پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۹
صفحه امروز؛ 28 ژوئن

لوییچی پیراندلو، استر فوربز، اریک امبلر، آ. ای هاچنر، هاوارد بارکر و مارک هلپرین از نویسندگانی هستند که در روزی چون امروز به دنیا آمده اند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برخی از این نویسندگان به واسطه آثار برجسته شان نه تنها در عالم ادبیات ، بلکه در دنیای بزرگ سینما نیز شناخته شده اند و فیلم های متعددی با اقتباس از آثارشان ساخته شده است. 

لوییچی پیراندلو
لوییچی پیراندلو، رمان نویس و نمایشنامه نویس ایتالیایی چنین روزی به سال 1867 در سیسیل دیده به جهان گشود. در کارنامه ادبی او چندین رمان، صدها داستان کوتاه و حدود 40 نمایشنامه وجود دارد. او تا پس از جنگ جهانی اول نویسنده ای ناشناخته بود اما با نمایشنامه «شش کاراکتر در جستجوی یک نویسنده» به یک نویسنده سرشناس تبدیل شد و آثارش توجه بسیاری را به خود جلب کرد. او در سال 1934 موفق شد تا جایزه نوبل را برای آثار درخورش از آن خود کند. «لمس مرگ»، «درد مطبوع»، «عشق بدون دلبستگی»، «نوبت» و «بیست داستان» از آثار مهم وی هستند. «چنین است؛ اگر چنین به نظرتان می‌رسد» نیز یکی از نمایشنامه های شاخص اوست که به فارسی هم ترجمه شده است. پیراندلو که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نمایشنامه نویسان قرن بیستم شناخته می‌شود، دسامبر سال 1936 از دنیا رفت. 

استر فوربز
استر فوربز، نویسنده آمریکایی سال 1891 در چنین روزی در ماساچوست به دنیا آمد. او از سال 1924 فعالیت ادبی اش را آغاز کرد و آن قدر غرق ادبیات شد که علاوه بر کارهایی که برای بزرگسالان نوشت، وارد حوزه کودکان نیز شد و برای آثار برجسته اش برنده جایزه پولیتزر و مدال نیوبری شد. نخستین رمان وی با عنوان «اوه، خانم نجیب!» در سال 1926 منتشر شد و پس از آن در سال 1928 دومین کتابش با عنوان «آینه ای برای ساحره ها» به بازار آمد. «جانی ترمین» مشهورترین کتاب اوست که در سال 1943 منتشر شد و مدال نیوبری را برایش به ارمغان آورد. او برای نوشتن زندگینامه پل ریور در سال 1942، برنده جایزه پولیتزر تاریخ 1943 شد. «خانم مارول»، «بهشت»، «رنگین کمان در جاده» و «خانم های کامل» از دیگر آثار اوست. فوربز آگوست سال 1967 برای همیشه آرمید. 

اریک امبلر
اریک امبلر، نویسنده داستان های جاسوسی انگلیسی چنین روزی سال 1909 در لندن به دنیا آمد. یکی از آثار برجسته وی «نقاب دیمیتریوس» است که در سال 1939 آن را به چاپ رساند و در سال 1944 فیلمی با اقتباس از آن ساخته شد. آثار وی از چنان جایگاهی برخوردارند که بسیاری از آن ها به منبع اقتباس سینمایی بدل شده اند و به این ترتیب او نه تنها در عالم ادبیات بلکه در دنیای سینما نیز شناخته شده است. «معمای کلاه فروش»، «جاسوس و بیگانه ای تنها»، «بازگشت به خطر» دلیلی برای هشدار» و « دریای بی رحم» از دیگر آثار اوست. وی اکتبر 1998 از دنیا رفت. 

آ. ای هاچنر
آ . ای هاچنر، نویسنده آمریکایی چنین روزی در سال 1919 دیده به جهان گشود. از همان زمان که او وارد عرصه ادبیات شد مقالاتش در بهترین روزنامه ها و مجلات آن زمان منتشر شد. او 14 سال یکی از بهترین دوستان ارنست همینگوی بود و همین امر سبب شد تا در سال 1966 بیوگرافی او را بنویسد؛ کتابی که با اقبال بسیار نیز روبه رو شد و با اقتباس از آن فیلم های متعددی ساخته شد و برای نمایشنامه نیز از آن استفاده شد. «آمریکایی های خطرناک» و «گنج» از دیگر آثار اوست. 

هاوارد بارکر
هاوارد بارکر، نمایشنامه نویس انگلیسی چنین روزی در سال 1946 دیده به جهان گشود. او که علاقه زیادی به موضوع های تاریخی دارد، نمایشنامه های زیادی نوشت که از میان آن ها نمایشنامه «شب نفرین‌شده» که در سال ۱۹۹۳ نوشته شد و در سال ۱۹۹۴ روی صحنه رفت، از مهمترین شان است. این اثر از چنان جایگاهی برخوردار شد که جوایز بسیاری را کسب کرد. او اکنون به یکی از چهره‌های برجسته و تاثیرگذار در تئاتر مدرن اروپا تبدیل شده است. ۲۷ اثر از او، به 6 زبان و در ۱۷ کشور به صحنه رفته است اما او در کشور خودش - انگلستان - بسیار مهجور و ناشناخته است و تاکنون تنها چهار اثر از او در انگلستان به صحنه رفته است. او در مجموع تاکنون 62 نمایشنامه نوشته که برصحنه رفته اند، و این جز شمار زیاد نمایشنامه های رادیویی و تلویزیونی اش است. «مناظره درباره نوعی تئاتر» از دیگر آثار اوست.
 
مارک هلپرین
مارک هلپرین، نویسنده آمریکایی چنین روزی در سال 1947دیده به جهان گشود. نخستین رمان او در سال 1977 منتشر شد و پس از آن « حکایت زمستان» را در سال 1983 منتشر کرد که با اقبال بسیاری روبه رو شد و فیلمی با اقتباس از آن نیز ساخته شد. «آرام و داستان های دیگر»، « جزیره الیس و داستان های دیگر» و «شهری در زمستان» از دیگر آثار او است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها