یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
خوزستان رتبه سوم در شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی را كسب كرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در جلسه شورای اداری استان، وضعیت خوزستان را در شاخص‌های مختلف نهاد کتابخانه‌های عمومی تشریح کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری در این نشست گفت: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یك ملت محسوب می‌شود و یكی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله كتاب و كتابخوانی در جامعه است. در این میان، كتابخانه‌های عمومی باید مانند دانشگاه توده مردم عمل كنند، مطالعه را ترویج دهند و باعث رشد فرهنگ شوند، به كنجكاوی‌های مردم پاسخ بدهند، مهارت‌های سواد اطلاعاتی را شكوفا ساخته، زمینه‌های یادگیری مادام‌العمر را مهیا کنند.

منصوری با بیان این‌که اصلی‌ترین هدف مجموعه نهاد كتابخانه‌های عمومی ترویج مطالعه مفید است، افزود: در نهاد کتابخانه‌های عمومی تمام افراد در هر سطح، مرتبه و نقشی كه برعهده داشته باشند یك ماموریت اصلی و نهایی دارند و آن هم كمك به گسترش مطالعه مفید در جامعه انقلابی امروز است.

وی اظهار کرد: استان خوزستان اکنون 154 باب كتابخانه عمومی نهادی و مشاركتی دارد كه زیر نظر این اداره كل اداره می‌شوند.

به گفته منصوری، به طور متوسط به ازای هر 30 هزار نفر یك باب كتابخانه عمومی وجود دارد و این استان از نظر تعداد كتابخانه در مرتبه پنجم كشور بعد از استان‌های اصفهان، تهران، فارس و خراسان رضوی قرار دارد.

مدیر کل كتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با بیان این‌که این کتابخانه‌ها تقریبا 77 هزار مترمربع زیربنا دارند، یادآور شد: استان در این شاخص در رتبه سوم بعد از استان‌های اصفهان و تهران قرار گرفته است. همچنین سرانه دسترسی به فضای كتابخانه برای هر 100 نفر خوزستانی تقریباً 5/1 مترمربع است، درحالی كه طبق سند نهضت مطالعه مفید، سرانه دسترسی به فضای كتابخانه تا سال 1404 باید به هشت متر به ازای هر 100 نفر برسد و این هدف‌گذاری تا پایان برنامه پنجم توسعه چهار متر به ازای هر 100 نفر تعیین شده است.

منصوری ادامه داد: اکنون 178 هزار نفر در استان خوزستان در كتابخانه‌های عمومی عضویت دارند و سرانه عضویت به ازای هر 100 نفر جمعیت چهار نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط