سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰

گونتر گراس نویسنده برنده نوبل آلمان یکشنبه شب 14 اکتبر (23 مهر) در مراسم بازگشایی مرکز «گونتر گراس» شهر لوبک حضور یافت. در این مراسم 400 میهمان فرهنگی و سیاسی همچون گرهارد شرودر صدر اعظم اسبق و تورستن آلبیگ نخست وزیر ایالت شلسویگ هولشتاین حضور داشتند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، گونتر گراس در این مراسم به دفاع از شعر اسراییل ستیز خود با نام «آنچه باید گفته شود» عنوان كرد: به زبان آوردن آن مطالب بی فکری بود اما این بی فکری ضروری و حیاتی بود.

هر چند ابتدا حضور گونتر گراس در این مراسم به دلیل وضعیت جسمانی‌اش نامشخص بود ولی در نهایت وی توانست در این مراسم حاضر شود. این نویسنده بزرگ آلمانی همچنین در این شب به روخوانی از تازه ترین کتاب شعر خود با عنوان «آین تاگز فلیگن» پرداخت تا نشان دهد که تمام اشعار این کتاب دارای محتوای سیاسی نیستند. 

مرکز «گونتر گراس» شهر لوبک در سال 2002 تاسیس شده است و اکنون 10 سال از عمر آن می گذرد. این مرکز طی این سال ها تنها به تاثیر متقابل ادبیات و هنر اختصاص داشت اما اکنون علاوه بر این امر به زندگی و آثار گراس نیز می پردازد. برای مرمت این مرکز 200 هزار یورو هزینه شده است. 

در این مراسم تورستن آلبیگ نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن گفت: این مرکز یک بنای بسیار ارزشمند در صحنه فرهنگی آلمان است که اکنون با نوسازی برای بازدید کنندگان جذاب تر هم شده است.
 
گرهارد شرودر صدر اعظم اسبق آلمان هم که 10 سال پیش در برلین از احداث این بنا به شدت حمایت کرده بود، با تمجید از چارچوب جدید نمایشگاهی این مرکز که به شدت بر رسانه های دیجیتالی استوار است گفت: آرزو می کنم دانش آموزان بسیاری از این مرکز دیدن، و به ادبیات و نیز آثار گونتر گراس دسترسی پیدا کنند. 

همچنین در آستانه 16 اکتبر (25 مهر) مقارن با هشتاد و پنج سالگی گونتر گراس، کلاوس اشتک رییس آکادمی هنر برلین فرا رسیدن هشتاد و پنجمین سال تولد گراس را به وی تبریک گفت و او را برای مداخلاتش در سیاست ستود. وی در این زمینه گفت: آثار ادبی گراس و فعالیت های سیاسی او جدای از هم نیستند. او از طریق اعتراف به یک خط مشی سیاسی شخصا این مسوولیت را بر عهده می گیرد که تنها یک تماشاگر نباشد و با مثال نشان می دهد که آزادی به معنای همکاری نیز هست. گراس هرگز از این مساله روگردان نبوده که با تمام وجود به سوال های بزرگ اجتماعی، اغلب پاسخ هایی جنجالی بدهد. 

گراس از سال 1983 تا 1986 رییس آکادمی هنر برلین بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها