سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
خوشنویسی، هنری گران که از بازار کتاب دور است

رییس انجمن خوشنویسی شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی معروف به شهر خوشنویسان، خواستار اختصاص بودجه به این هنر برای وارد ‌شدن به بازار کتاب‌ و استفاده از رسم‌الخط‌های فارسی آن برای نگارش کتاب‌های حوزه ادبیات و قرآنی شد.-

 علی صفری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این‌که کتاب‌های خوشنویسی بسیار گران قیمت‌اند و باید دارای انتشاراتی خاص در سطح  استان‌ها باشند و به عنوان گنجینه‌ای از یک هنر ارزشمند در کتابخانه‌ها نیز نگهداری شوند، اظهار کرد: هنر خوشنویسی باعث ماندگاری کتاب و افزایش مخاطبان به ویژه در حوزه کتاب‌های ادبی کهن و قرآنی می‌شود و استفاده از این هنر برای چاپ، عامل رونق بازار انتشار کتاب است. 

وی با اشاره به گرانی کاغذ و تاثیر آن بر افزایش قیمت کتاب‌های خوشنویسی در سراسر کشور به ویژه در شهرستان‌ها با توجه به بودجه و توان خرید مردم، گفت: به عنوان مثال، منابع کتاب‌های قابل استفاده در رشته تخصصی خوشنویسی مربوط به چاپ سال 1385، مبلغ 500 هزار ریال بود اما چاپ سال 1391 آن اکنون بیش از پنج میلیون ریال قیمت دارد. 

رییس انجمن خوشنویسی شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی با اشاره به حضور 200 خوشنویس و بیش از پنج هزار علاقه‌مند به این هنر در این شهرستان عنوان کرد: هنر خوشنویسی برای نگارش هر کتابی کارایی ندارد و به همین دلیل، شمارگان آن‌ها از هزار نسخه بالاتر نمی‌رود. البته کتاب‌های شعر، داستان‌‌های کوتاه و قرآن گزینه‌های مناسبی برای نگارش با رسم‌الخط‌های خوشنویسی‌اند. 

صفری با اشاره به استفاده از خط‌های ثلث و نسخ برای نگارش کتاب‌های قرآنی به عنوان یک رسم‌الخط عربی گفت: بهتر است از خط نستعلیق به عنوان «عروس خطوط اسلامی» و یک رسم‌الخط فارسی، برای نگارش کتاب‌های قرآنی و ادعیه استفاده شود تا این زبان با نشانه‌هایش حفظ شود.

وی با بیان این‌که رسم‌الخط  فارسی باید به عنوان یک نماد در زبان فارسی دارای اعتبار باشد و با فاصله گرفتن از رسم الخط‌های عربی، زبان فارسی زنده‌ نگهداشته شود، اظهار کرد: وارد شدن هنر خوشنویسی تخصصی با رعایت رسم‌الخط های مختص به آن در بازار کتاب، نیازمند سالیان متمادی تلاش و بسترسازی است. 

رییس انجمن خوشنویسی شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی با تجلیل از نگارش کتاب‌های فارسی  دبستانی با خط ساده نستعلیق گفت: وارد کردن این هنر در کتاب‌های آموزشی و علمی به صورت دستی و هنری امکان‌پذیر نیست اما چاپ کتاب با خط نستعلیق برای دانش آموزان ابتدایی نیز باعث می‌شود آن‌ها در درازمدت با این هنر آشنا شوند.

صفری با اشاره به ضرورت حمایت از کتاب‌های هنری مانند خوشنویسی به عنوان یک گنجینه ارزشمند و یک طرح اساسی برای ماندگاری کتاب‌های غنی حوزه ادبیات، عنوان کرد: به عنوان مثال، کتابی مانند دیوان اشعار حافظ با خط بیش از 200 خوشنویس در بازار کتاب وجود دارد اما فقط مخاطبان خاص به دنبال کتاب با خط زیبای مناسب و هنری می‌گردند.

وی درباره کیفیت کتاب‌های خوشنویسی در بازار کتاب و تجدید چاپ آن‌ها گفت: مخاطبان عام به دنبال هنر ناب و رسم‌الخط زیبا برای کتاب‌های خویش‌اند اما مخاطبان عام فقط مجذوب ظاهر زیبایی اثر می‌شوند.

رییس انجمن خوشنویسی شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی با بیان این‌که کتاب‌های قرآنی و ادعیه با خطی زیبا مخاطبان بسیاری را چنان‌چه اکنون نیز هست، جذب کتاب می‌کنند، اظهار کرد: این کیفیت یک خط و درجه زبیایی‌شناسی تخصصی آن است که باعث می‌شود تا یک کتاب با خط یک خوشنویس مانند میرعماد یا معاصرانی مانند میر‌خانی و خروش بیش از 100 بار تجدید چاپ شود.

صفری با اشاره به تاثیرگذاری هنر خوشنویسی بر رونق بازار کتاب و افزایش کتابخوانان کتاب‌های هنری عنوان کرد: زمینه فروش، تبلیغات و معرفی کتاب‌‌های هنری در بازار این کالای فرهنگی بسیار مهجور است و کتاب‌ها برای معرفی این هنر اصیل ایرانی، نیازمند ویترین مناسبی به شمار می‌آیند.

وی با ارایه پیشنهاد بودجه برای استفاده از این هنر در تالیف کتاب‌های حوزه ادبیات به ویژه انتشار دیوان اشعار شاعران بزرگ ایرانی در بازار جهانی و بها دادن به خط نستعلیق به عنوان یک خط شناسنامه‌دار فارسی، گفت: خط در خدمت شعر است و راه ماندگاری آن، زیبایی‌نویسی است.

رییس انجمن خوشنویسان شهرستان تکاب با بیان این‌که منابع تخصصی کتاب‌های خوشنویسی در کتابخانه‌های شهرستانی چون تکاب موجود نیستند، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های کشور با تامین منابع کتاب‌های هنری برای آموزش و ارایه نسخه‌ای از کار‌های هنرمندان در کتابخانه‌ها می‌تواند سند هنری ارزشمندی را برای عرضه به مراجعان در اختیار داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها