سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
صفحه امروز؛ دهم جولای

مارسل پروست، آلیس مونرو، جان ویندهام و وینستون گراهام از نویسندگانی هستند که در روزی چون امروز به دنیا آمده یا از دنیا رفته اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هر یک از این نویسندگان نقشی خاص در تقویت ژانری ادبی داشته اند.

مارسل پروست
مارسل پروست، رمان نویس فرانسوی چنین روزی در سال 1871 در اوتوی در حومه پاریس به دنیا آمد. او که در محیطی با فرهنگ پرورش یافته بود، از سال 1892 فعالیت جدی ادبی اش را آغاز کرد و در سال 1896 نخستین اثرش را با نام «لذت ها و روزها» منتشر کرد و به ترجمه چند اثر ادبی پرداخت. او از سال 1908 نوشتن رمان هفت جلدی «در جستجوی زمان از دست رفته» را شروع کرد که هر یک از آن ها نامی مستقل دارند و سه جلد آخرِ این کتاب پس از مرگ وی چاپ شد. این مجموعه تحلیل عمیق ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی جامعه فرانسه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم میلادی و آنچه در تاریخ فرانسه جمهوری سوم نامیده می‌شود، به دست می‌دهد. همچنین نحوه استفاده مارسل پروست از زبانِ فرانسه و جمله سازی او که شکلی بدیع و نو در ادبیات فرانسه بود آن را به کلی از سایر آثارِ ادبی هم زمانش متمایز می‌کند. برای نخستین بار بخش‌هایی از «جستجو...» سال ۱۹۱۲در روزنامه فیگارو چاپ شد و سال ۱۹۱۳ پس از شکست تلاش‌های بسیارش برای قبولاندن اثر به چند ناشر، سرانجام انتشارات برنار گراسه پذیرفت که این مجموعه را در سه جلد به خرج نویسنده چاپ کند. به این ترتیب جلد نخست با عنوان «طرف خانه سوان» در نیمه دوم نوامبر منتشر شد. در ماه اوت سال ۱۹۱۶ او از انتشارات برنار گراسه جدا شد و حق چاپ جلد دوم اثر خود را به گالیمار واگذار کرد.
او سال ۱۹۱۸ جایزه ادبی گنکور را برای جلد دوم این مجموعه با عنوان «در سایه دوشیزگان شکوفا» دریافت کرد و ناگهان به شهرت رسید. او در فاصله سال ۱۹۲۰ تا 1921 جلد سوم با عنوان «طرف گرمانت» را در سه بخش به‌تدریج نوشت و چاپ ‌کرد. او جلد چهارم این مجموعه را با عنوان «سدوم و عموره» نیر در زمان حیاتش منتشر کرد، اما در میانه اکتبر سال 1922 پروست به برونشیت دچار شد و روز هجدهم نوامبر از دنیا رفت.
پس از مرگ او، سال ۱۹۲5 «اسیر» در دو جلد منتشر شد و سال ۱۹۲۵ «آلبرتین گمشده (گریخته)» در دو جلد به بازار آمد. سال ۱۹۲۷ آخرین جلد این مجموعه با عنوان «زمان بازیافته» در دو جلد منتشر شد. رمان «ژان سنتوی» در دو جلد نیز در همین زمان منتشر شد و سال ۱۹۵۳ اثر ناتمام او با نام «علیه سنت بوو» به چاپ رسید. 

آلیس مونرو
آلیس مونرو، نویسنده کانادایی چنین روزی در سال 1931 در حومه اونتاریو به دنیا آمد. داستان های وی اغلب حول محور شرایط و روابط انسانی و زندگی روزمره افراد می چرخد و پیچیدگی های شخصیت های انسانی را نشان می دهد و همین عوامل سبب شده تا از او به عنوان ملکه داستان کوتاه کانادا نام ببرند. او نوشتن را از نوجوانی آغاز کرد و برای داستان هایش جوایز بسیاری را به خود اختصاص داده است. این نویسنده شهیر نخستین مجموعه داستانش را در سال 1968 منتشر کرد و برای آن برنده جایزه فرماندار کل کانادا شد. پس از آن «زندگی زن ها و دخترها» را در سال 1971 به چاپ رساند. او موفق شد در سال 2009 جایزه من بوکر بین المللی را از آن خود کند. داستان های او از چنان جذابیتی برخوردار است که سه بار جایزه فرماندار کل کانادا را برایش به ارمغان آورد. همچنین او برای کتاب «فرار» که در سال 2004 منتشر شد برنده جایزه گیلر شد. «رویای مادرم»، «دورنمای کاسل راک»، «فرار»، «پاييز داغ»، «گريزپا» و «عشق زن خوب» از دیگر آثار برجسته اوست. 

جان ویندهام
جان وینهام پارکس لوکاس بینون هریس، نویسنده انگلیسی داستان های علمی – تخیلی چنین روزی در سال 1903 در وارویک شایر بریتانیا به دنیا آمد. او از بخش های مختلف اسمش برای امضای آثارش استفاده می کرد که جان بینون و لوکاس پارکس از جمله آن هاست. بیشتر آثار این نویسنده در فضایی آخرالزمانی می گذرد. او در مجموع 12 رمان با اسامی مختلف و 10 مجموعه داستان منتشر کرده است. وی از سال 1925 به نوشتن روی آورد و این حرفه را صرفا برای کسب در آمد انتخاب کرد و در سال 1931 مجموعه داستان های کوتاهش را به مجله علمی - تخیلی آمریکایی فروخت. او برای رمان «روز تریفیدها» که در سال 1951 منتشر کرد به شهرت رسید. «کراکن برمی خیزد»، «کریسالیدها» و «فاخته های میدویچ» از دیگر آثار اوست. وی مارس 1969 از دنیا رفت. 

وینستون گراهام
وینستون گراهام، نویسنده انگلیسی چنین روزی در سال 2003 برای همیشه آرمید. وی که سال 1908 به دنیا آمده بود، برای مجموعه داستان های تاریخی «پولدارک» به شهرت رسید. نخستین رمان وی در سال 1934 منتشر شد و پس از آن در سال 1945 نخستین رمان مجموعه پولدارک با عنوان «رز پولدارک» را به چاپ رساند و پس از آن این 11 جلد کتاب با موفقیت بسیاری همراه شد اما مهم‌ترین آن ها «مارنی» است که در سال 1964 آلفرد هیچکاک فیلمساز بزرگ تاریخ سینما آن را تبدیل به یک فیلم موفق کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها