دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
اسلام‌ستیزان از رشد روزافزون اسلام در دنیا بیم دارند

حجت‌الاسلام قاسم کاکایی، پژوهشگر حوزه دین و مترجم کتاب «اقتدا به محمد(ص)» با اشاره به این که قرآن کریم و نبی گرامی اسلام دو رکن اصلی قوام این دین‌ هستند، گفت: اسلام‌ستیزان می‌خواهند با ضربه‌زدن به این دو اصل اساسی چهره اسلام را در ذهن مسلمانان و گرایش روزافزون جهانیان به این دین مخدوش کنند.-

حجت‌الاسلام کاکایی، محقق و مدرس الهیات و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به ارایه پیشینه‌ای از تالیف این کتاب پرداخت و اظهار کرد: کتاب «اقتدا به محمد(ص)» نوشته «پروفسور کارل ارنست» بعد از حوادث 11 سپتامبر منتشر شد. این کتاب درباره قرون وسطی و قبل از آن است و به موضوع بدبینی‌هایی که نسبت به جهان اسلام در جهان مسیحیت بوده، تالیف شده است. 

این دکترای فلسفه و حکمت با اشاره به این‌که «این اثر در مقابله با اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی که اخیرا در آمریکا باب شده به دفاع از اسلام و زدودن ابرهای جهالت می‌پردازد.» گفت: باوجود آن که کتاب «اقتدا به محمد(ص)» سال 2001 یا 2002 منتشر شد، حال و هوای مسایل امروز ما را دارد.

کاکایی ادامه داد: «کارل ارنست» استاد دانشگاه کارولینای شمالی آمریکاست که پس از وقایع 11 سپتامبر در مواجهه با اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی که در جهان غرب ایجاد شد و توسعه یافت، مباحث مفصلی را مطرح می‌کند و می‌کوشد ریشه‌یابی ‌کند که چرا اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی به‌ویژه در رسانه‌های گروهی و رادیو، تلویزیون و مطبوعات آمریکا وجود دارد یا امروزه بسیار رایج شده و هرکسی اسلام را به‌گونه‌ای به خشنونت و تروریسم متهم می‌کند؟ 

نویسنده کتاب «کلمه حق» با اشاره به ساخت فیلم اهانت‌آمیزی که اخیرا در فضای مجازی علیه نبی مکرم اسلام(ص) منتشر شده است به روند پرداختن نویسنده اثر و مسایل کتاب «اقتدا به محمد(ص)» اشاره کرد و گفت: وی با ریشه‌یابی مباحث اسلام‌ستیزی، جریانات قرون وسطی و جنگ‌های صلیبی را پیگیری می‌کند تا به قرن 21 می‌رسد. سخن او به غرب آن است که چهره پیامبر اسلام را در پس پرده جهالت می‌نگرید و هیچ گاه یهودیان و مسیحیان صدر اسلام چنین تصویری از پیامبر ارایه نمی‌کردند! کارل ارنست می‌گوید: «من مسلمان نیستم ولی از حق دفاع می‌کنم» و چهره‌ای از رحمت جهانی پیامبر اسلام ارایه می‌دهد و راه را برای یک گفت‌وگوی بین ادیان باز می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «در فضای غبارآلودی که غرب علیه اسلام ایجاد کرده است، تولید و نشر چنین آثاری از سوی غیرمسلمانان یا چهره‌های علمی چه واکنش‌هایی را در پی دارد؟» گفت: البته این کتاب و آثاری از این دست در برخی از محافل صهیونیستی و وهابی‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفت. کارل ارنست معتقد است که اسلام از دو طرف ضربه می‌خورد، از یک سو مستشرقانی که می‌کوشند چهره منفی از اسلام ارایه دهند و اسلام را دین شمشیر معرفی می‌کنند و از سوی دیگر گروه‌هایی مانند القاعده، طالبان و وهابیت که خوراک تبلیغاتی برای غرب فراهم می‌کنند، این‌ها جریاناتی‌اند که مثل دو تیغه قیچی از دو طرف می‌خواهند چهره اسلام را خراب کنند و از بین ببرند. 

مترجم کتاب «اقتدا به محمد(ص)» با بیان این که «کارل ارنست» نویسنده اثر می‌کوشد به زغم خود چهره واقعی از اسلام به غرب معرفی کند که تا حدود زیادی موفق بوده است، اظهار کرد: زمانی که این اثر منتشر شد، در سفر مطالعاتی در آمریکا بودم و حتی در کلاس‌های تدریس کار ارنست حضور داشتم. او در جلسه نخست کلاسش پرسشنامه‌‌ای به دانشجویانش به عنوان یک نمونه آماری از جامعه آمریکا ارایه کرد. یکی از سوالات این بود که «چقدر از اسلام آشنایی دارید؟» اغلب افراد پاسخ داده بودند که نمی‌شناسیم. برخی نوشته بودند که «فقط می‌دانیم محمدعلی کلی مسلمان بود و شناخت دیگری از اسلام نداریم.» عده‌ای هم گفته بودند که «با جمعیت انفجاری که مسلمانان دارند، ما اسلام را یک خطر برای آینده خود می‌دانیم.» بخش دیگری نیز اسلام را مترادف با تروریسم دانستند!

کاکایی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان وقتی سوال شده بود که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان کدام است؟ عربستان سعودی را نام بودند و نمی‌دانستند که ما مسلمان غیرعرب نیز داریم. این‌ها شواهدی بود که نشان می‌داد در غرب شناخت از اسلام کم است و رسانه‌های گروهی هم سعی دارند چهره ترسناکی از این دین و پیروانش ارایه دهند.

نویسنده کتاب «آیت حق» با تاکید بر این که کار ارنست و اثرش پرارزش است، بیان کرد: او با نگارش این کتاب موجب شد اسلام در محافل علمی آمریکا جای خود را باز کند و اثرش به شکل یک متن درسی درآید. من در مقدمه ترجمه این اثر که سال 89 از طرف انتشارات هرمس چاپ شد، حال و هوایی که ارنست این اثر را در آمریکا نوشت تصویر کردم. همچنین معرفی اجمالی از این کتاب در سایت اختصاصی‌ام به نشانی http://kakaie.com/78 ارایه کرده‌ام که حاوی اطلاعات جامعی درباره کتاب «اقتدا به محمد(ص)» است.

محقق و مدرس معارف و الهیات اسلامی در پاسخ به این سوال که «اقدام اخیر دشمنان اسلام و این اهانت به پیامبر گرامی ما را ناشی از چه مسایلی می‌دانید؟» عنوان کرد: همچنان که می‌دانیم این اهانت نخستین دشمنی نیست و آخرین اقدام نیز نخواهد بود. با توجه به دیدگاه افراد و نظریه‌پردازانی مانند هانتینگتون که بحث جنگ تمدن‌ها را مطرح کردند، عده‌ای می‌گویند آخرین برخوردها بین تمدن غرب و اسلام است که در نهایت تمدن غرب پیروز می‌شد و اسلام به عنوان دین شمشیر و تروریسم شکست خواهد خورد! 

کاکایی ادامه داد: صهیونیست‌ها هم این دیدگاه‌ها را تقویت کرده‌اند و مسیحیانی که می‌توانیم آن‌ها را مسیحیان صهیونیست معرفی کنیم، دوباره بحث جنگ‌های صلیبی را عنوان کرده‌اند تا بهانه‌هایی برای غرب در برابر بیداری‌های جهان اسلام که منافع امپریالیسم غرب تهدید کرده، عنوان کنند. آن‌ها می‌دانند که شخصیت پیامبر اسلام و قداست چهره او از  نمادهای دین ماست از این رو می‌خواهند کرامت آن را از بین ببرند و چهره ملکوتی پیامبر(ص) را نعوذبالله سیاستمداری که از شمشیرش خون می‌چکد معرفی کنند و او را برخلاف عیسی(ع) که چهره آسمانی تارک دنیاست، معرفی کنند و به این شکل به تقدس پیامبر(ص) لطمه برسانند و صدمه بزنند؛ چرا که قوام اسلام به شخصیت پیامبر(ص) و قرآن کریم است. این کشیش دیوانه پیش از این هم بحث قرآن و سوزاندن آن را مطرح کرد تا به این وسیله این دو رکن اساسی اسلام ـ قرآن و قداست نبی اسلام ـ  را در ذهن مسلمانان و افرادی که به اسلام رو می‌آورند و تعداد آن‌ها هم کم نیست، متزلزل کند. این اقدام در شمار کارهای تبلیغاتی علیه رشد و توسعه اسلام حتی در دل آمریکا و اروپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها