سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
بررسی بزه‌ديده‌شناسي از منظر بين‌المللي و تطبيقی در يك كتاب

«كتابچه بزه‌ديده‌شناسي» منتشر می‌شود. اين اثر نخستين جلد از مجموعه‌ کتابچه‌هایی است كه بزه‌ديده‌شناسي را از منظر بين‌المللي و تطبيقي بررسي مي‌كند.-

مهرداد رايجيان‌اصلي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: موضوع نخستين جلد از این مجموعه به «اجراي حق‌هاي بزه‌ديدگان» اختصاص دارد. اين مجموعه مي‌كوشد مختصر و مفيد جنبه‌هاي مختلف بزه‌ديده‌شناسي را از نظر بين‌المللي و تطبيقي معرفي و بررسي كند.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس افزود: جلد نخست اين مجموعه ترجمه‌اي است از كتابچه‌اي كه توسط يكي از بنيادهاي بين‌المللي غيرانتفاعي بر اساس يكي از اسناد مصوب سازمان ملل متحد در ارتباط با حق‌هاي بزه‌ديدگان تدوين شده است. اين بنياد «جبران» نام دارد و هدف آن، جبران ضرر و زيان‌هاي وارد بر بزه‌ديدگان بين‌المللي با محوریت بزه‌دیدگان شکنجه است.

اين نويسنده و استاد دانشگاه، بزه‌ديده‌شناسي را اصلي‌ترين گرايش مطالعاتي‌اش در عرصه حقوق و علوم جنایی در 10 سال گذشته دانست و اظهار داشت که در اين مدت با تمركز بر حوزه بزه‌ديده‌شناسي و انجام تحقيقات و مطالعات منظم و پیوسته چندين مقاله و كتاب در اين باره نوشته و ترجمه کرده است که جلد یکم کتاب «بزه‌دیده‌شناسی» با عنوان «تحولات بزه‌دیده‌شناسی و علوم جنایی» و چاپ دوم و جدید کتاب «بزه‌دیده‌شناسی حمایتی» از آن جمله‌اند.

رايجيان‌اصلي درباره وضعیت مطالعات بزه‌ديده‌شناسي در ايران گفت: بيش از يك دهه است كه بزه‌ديده‌شناسي در گفتمان دانشگاهي ما در رشته حقوق و ادبيات علوم جنايي وارد شده است، اما ترديدي نيست كه هنور جنبه‌هاي مختلف اين حوزه به‌ويژه از منظر حقوق تطبيقي، حقوق بين‌المللي و همچنين بومي‌سازي آن در بافت اجتماعی و فرهنگی ایران نیازمند کار و مطالعه بیشتر است.

مدير گروه‌هاي حقوق عمومي و بين‌المللي دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: به لحاظ بررسي مباني و مفاهيم نظريه‌هاي بزه‌ديده‌شناسي در بافت اجتماعي ايران نيز دچار خلأهايي هستيم كه توليد كتاب و مقاله در اين باره مي‌تواند به برطرف شدن اين خلأها كمك كند.

وي در پايان از انتشار جلد یکم «كتابچه بزه‌ديده‌شناسي» تا پايان تابستان از سوي انتشارات آرمان حقوق خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها