یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
صفحه امروز ؛ 26 آگوست

ژول رومن، النور دارک، خولیو کورتاسار و ایروینگ استون از چهره های ادبی هستند که نامشان با تقویم ادبی امروز گره خورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نویسندگان از جایگاهی خاص در جهان ادبیات برخوردارند. 

ژول رومن
لويى فاريگول معروف به ژول رومَن، شاعر، نمايش‏نامه نويس و داستان نويس برجسته فرانسوي که در روزی چون امروز از سال 1885 به دنیا آمد، بنیانگذار جنبش ادبی اونانیمیسم است. او که در يكي از روستاهاي فرانسه به دنيا آمد، در كودكي رهسپار پاريس و در 24 سالگي در رشته فلسفه فارغ التحصيل شد. رومن چندي به تدريس فلسفه پرداخت، سپس آن را رها كرد تا همه وقت خود را صرف هنر و ادبيات کند. نظريه اونانيميسم، نظريه‏اي مبتني بر توجه به وضع كلي اجتماع به جاي توجه به وضع فرد است. وي در ديوان‏هاي شعر خود از قبيل «زندگي همداستان»، «اودْها و نيايش‏ها»، «اروپا» و «ترانه ده ساله»، هرگز پيوستگي فرد با جمع و ارتباط جمع با فرد را ناديده نگرفته است. به عقيده رومن به بشر نبايد به طور جداگانه و انفرادي نگريست، بلكه فرد در هر دوره در جمع مستَهلك و حل مي‏شود. داستان‏ها، نمايش‏نامه‏ها و مقاله‏هاي او همه از هوش درخشان و بينش وسيع و اطلاعات جامعِ ذهنِ طنزآلود او حكايت مي‏كند. رومن در جریان جنگ جهانی دوم ابتدا راهی آمریکا شد و بعد به مکزیک رفت و در کنار دیگر مهاجران فرانسوی انستیتو فرانسوی آمریکای لاتین را راه انداخت. او که نویسنده سبک‌های متنوعی بود سال 1946 به عضویت آکادمی فرانسه درآمد و تا زمان درگذشتش در سال 1972 کرسی خود را حفظ کرد. در رمان عظيم «مردان با حسن نيت» در 27جلد، پرده نقاشي گسترده‏اي از محيط كشور و زندگي طبقه‏هاي مختلف اجتماع از مردم حقير و معتبر و چهره‏هاي تاريخي و مسایل گوناگون پيش چشم مي‏گذارد و جنب و جوش زندگي دسته جمعي و مكان‏هايى مانند شهر، كوچه، دشت و كوهسار يا خانه‏ها كه مردم را احاطه كرده‏اند، همه را با دقت به تصوير مي‏كشد. این مجموعه دربرگیرنده سفر اودیسه ای ربع قرنی دو دوست شامل یک نویسنده و یک سیاستمدار است. «رساله كوچك در صنعت شعر»، يكي از آثار تحقيقي رومن در پی 20 سال كار و تجربه است که تاثير عمیقی در عروض فرانسه داشته است. «كر و مدير پير»، «پيروزي طب» و «آقايان به صف» از آثار دیگر اوست. 

النور دارک
النور دارک که در روزی چون امروز از سال 1901 به دنیا آمد، نویسنده استرالیایی است که برای نوشتن رمان‌هایی چون «پرلودی برای کریستوفر» و «بازگست به کولامی» شهرت دارد. هر دوی این کتاب‌ها جایزه مدال طلای جامعه ادبی استرالیا را کسب کرده اند. «سرزمین بی زمان» دیگر اثر تحسین شده اوست. او که سال 1985 درگذشت نویسنده 10 رمان است.
 
خولیو کورتاسار
خولیو کورتاسار که در روزی چون امروز از سال ۱۹۱۴ از خانواده‌ای آرژانتینی در بروکسل به دنیا آمد، نویسنده رمان و داستان کوتاه آرژانتینی است. او یک نسل از نویسندگان آمریکای لاتین، از مکزیک تا آرژانتین را تحت تأثیر قرار داد و از جهانی‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین است که با اصطلاح «بوم» شناخته می‌شوند. این خانواده خیلی زود به سرزمین مادر بازگشت. خولیو از کودکی عاشق کتاب‌های ژول ورن بود و تا پایان عمر دست از تحسین آثار او بر نداشت. وی در ۱۸ سالگی به عنوان آموزگار در مدرسه ابتدایی مشغول به کار شد و سال ۱۹۳۸مجموعه‌ای از غزلیاتش را با نام مستعار خولیو دنیس منتشر کرد. سال ۱۹۴۴ سال تحصیل ادبیات فرانسه در دانشگاه، مخالفت علنی با روی کار آمدن پرون در آرژانتین و انتشار نخستین مجموعه داستان کوتاه او با عنوان «ساحل دیگر» است. نخستین رمان او سال ۱۹۴۹ با نام «تفریحی» نوشته شد که همراه «امتحان» که سال ۱۹۵۰ نوشته شد، در سال ۱۹۸۶، یعنی دو سال پس از مرگ نویسنده، منتشر ‌شد. مهاجرت کورتاسار به فرانسه در سال ۱۹۵۱ که تا زمان مرگش ادامه داشت، با ترجمه اسپانیایی رابینسون کروزو، داستان «خاطرات هادرین» نوشته مارگریت یورسنار، و داستان‌هایی از ادگار آلن پو شروع شد. داستان بلند «ظالم» او در همین دوره در مجموعه‌ای با عنوان «نیروهای نظامی مخفی» منتشر و با استقبال چشمگیری روبه رو شد. کورتاسار به عنوان نویسنده، روشنفکر و آزادیخواه، از کوبا و دیگر کشورهایی که نیروهای انقلابی در آن‌ها به قدرت رسیده بودند، دیدن کرد که ویتنام ۱۹۶۹، شیلی به دعوت رسمی دولت سالوادور آلنده ۱۹۷۰ و نیکاراگوآ پس از پیروزی ساندینیست‌ها ۱۹۷۹ از جمله آن هاست. «داستان‌های زمزمه نگارها و باورها»ی او که مجموعه‌ای بی‌مانند از یادداشت‌هایی پیرامون عادات و رفتارهای زندگی روزمره‌است، که در آن کورتاسار با پرداختن به موضوعاتی پیش‌پا افتاده و سطحی و حتی بی‌فایده، زیرکی و ذکاوت نگاهش را به مساله طنز یا صراحت نوشته‌هایش به رخ می‌کشد، در فهرست آثار برگزیده ادبی قرن بیستم جای دارد. «رایوئلا»، «جایزه‌ها»،‌ «رائیولا یا بازی لی‌لی»، «یک تفنگ اسباب بازی:۶۲» از دیگر آثار اوست.

ایروینگ استون
ایروینگ استون که در روزی چون امروز از سال 1989 درگذشت، نویسنده‌ای آمریکایی است که برای نوشتن رمان‌هایی درباره زندگینامه شخصیت‌های تاریخی مشهورشد. او که کتاب‌هایی چون «رنج و سرمستی» درباره زندگی میکل آنژ، «شور ذهن» درباره زندگی ونسان ونگوگ نقاش هلندی و «گنج یونانی» درباره زندگی هنری شلیمان باستان شناس را در کارنامه اش دارد، در سال 1903 به دنیا آمده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها