چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۸
حفظ تازگی جشنواره‌هاي ادبي با ديدگاه تحلیلی و تطبیقی

احمد شاكري، داستان‌نویس و منتقد در اختتامیه جشنواره ادبی شهید محمدساسانی‌خواه (انارستان) گفت: جشنواره‌هاي ادبي باید به تولید علم بینجامند و داراي نگاه انسان مدارانه از منظر روانشناسی و ديدگاه تطبیقی نسبت به اسلام‌شناسی و درک رویکرد قرآنی باشند و آن را به ادبیات منتقل کند. اگرنه برگزاری این جشنواره‌ها تکرار جشنواره‌های قبلی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه جشنواره ادبی شهید محمدساسانی‌خواه (انارستان) عصر امروز (3 آبان‌ماه) با حضور محمدحسنی، ريیس بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، احمد شاکری داستان‌نویس و پژوهشگر، فائزه ساسانی‌خواه، خواهر شهید ساسانی‌خواه و مسوول برگزاري جشنواره و جمعی از نویسندگان در سالن همایش بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد.

بهانه‌ای برای زنده کردن نام شهید
فائزه‌ ساسانی‌خواه در آغاز این برنامه، جشنواره انارستان را برگرفته از دغدغه شخصی خود برای برگزاری مراسم سالگرد شهادت برادرش دانست و گفت: پیش از این برگزاری مراسم‌های سالگرد شهدا در میان خانواده‌ها باب بود، اما پس از مدتی اين نوع مراسم به فراموشي سپرده شد و فقط برخي سالگردها به فرماندهان شهید در سازمان‌های دولتی یا برگزاری مراسم چند هزار شهید در یک شهر یا استان اختصاص يافت.

وی ادامه داد: این جشنواره بهانه‌ای برای زنده کردن نام شهید ساسانی‌خواه بود. بنده از سال 1388 سه روز قبل از شهادت برادرم، ایمیلی را به دوستانم ارسال می‌کردم و از آن‌ها می‌خواستم در مراسم فضای مجازی شرکت کنند اما این اتفاق مرا قانع نمی‌کرد. به همین دلیل در فضای مجازی فراخوانی دادم که با کمک رسانه‌ها با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد. نتیجه این فراخوان ارسال 105 اثر به صورت ایمیلی بود که با حمایت بنیاد ادبیات داستانی و داوری آثار توسط راضیه تجار و احمد شاکری سه اثر برگزیده در بخش داستان کوتاه و دو اثر قابل تقدیر در بخش خاطره انتخاب شدند. امیدوارم این جشنواره در سال بعد با برنامه‌ریزی بهتر به اجرا گذاشته شود.

جشنواره‌ها نيازمند منظر ادبی‌اند
احمد شاکری نیز با تشکر از بنیاد ادبیات داستانی و خواهر شهید ساسانی‌خواه برای برگزاری جشنواره انارستان، گفت: این جشنواره با خلوص برگزار شد و امیدواریم که تمام رفتار و فعالیت‌های ما در حوزه داستان خالصانه باشد. زیرا خلوص، جوهره حرکت انبیاء و شهداست.

وی ادامه داد: خوشحالم که در این جشنواره داوری آثار را برعهده داشتم. این جشنواره اولین دوره خود را برگزار كرد و آنچه از اين پس مهم است انتخاب مسیر آینده است. حاصل جشنواره‌ها بايد تولید آثاری ماندگار در حوزه ادبیات باشد. اما برای رسیدن به این جایگاه بايد به اسباب وجودی، ماهیت و لوازم اجراي جشنواره توجه داشت.

شاکری گفت: باید هدف این جشنواره مشخص شود. آیا این جشنواره در پي کشف استعداد است يا انگيزه حمایت مالی از نويسندگان را دنبال مي‌كند؟ اگر هدف اين جشنواره مشخص نباشد نمی‌تواند سیاست‌های موفق را دنبال كند و آن چه که شهید ساساني‌خواه می‌خواهد هرگز محقق نخواهد شد.

وي ادامه داد: جشنواره‌ها نيازمند تحلیل، فکر و منظر ادبی‌اند. در بیشتر جشنواره‌ها معیارهای داوری تکراری‌اند و اين اتفاق تاثيري در رشد ادبیات پایداری ندارد. در یک تقسیم‌بندی فشرده اگر به جشنواره‌های ادبی نگاه کنیم می‌بینیم که جشنواره‌ها با ملاک و اساس منطقه‌ای و جغرافیایی و موضوعی بر ادبیات انقلاب متمرکزند و با تقسیم‌بندی زبانی، موضوعی، سنی، داستان نوجوان و بزرگسال، گونه‌ای و جنسیتی برگزار مي‌شوند. 

شاكري گفت: جشنواره‌هاي ادبي باید به تولید علم بینجامند و داراي نگاه انسان مدارانه از منظر روانشناسی و ديدگاه تطبیقی نسبت به اسلام‌شناسی و درک رویکرد قرآنی باشند و آن را به ادبیات منتقل کند. اگرنه برگزاری این جشنواره تکرار جشنواره‌های قبلی است.

برگزیدگان جشنواره‌ها متوقف نشوند
محمد حسنی نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به مأموریت بنیاد ادبیات داستانی گفت: مأموریت کلان ما در حوزه نشر و گسترش ادبیات داستانی است. اما وقتی که می‌بینیم افرادی با اخلاص برای شهدا کار می‌کنند نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

وي افزود: شرکت‌کنندگان در جشنواره انارستان و افراد حایز رتبه باید به کار خود ادامه دهند و در این مرحله متوقف نشوند. بلکه باید به کار خود برای رسیدن به جایگاه مناسب در ادبیات داستانی ادامه دهند تا آثار خوبی به واسطه تلاش آن‌ها وارد بازار نشر شود. زیرا شاهد بوده‌ایم که برخی برگزیدگان جشنواره‌ها تاکنون نتوانسته‌اند حتي یک رمان قابل قبول به جامعه ارایه دهند.

در اختتامیه جشنواره ادبی شهید محمدساسانی‌خواه (انارستان) از سمیرا مهدی‌یار، زهرا کرمی و سیدمهرداد موسویان به عنوان برگزیدگان بخش داستان كوتاه و صابر زربندی و حسین سلجوخی به عنوان نویسندگان قابل تقدير در بخش خاطره‌نویسی، قدرداني شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها