سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
نمایشگاه کتاب تخصصی بازده بیشتری از نمایشگاه کتاب دارد

اعضای انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی روز گذشته، 27 شهریور 1391، در آستانه برگزاری پنجمین نمایشگاه سالانه کتاب دانشگاهی به بررسی مسایل و مشکلات این گروه پرداختند. محسن ارجمند در این نشست بر پتانسیل نمایشگاه‌های تخصصی برای ناشران دانشگاهی تاکید کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، نشست فصلی این انجمن روز گذشته 27 شهریور ماه سال 1391 با حضور اکثریت اعضای این انجمن تشکیل شد. هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی با اعضای این انجمن درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه سالانه کتاب دانشگاهی و مسایل مربوط به صنعت نشر بوده است.

محمدرضا حاتمی مدیرمسوول انجمن، اهداف این نمایشگاه در سال‌های گذشته را به روز کردن کتابخانه‌های دانشگاهی و علمی سراسر کشور، جمع‌آوری کتاب‌های قدیمی از کتابخانه‌ها، دسترسی آسان دانشجویان به کتاب‌های موردنیاز علمی و فروش بیشتر ناشران دانست و از مشکلات جدیدی که برگزاری دوره پنجم این نمایشگاه را تهدید می‌کند نام برد.

حاتمی افزود: همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر مانند وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌توانند در راهبرد اهداف پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی موثر باشند.

محسن ارجمند، رئیس هیات‌مدیره انجمن، با بیان این‌که نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی بخشی از هویت انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی است، اظهار کرد: این نمایشگاه ضمن این‌که کتاب‌های دانشگاهی را در جامعه معرفی می‌کند برای ناشران عضو انجمن و معرفی کتاب‌های آن‌ها اهمیت قابل‌توجهی دارد.

دکتر ارجمند در ادامه بر ضرورت برگزاری سالانه این نمایشگاه تاکید کرد و گفت: کتابخانه‌ها و مراکز علمی و تخصصی در چهار سال گذشته این نمایشگاه را در تقویم سالانه خود قرار داده‌اند و برای تهیه کتاب‌های جدید خود در انتظار اطلاع‌رسانی از سوی انجمن هستند.

مسعود پایدار، عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن، با تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت: بعد از برگزاری چهار دوره پیشین نمایشگاه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون زمان آن فرا رسیده است که پس از قطع ت یارانه‌های کاغذ حتی در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها، انجمن در پی اهداف بلندمدت خود به صورت مستقل باشد و با حمایت ناشران عضو، اقدام به ادامه برگزاری دوره‌های آتی نمایشگاه کند.

پایدار افزود: ما می‌توانیم این نمایشگاه را با درصد تخفیف کمتر از 50 درصد که 25 درصد آن توسط ناشر و 25 درصد دیگر آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شود برگزار کنیم و علاوه بر فروش کتاب و جذب نقدینگی بیشتر برای ناشران، فرصت دیدار مطلوب با کتابداران، استادان و مخاطبان را فراهم آوریم.

مسعود اسدی مدیرمسوول انتشارات یادواره کتاب و یکی از اعضای عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، بر خریداری محلی با هدف ایجاد نمایشگاه دایمی کتاب دانشگاهی تاکید کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم با همت و اتحاد در 33 استان کشور، 33 فروشگاه کتاب دانشگاهی ایجاد کنیم و با چاپ کتاب‌های جدید و ارسال 10 نسخه از هر کتاب، ویترین کتاب‌های دانشگاهی را در استان‌های مختلف به‌روز کرده و امکان دسترسی آسان‌تر مخاطبان را در استان‌های دیگر کشور فراهم آوریم.

زینعلی، مدیرمسؤول انتشارات جامعه‌نگر، ضمن موافقت با برگزاری مستقل نمایشگاه توسط انجمن گفت: اهمیت دادن به برنامه‌های جنبی در این نمایشگاه همچون تجلیل از استادان، دانشجویان و ناشران و همچنین انتخاب کتاب برتر دانشگاهی می‌تواند برای ناشران و مولفان ایجاد انگیزه کند.

این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی همچنین برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی و فروش آنلاین از طریق سایت انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی را پیشنهاد کرد.

هادی خرسندی مدیرمسؤول انتشارات خرسند، برگزاری نمایشگاه تخصصی را بسیار بااهمیت دانست و گفت: این نمایشگاه ویترینی برای کتاب‌های دانشگاهی ایجاد می‌کند و هزینه‌های بالای تبلیغاتی ناشران را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه گفت: تخفیف 50 درصدی در نظر کتابداران، تخفیف خوب و مطلوبی است و با کم کردن این تخفیف ممکن است با استقبال کمتر خریداران مواجه شویم. 

همچنین به علت نبود دسترسی مستقیم خریدار به کتاب و از طرفی عدم موفقیت ناشران به فروش کتاب از طریق اینترنت در سایت اختصاصی آن‌ها، وی به برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی مخالفت کرد و این نوع نمایشگاه را عامل مهمی برای هدر رفتن زحمات انجمن در چهار سال گذشته دانست.

رضا احمدی مدیرمسؤول انتشارات علم کشاورزی ایران درباره برگزاری نمایشگاه در سال گذشته گفت: سال گذشته بخش دانشگاهی فروش چندانی نداشته است. چنانچه درصد فروش کتاب‌ها را در حوزه‌های کمک آموزشی، حقوقی و عمومی از کل فروش کسر کنیم، فروش ناشران کمتر از یک‌ونیم درصد کل فروش آن‌ها در طول سال خواهد بود.

احمدی افزود: همچنین ناشرانی که در نمایشگاه‌های گذشته خواهان فضای بیشتری هستند باید از نمایشگاه‌های بعدی انجمن حمایت مالی کنند. وی در پایان پیشنهاد کرد انجمن بیلبورد تبلیغاتی نمایشگاه را در تمام دانشگاه‌ها قرار دهد تا مخاطبانی را جذب کند.

در پایان جلسه دکتر حاتمی با جمع‌بندی نظرات اعضای شرکت‌کننده در نشست بیان کرد: ظاهرا اعضا موافق برگزاری نمایشگاه هستند و ما مثل سال‌های گذشته نیازمند پیشتیبانی ناشران و همچنین وزارت‌های ارشاد، علوم و بهداشت و نهادهایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری هستیم.

دکتر ارجمند نیز اعلام کرد: نمایشگاه تخصصی بستر مناسبی برای نشست‌های جنبی است و البته انعکاس این نشست‌ها می‌تواند از خود نمایشگاه و فروش کتاب برای صنعت نشر با اهمیت‌تر باشد و حتی نمایشگاه تخصصی می‌تواند پتانسیلی بیشتر و بهتر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته باشد.

سومین نشست فصلی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی روز گذشته، دوشنبه 27 شهریورماه 1391 برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها