوی به روایت مردم» را می‌نویسد

کتاب «قصه‌های مثنوی به روایت مردم» به‌کوشش سید احمد وکیلیان و محمد جعفری‌قنواتی به‌زودی از سوی انتشارات سروش منتشر می‌شود. وکیلیان گفت: این کتاب با بررسی قصه‌های مثنوی مولانا به چگونگی شکل‌گیری و سرچشمه آن‌ها به روایت مردم پرداخته است.-

نویسنده و پژوهشگر فرهنگ مردم، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از انتشار کتاب تازه‌ای در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: «قصه‌های مثنوی به روایت مردم» دربرگیرنده داستان‌هایی از مثنوی معنوی است که در میان مردم رایج شده و یا قصه‌هایی‌اند که از زبان مردم به مثنوی راه پیدا کرده‌اند.

سید احمد وکیلیان گفت: این پرسش که قصه‌های مثنوی مولانا چگونه نوشته شده‌اند و آیا از فکر و اندیشه مولانا سرچشمه گرفته یا از آثار پیشینیان به مثنوی راه یافته‌اند از مسایلی بود که باید بررسی می‌شد، به همین دلیل این کتاب در پاسخ به این پرسش نوشته شده است.

نویسنده کتاب «قصه‌های مثنوی به روایت مردم» توضیح داد: پس از این پژوهش دریافتیم که بخشی از قصه‌های برگرفته از آثار عطار، سنایی و کلیله‌ و دمنه، داستان‌های کهن ایران‌زمین‌اند و بخش دیگری از آن‌ها آفریده ذهن کنجکاو مولاناست اما قسمت مهمی از آن‌ها از قصه‌های رایج میان مردم آن دوران گرفته شده‌اند. این پژوهش و کنکاش که به‌صورت مستند انجام گرفته همچنین نشان می‌دهد که برخی از این قصه‌ها پس از شرح در مثنوی دوباره با روایتی جدید به میان مردم بازگشته‌اند.

این پژوهشگر فرهنگ مردم ادامه داد: این کتاب در واقع نمونه بسیار مهمی از تاثیر متقابل فرهنگ و قصه‌های مردم بر آثار شاعران و بالعکس است. بخش‌بندی کتاب براساس دفترهای شش‌گانه مثنوی صورت گرفته و به روال دفترهای مثنوی پیش می‌رود اما تمام قصه‌های مثنوی را شامل نمی‌شود. 

وکیلیان افزود: چنین تحقیقاتی جزیی از پژوهش‌های رایج فرهنگ مردم در دیگر کشورهاست و تلاش می‌شود تا در راستای زنده نگه داشتن ادبیات داستانی معاصر  آثار دیگر شاعران و نویسندگان ادبیات داستانی ایران نیز ارزیابی شوند.

کتاب «قصه‌های مثنوی به روایت مردم» به‌کوشش سید احمد وکیلیان و محمد جعفری‌قنواتی به‌زودی از سوی انتشارات سروش منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها