چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
یوسفیان: مشکلات صحافان با افزایش مالیات تشدید شده است

حسین یوسفیان، فعال حوزه صحافی با اشاره به قطعی شدن افزایش مالیات فعالان صحاف در روزهای اخیر، گفت: گرانی مواد اولیه در این حوزه که از چندماه پیش شروع شده، مشکلات اقتصادی این حوزه را تشدید کرده و منجر به ورشکستگی برخی از فعالان این عرصه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایران)، افزایش مالیات صنف صحافان که در زمره مشاغل تولیدی به‌شمار می‌آید در سال جدید افزایش یافت و  باوجود مذاكره اتحادیه صحافان براي کاهش رقم مالیاتی این حوزه،‌ اين امر  بي‌نتيجه ماند. به همين مناسبت یکی از فعالان حوزه صحافی مشکلات و دغدغه‌های خود را با «ایبنا» در میان گذاشته است. 

حسین یوسفیان که در حوزه شومیز فعال است درباره فعالیت خود به خبرنگار ایبنا گفت:با توجه به مشکلات کارهای تولیدی و نیز مشکلات متعدد اقتصادی در کشور ما، مالیات هم سالانه افزایش پیدا می‌کند و امکان فعالیت برای فعالان صحاف هر روز تنگ‌تر می‌شود؛ به طوری‌که در سال گذشته برخی از فعالان این حوزه از ادامه کار و فعالیت بازمانده‌ا‌ند. 

این فعال حوزه صحافی با تاکید بر این‌که افرادی هم که باقی ماندند چندان توانی برای فعالیت‌های گسترده ندارند، عنوان کرد: ما در برخی از ماه‌های سال عملاً بیکاریم و مشتری به ما مراجعه نمی‌کند. 

يوسفيان كه در حوزه شومیز و با ماشین‌آلاتی مانند چسب‌گرم پنج خانه و تک خانه کار مي‌كند در تعریف كار خود توضيح داد: اگر بخواهید کتاب را برای مدت زیادی نگهداری کنید لازم است انتهای همه صفحات را با چسب به یکدیگر بچسبانید و سپس جلد را روی آن قرار دهید. این کار را شومیز می‌نامیم البته جلد کتاب در فرایندی جداگانه و توسط فعالان دیگر صنف صحاف انجام می‌شود.

وی با اشاره به گرانی مواد اولیه در این حوزه گفت: چسب در حوزه کاری ما ماده اساسی است ولی قیمت آن تقربیا دو برابر شده و در مقابل، مشتری‌ها نیز توان بالایی برای خرید ندارند. 

يوسفيان با ذكر اين نكته كه دستگاه چسب گرم پنج خانه  با قیمت بالا از کانادا وارد مي‌شود، گفت: واردات ماشین‌آلات ضروری با توجه به شرایط حاکم بر بازار غیر ممکن شده و تبعات منفی روی کار ما داشته است. 

وي همچنین با اشاره به این‌که، مالیات بر ارزش افزوده، سال گذشته از آ‌ن‌ها دریافت نمی‌شده، عنوان کرد: زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که قرار است از امسال مالیات بر ارزش افزوده از فعالان حوزه صحافی نیز دریافت شود.

مدیر صحافی آذین با اشاره به حذف مالیات کتابفروشان، گفت: تمام مسوولیت‌های تهیه کتاب بر عهده ماست و زحمت اصلی را صحافان به دوش می‌گیرند تا کتاب را به دست کتابفروشان برسانند، ولی آن‌ها از پرداخت مالیات حذف می‌شوند و صنف ما باید با افزایش مالیات مواجه شود. 

یوسفیان در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر این‌که، مشکلات صنف صحاف بسیار زیاد است و این صنف حتی در یک خیابان در تهران متمرکز نیست، عنوان کرد: در تهران، بخش‌های مختلف رسته صحاف در یک خیابان متمرکز نیست، به همین دلیل نظارت و انضباط آن‌چنان که لازمه این حرفه است حاکم نیست. 

در حال حاضر اتحادیه صحافان، 12 رسته شغلی شامل پاکت‌سازی، آلبوم‌سازی، سری‌سازی، کارتن‌ساز مقوایی، کلاسورساز، تک‌جلدساز، سلفون‌کش، دفترساز، یادداشت‌ساز،‌ جعبه‌ساز مقوایی، سازنده جعبه پلاستیک و سری‌ساز کتاب (سررسید) را زیر پوشش دارد. 
 
حسین یوسفیان، مدیر صحافی آذین حدود 25 سال است که در بخش صحافی فعالیت می‌کند و کارگاه وی در محله افسریه تهران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها