شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
آغاز به كار دبیرخانه چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از آغاز به كار دبیرخانه چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس خبر داد. اين نشست هر سال برگزار مي‌شود و مجموعه مقالات تخصصي آن كتاب مي‌شود.-

علي ططري با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: يكي از كارهايي كه مركز اسناد طي چهار سال گذشته در كنار كارهاي تحقيقاتي خود انجام داده، برگزاري نشست‌هاي تخصصي تاريخ مجلس است كه تا كنون سه دوره از آن برگزار شده است. 

وي ادامه داد: هدف از برگزاري اين نشست‌ها، اطلاع‌رساني اسناد، تحقيق و پژوهش، جذب محققان و پژوهشگران است. اين نشست‌ها از ابتكارات مركز اسناد بوده كه تاكنون به لحاظ كمي و كيفي به خوبي برگزار شده است.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دوره‌هاي پيشين اين نشست تخصصي، اضافه كرد: در نشست اول ما درباره موضوع مجلس طرح مساله كرديم و مقالاتي را در همين باره دريافت كرديم؛ اما در نشست‌هاي دوم و سوم، ادوار مخالف مجلس به صورت تخصصي بررسي شد. در دوره دوم نشست ادوار 6 تا 12 مجلس شوراي ملي و در دور سوم نشست‌ ادوار 13 تا 16 مجلس شوراي ملي را بررسي كرديم.

ططري همچنين گفت: اما براي برگزاري دوره چهارم نشست‌هاي تخصصي تاريخ مجلس با جلساتي كه با رسول جعفريان و ديگر صاحب‌نظران و استادان فعال در دبيرخانه نشست داشتيم، ادوار 17 و 18 مجلس شوراي ملي را براي اين دوره انتخاب كرديم. 

وي يادآور شد: دوره 17 مجلس به لحاظ كاركردي و ساختاري از ديگر ادوار متفاوت است و مسايل حاشيه‌اي بسياري را نيز دارد به همين دليل لازم بود تا به صورت تخصصي‌تر به اين دوره پرداخته ‌شود اما از آنجايي كه نمي‌توانستيم براي دوره 18 هم يك نشست جداگانه برگزار كنيم اين دو دوره را در نشست چهارم بررسي مي‌كنيم. 

اين محقق اسناد ادامه داد: ما به دنبال اين هستيم تا از اين نشست‌ها نتایج مناسبي به دست آوريم اگرچه در تاريخ نتيجه قطعي وجود ندارد و اين از لذت‌هاي اين علم است اما مي‌خواهيم با توجه به امكانات موجود بهترين تحليل را در اين باره ارايه دهيم. 

وي با اشاره به اين‌كه امسال دبيرخانه كار خود را زودتر آغاز كرده است، اظهار كرد: تا 15 مهرماه محورهاي تخصصي اين نشست مشخص مي‌شود و پس از آن چكيده مقالات را دريافت مي‌كنيم و دو ماه بعد نيز اصل مقالات را دريافت خواهيم كرد اما تا آن زمان نيز علاقه‌مندان مي‌توانند چكيده مقالات خود را براي ما بفرستند. 

ططري از چاپ كتاب مقالات سومين دوره نشست تخصصي تاريخ مجلس خبر داد و افزود: هدف از برگزاري اين نشست‌ها چاپ كتاب براي پژوهشگران است. كتاب مقالات دوره سوم در پاييز منتشر مي‌شود و كتاب مقالات دوره چهارم نشست تخصصي تاريخ مجلس نيز در آينده منتشر خواهد شد. 

وي در پايان عنوان كرد: برگزاري اين نشست‌ها موجب علاقه‌مندان شدن پژوهشگران ساير رشته‌ها مانند علوم سياسي به اين حوزه شده و اين براي ما دستاورد خوبي است.

به گفته ططري چهارمين نشست تخصصي تاريخ مجلس در ارديبهشت‌‌ماه سال 92 برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها