پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
دايره المعارف امام زمان (عج) تهيه شود

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه قم صبح امروز (پنجشنبه هشتم تیر) در نخستين همايش دوسالانه كتاب مهدويت خواستار تهيه دايره‌المعارف امام زمان(عج) شد و گفت: اين كتاب از نيازهاي اصلی ما درباره امام عصر (عج)‌ است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيت‌الله رضا استادي در این مراسم که با حضور جمعی از مسوولان استان قم همراه بود با بيان اين‌كه اکنون توجه بسياري به امام زمان (عج)‌ صورت مي‌گيرد، اظهار کرد:  پيش از اين درباره امام زمان(عج) موسوعه‌هايي منتشر شده که شامل احاديث آن حضرت بوده، اما دايره‌المعارف قابل توجهي در اين زمينه تهيه نشده است. 

وي با بیان این‌که اکنون مركزي در تهران درصدد ايجاد دايره‌المعارف امام زمان(عج) است، افزود:‌ دايره المعارف بايد تمام محكمات،‌ متشابهات، مطالب داراي سند و ... را گروه‌بندي و با استدلال كامل بيان كند تا اگر هر فرد شيعه و سني می‌خواهد آن را مطالعه كند،‌ با اطمينان بگوييم تمام مطالب درباره امام زمان(عج) در اين دايره المعارف گرد آمده است. 

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه ادامه داد: تدوين‌كنندگان اين اثر نيز بايد داراي توان علمي مناسبي باشند. 

وي يكي ديگر از كتاب‌های مورد نياز درباره امام زمان(عج) را كتاب خلاصه‌شده اين دايره المعارف برشمرد و گفت: اين كتاب مطالب را با همان گروه‌بندي‌ اما بدون استدلال به مخاطب ارایه مي‌كند تا هر فردی در صورت لزوم به استدلال‌ها در دايره‌المعارف مراجعه كند. 

آيت‌الله استادي كتاب ديگر مورد نياز در اين عرصه را كتاب محكمات عرصه مهدويت دانست و يادآور شد: هر مساله اسلامي محكماتي دارد كه ما مي‌توانيم بر آن تكيه كنيم و متشابهاتي دارد كه قابل اتكا نيستند، اين مسایل بايد درباره امام زمان(عج) نيز در كتابي گردآوري و عرضه شوند. 

وي با بيان اين‌كه احكام اهدافي دارند و با اجراي احكام بايد به اهداف مورد انتظار برسيم، گفت: بايد بررسي كنيم در عرصه مهدويت تا چه اندازه با پايبندي به احكام، به اهداف دست يافته‌ايم. 

آيت‌الله استادي گفت:هر يك از موسسات مهدوي در قم كتابي را منتشر و در آن زندگي مورد رضايت امام عصر(عج) را تبيين كنند. 

وي با اشاره به افزايش گرايش جوانان به معنويت اظهار کرد: چارچوب اين گرايش را حوزويان بايد تعيين كنند. 

آيت‌الله استادي با انتقاد از عرضه محصولات بازاري در زمينه مهدويت گفت: در این زمينه بايد كتاب‌هاي مورد اعتماد به مردم معرفي شوند. 

در اين مراسم همچنين حجت‌الاسلام مجتبی كلباسي،مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم در سخناني با اشاره به ارایه 741 اثر به دبيرخانه همايش دوسالانه كتاب مهدويت گفت: كتاب‌هايي كه در 10 سال اخير به چاپ رسيده‌اند و به دبيرخانه همايش ارسال شده‌اند، ملاك عمل ما بوده‌اند. 

وي با بیان اين‌كه پس از اين همايش از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شوراي سياست‌گذاري آن در قم مشغول به كار شد گفت: اين شورا متشكل از مراكز مختلف مهدوي است و داوران همايش را انتخاب كرده است. 

مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم با اشاره به ارایه آثار حضرات آيات صافي گلپايگاني، جوادي گلپايگاني و طبسي به دبيرخانه اين جشنواره، یادآور شد: آثار اين علما به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گرفته‌اند. 

در اين همايش اسماعيل طبا، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم نيز در سخناني هدف اصلي اين همايش را كمك به ترويج و تبيين فرهنگ مهدويت از طريق شناسايي، معرفي و تجليل از پديدآورندگان آثار مهدوي و همچنين تشويق پژوهشگران و مولفان به توليد كتاب، نشريات و ساير محصولات فرهنگي هنري مرتبط با مهدويت است.
 
وي افزود: بايد علاوه بر كتاب، حوزه نشريات،‌ نرم‌افزار، فيلم‌نامه، فيلم و سريال و برنامه‌هاي راديويي و سايت‌هاي مرتبط هم به نوعي پررنگ‌تر از قبل ديده شود. 

در همايش دوسالانه كتاب مهدويت پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز قرائت شد. 

دكتر سيدمحمد حسيني در پيام خود به اين همايش با  قدردانی از دست‌اندركاران آورده است: نخستين دوسالانه كتاب مهدويت مستغني از تشريح است ليكن آنچه از اين جمع انتظار دارم تصوير انتظار در رخسار هنر است. 

وي افزوده است: اگر از اين نشست فرصت تبيين هنرمندانه‌اي برخيزد، در كاسه مطالبه ما نيز تحفه‌اي مي‌ريزد كه جرقه آن آتشي برانگيزد كه گرمابخش زمستان باور جهانيان خواهد شد.

در پایان این مراسم 17 نفر از نویسندگان آثار حوزه مهدویت قدردانی شدند.

نخستين همايش دوسالانه كتاب مهدويت، صبح امروز (پنجشنبه هشتم تیر) از ساعت 10 تا 13 در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی (عج) قم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها