دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
رزمندگان اطلاعات و عمليات كمتر معرفي شده‌اند

رضا رسولي، نويسنده دفاع مقدس كه كتاب «صياد شيرازي» او به چاپ پنجم رسيده است، گفت: قالب ادبي خاطره ـ داستان در كنار توجه به رزمندگان اطلاعات و عمليات، جايگاه خود را در ادبيات پايداري كشور به دست نیاورده‌اند و كمتر معرفي شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «صياد شيرازي» اثر رضا رسولي در مجموعه «يادگاران» از سوی انتشارات روايت فتح تاكنون چهار بار تجديد چاپ و 15 هزار و دويست نسخه آن روانه بازار نشر شده است. 

اين اثر در قالب ـ خاطره داستان نوشته شده است. رسولی درباره اين قالب و جايگاه آن در ادبيات پايداري به ايبنا گفت: خاطره ـ داستان يكي از قالب‌هاي نوپديد در ادبيات داستاني و چند سالي است در فضاي ادبيات پايداري قد كشيده است. این قالب الهام گرفته از داستان‌هاي ميني‌مال يا همان داستان كوتاهِ كوتاه است.

وي ادامه داد: اين قالب ادبي در پيشينه ادبيات فارسي مانند حكايت‌هاي سعدي وجود دارد. در روزگاران گذشته اين سبك ادبي به ادبيات غرب وارد شد و سپس با عنوان داستان ميني‌مال به عنوان يك قالب ادبي جديد پا به ايران گذاشت كه از ورود آن تاكنون نزديك به يك دهه مي‌گذرد.

رسولي افزود: خاطره ـ داستان از نظر ساختار با داستان و خاطره متفاوت است. كوتاهي آن باعث شده تا خواننده در هر فرصتي امكان مطالعه آن را داشته باشد و ضرب آهنگ موجود در اين سبك، تصاوير متعددی را در جمله‌های كوتاه به ذهن مخاطب متبادر مي‌كند. كپسولي بودن حجم آن، گاهي كار يك كتاب 100 صفحه‌اي را در انتقال محتوا به ذهن مخاطب انجام مي‌دهد.

اين نويسنده با اشاره به استقبال مخاطبان از كتاب‌هاي خاطره ـ داستان به اثري كه خود درباره شهيد صياد شيرازي نوشته است اشاره كرد و گفت: بايد به اين نكته توجه داشت كه اين قالب ادبي نتوانسته جايگاه خود را در ادبيات پايداري پيدا كند. منبع من براي کتاب «صياد شيرازي» دو هزار صفحه متن بود كه تنها 100 خاطره كوتاه آن در اين اثر آمده است در حالي كه مي‌توان به تعداد برگ برگ منابع و اسناد خاطرات موجود كتاب‌هاي بهتر و پرمحتواتري نوشت.

وي درباره انتظار خود از فروش اين نوع كتاب‌ها در جامعه افزود: اگر ناشر اثر برای بهتر شدن طرح جلد كتاب‌ها، صفحه آرايي و اندازه حروف متن آن‌ها و جنبه تبليغي آثار تلاش كند، فروش کتاب بيشتر خواهد شد.

كتاب «شناسايي» از مجموعه «روزگاران» اثر ديگري است كه توسط رسولی نوشته شده است. اين اثر در سه نوبت چاپ، تاکنون 13 هزار و دويست نسخه فروش داشته است كه به اعتقاد نويسنده بايد فروش بيشتري مي‌داشت. 

وی توجه به رزمندگان اطلاعات و عمليات در تاليف كتاب‌هاي دفاع‌مقدس را ضروری خواند و افزود: اين گروه، كليدي‌ترين مسووليت‌ها را در دوران دفاع‌مقدس داشتند و پيروزي‌ها با كار آنان شكل مي‌گرفتند.

رسولي با اشاره به كتاب خود با عنوان «شناسايي» ادامه داد: كم توجهي مولفان و رسانه‌ها به گروه‌هاي اطلاعات و عمليات در جنگ به اسم اين گروه باز مي‌گردد. عنوان اطلاعات و عمليات نامي امنيتي و محرمانه محسوب و باعث مي‌شود تا اقبال کمتری براي توجه به آنان ديده شود. در حالي كه ايثار و شهادت و جلوه‌هاي معنوي آنان جاذبه‌هاي فراوانی دارند.

اين نويسنده ادامه داد: رسانه‌ها نيز در معرفي گروه‌های اطلاعات و عمليات كم كاري و آنان را به عنوان يك واحد نظامي مطرح نكرده‌اند و مولفان نیز به شهداي مظلوم شناسايي‌ها كمتر توجه داشته‌اند. البته يكي ديگر از مواردي كه باعث شده تا كتاب‌هاي دفاع‌مقدس آن هم با موضوع‌های خاصی مانند رزمندگان ماموریت‌های شناسايي كمتر شناخته شوند، به شبكه توزيع و تبليغ آثار اين حوزه باز مي‌گردد كه هنوز هم راهكارهای عملي و قوی براي آن در حوزه نشر ارايه نشده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط