دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
حسین جوان‌آراسته «اصل هشتم» را می‌نویسد

محقق و نویسنده حوزه دین کتاب «اصل هشتم» را می‌نگارد. حسین جوان‌آراسته در این کتاب به بررسی «بایسته‌های فقهی و حقوقی امر به معروف و نهی از منکر» توجه دارد.-

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان‌آراسته در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این اثر که نگارش آن را به پایان رسانده است، اظهار کرد: این کتاب پژوهشی است که برای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام شده و اکنون در آستانه نشر قرار دارد.

وی افزود: این کتاب در پنج بخش مباحث مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را از منظر فقهی و حقوقی و با استناد به هشتمین اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌کند.

نویسنده حوزه فقه و اصول درباره محتوای اثرش گفت: نخستین فصل این کتاب کلیات بحث را تشکیل می‌دهد و حاوی مباحث متناظر به مفهوم‌شناسی، مبانی و منابع شناخت معروف و منکر است. دومین فصل کتاب موضوع امر به معروف و نهی از منکر را در حوزه حقوق و تکالیف مردم نسبت به مردم بررسی می‌کند. فصل بعدی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر از زوایه وظایف و تکالیف مردم نسبت به دولت می‌پردازد و چهارمین بخش کتاب امر به معروف و نهی از منکر را از منظر وظایف و تکالیف دولت نسبت به مردم بررسی می‌کند.

جوان‌آراسته با اشاره به این که فصل نهایی اثرش به پیشنهاد تاسیس سازمانی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دارد، عنوان کرد: سازمان‌ها، نهادها و ستادهای مشابهی در طول دوره 33 ساله انقلاب اسلامی به نحوی متکفل بحث امر به معروف و نهی از منکر بوده‌اند. بر اساس هشتمین اصل قانون اساسی که به این موضوع اشاره دارد، طرحی را مبنی بر تاسیس سازمانی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر ارایه کرده‌ام. 

عضو گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ویژگی اصلی کتابش را توجه تام به مقوله امر به معروف و نهی از منکر از منظر فقهی و حقوقی دانست و گفت: علاوه بر عمومی فرهیختگان جامعه، دانشجویان رشته حقوق، حوزویان، استادان دانشگاه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مخاطبان این اثرند. 

از  آثار حجت‌الاسلام جوان‌آراسته می‌توان به کتاب‌های «درباره علم حقوق»، «گزینش رهبر و نظارت بر او در نظام جمهوری اسلامی ایران»، «درسنامه علوم قرآنی»، «رهبر و رهبرى» و «مبانی حاکمیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها