یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
تبلیغات بیشتر شود، مخاطبان بیشتری می‌آیند

از زمانی که قرار شد نمایشگاه‌های استانی برای دسترسی بهتر و گسترده‌تر مردم شهرهای مختلف کشور برگزار شوند، سال‌های زیادی می‌گذرد و در این مدت نمایشگاه‌های استانی متنوعی در کشور برپا شده و مخاطبان خاص خود را در حوزه‌های مختلف داشته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ناشران اصفهانی نیز مانند ديگر ناشران شهرستاني سهم خود را از اين گونه نمايشگاه‌ها کسب می‌کنند؛ در اين ميان عده‌ زیادی با نگرشي اميدوار و آینده‌نگر و برخی با بدبینی و ناامیدی درباره آینده این نمایشگاه‌ها سخن می‌گویند. نگاهی به نظرات ناشران و کتابفروشان اصفهانی درباره نمایشگاه‌های استانی در این گزارش گنجانده شده است.

بهمن فروزنده، مدیرمسوول انتشارات «آموخته» ناشر کتاب‌های دانشگاهی، از جمله افرادی به شمار می‌آید که معتقدند ناشران استانی تمایلی برای حضور در نمایشگاه‌های استانی ندارند، وی می‌گوید: این نمایشگاه‌ها فقط هزینه باربری را به ناشران تحمیل می‌کنند و به همین دلیل تمایلی برای حضور در این نمایشگاه ندارم.

وی که 15 سال است در حوزه نشر کتاب فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: اغلب کتاب‌هایی که در این نمایشگاه به فروش می‌رسند، آثار عمومی و علوم پایه‌اند و مخاطبان چنداني برای خرید کتاب‌های کنکوری و دانشگاهی به این نمایشگاه نمی‌آیند.

فروزنده با بيان اين‌كه نمایشگاه‌های استانی کتاب با هدف فروش بیشتر کتاب ناشران برگزار می‌شوند، می‌افزاید: تا زمانی که مشکل کاغذ حل نشود، نمی‌توان فروش را با تخفیف و تبلیغ بالا برد. اگر قیمت کاغذ به ثبات برسد، کتاب ارزان‌تر می‌شود و ناشران نیازی به تخفیف دادن ندارند.

وی با بیان این‌که مراحل تهیه و تولید کتاب در یک «سیکل منفی» افتاده است، می‌گوید: قيمت کتابی که سال گذشته به قیمت هشت هزار تومان منتشر شد، امسال در چاپ دوم 16 هزار تومان شده است. در این میان، من به عنوان ناشر باید چه قیمتی پشت جلد کتاب بزنم که مشتری به سراغ کپی نرود و فروش هم داشته باشم؟!

به گفته وی، در یک مطقع زمانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که می‌خواهد سایت فروش اینترنتی کتاب راه‌اندازی کند، به طوری که تمام ناشران بتوانند کتاب‌های خود را در حوزه‌های مختلف دراین سایت به فروش برسانند اما متاسفانه اين موضوع در حد یک طرح باقی ماند.

رضا علیجانیان، مدیرمسوول انتشارات پوریای ولی، تنها ناشر کتاب‌های ورزشی در استان اصفهان نیز سخنان فروزنده را قبول دارد و درباره دلیل ادعای خود می‌گوید: یکی از دلایل من برای مفید نبودن نمایشگاه‌های استانی این است که ناشران سرشناسی در این نمایشگاه‌ها نیستند و فقط برخی از ناشران نه چندان معروف در آن حضور دارند.

وی درباره ضرورت ارایه کتاب‌های خارجی در نمایشگاه‌های استانی نیز می‌گوید: در نمایشگاه‌های استانی، آثار خارجی ارايه نمي‌شوند و فقط ناشران ایرانی که کار محدودی انجام می‌دهند، حضور دارند.

علیجانیان در بخش دیگر سخنان خود به نبود تبلیغات موثر و مفید برای این نمایشگاه‌‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: معمولا برای نمایشگاه کتاب تهران تبلیغات خوب و مناسبی انجام می‌شود و همه مردم ایران مطلع می‌شوند که این نمایشگاه به مدت 10 روز در تهران برپاست اما متاسفانه نمایشگا‌ه‌های استانی در این قاعده قرار نمی‌گیرند و برای اطلاع‌رسانی آن‌ها خیی ضعیف عمل می‌شود.

وی اظهار می‌کند: حتی در داخل استان نیز هیچ گونه تبلیغاتی در تلویزیون و رادیو انجام نمی‌شود و رسانه‌ها در این زمینه کم‌کاری می‌کنند و ضروری است که مسوولان استانی در این حوزه فعال‌تر عمل کنند.

هوشنگ حق‌شناس، مدیر کتابفروشی حافظ است که 28 سال تجربه را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. وی برخلاف بسیاری از کتابفروشان که معتقدند نمایشگاه‌های استانی کار فعالان این صنف را راکد می‌کند، می‌گوید: نمایشگاه کتاب می‌تواند برای همه اقشار یک جامعه مهم و ضروری باشد، زیرا موجب افزایش عده علاقه‌مندان به موضوع کتاب و کتابخوانی می‌شوند. در جامعه ما که آمار کتابخوانی پایین است، نمایشگاه کتاب فرصتی است تا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در شهرها و استان‌های کشور بارور سازیم.

وی ادامه می‌دهد: بخش عمده‌ای از کتابفروشان اصفهانی در کنار کتاب، لوازم‌التحریر نیز می‌فروشند. این افراد در روزهای برپايي نمایشگاه استانی آسیب چندانی نمی‌بینند چون از کنار فروش لوازم‌التحریر امرار معاش می‌کنند.

به گفته حق‌شناس، عده‌ای کتابفروش نیز مقابل هتل عباسی کتاب کمک‌درسی و دانشگاهی می‌فروشند که ممکن است در این روزها کمی آسیب ببینند.

وی اما در بخش دیگر سخنان خود مي‌گويد: بهتر است در این نمایشگاه، کتاب‌هایی عرضه شوند که مورد اسقبال مردم قرار مي‌گيرند و جوانان به مطالعه آن‌ها راغب باشند. اگر کتاب‌ها تکراری و توليد شده توسط از ناشران معروف نباشند، از آن‌ها استقبالی نمی‌شود و مسوولان باید با آگاهی از این نگاه، نمایشگاه‌های استانی را برنامه‌ریزی کنند.

محمود حقوقی، عضو هیات مدیره تعاونی ناشران استان اصفهان نيز با اشاره به مناسب بودن برگزاری نمایشگاه کتاب می‌گوید: اگرچه برگزاری نمایشگاه استانی یک اقدام خوب، مناسب و فرهنگی به شمار می‌آید، ولی بهتر است در زمان برپایی آن تجدید نظر شود.

وی می‌افزاید: معمولا نمایشگاه استانی کتاب اصفهان در نیمه اسفند ماه برگزار می‌شود، زمانی که همه در فکر خرید شب عید و خانواده‌ها درگیر کارهای پایان سالند و معمولا وقتی برای حضور در نمایشگاه کتاب و بودجه‌ای برای خرید کتاب اختصاص نمی‌دهند.

حقوقی با بیان این‌که معمولا عده‌ای نیز به دلیل مشغله‌های شب عید نمی‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند، یادآور می‌شود: به همین دلیل ناشران اصفهانی در نمایشگاه استانی کتاب، فروش پایینی دارند و ترجیح می‌دهند که حضوری نداشته باشند و هزینه باربری نیز ندهند. به نظر من، اگر زمان برگزاری نمایشگاه به مهر و آبان تغییر کند، جامعه رغبت بیشتری نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط