دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
تاريخ‌شفاهي جنبش دانشجويي مسلمانان

كتاب «تاريخ‌شفاهي جنبش دانشجويي مسلمانان» اثر مشترك محمد‌حسن روزي‌طلب و امیرحسین ثابتی با نگاهي به روند فعالیت این جنبش دانشجويي بين سال‌هاي 1356 تا 1388 توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر مي‌شود./

 محمدحسن روز‌ي‌طلب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: تاريخ‌شفاهي يكي از مهم‌ترين رشته‌هاي تاريخ نگاري انقلاب است كه با دو گرايش اشخاص و موضوعات نوشته مي‌شود. ما در كتاب «تاريخ‌شفاهي جنبش دانشجويي مسلمانان» سعي كرديم با دانشجويان و سران تشكل‌هاي دانشجويي از سال 1356 تا 1388 كه انديشه اسلامي را در مقابل انديشه های التقاطی به ویژه چپ ترويج مي‌كنند، گفت‌وگو داشته باشيم. اين اثر مجموعه اين گفت‌وگوها را در بر دارد.

روزي‌طلب با اشاره به اين‌كه براي تكميل اين كتاب با 30 نفر مصاحبه شده، گفت: از جمله اين افراد «دكتر ابراهيم اسرافيليان» رييس دانشگاه علم و صنعت در ابتدای پیروزی انقلاب، «صادق واعظ زاده»، «دکتر غلامحسین الهام»، «دکتر کامران باقری لنکرانی»، «مهدی فضایلی»، «فاطمه رجبي» و «سيد نظام الدين موسوي»اند. پايان اين گفت‌وگو‌ها به ماجراهاي فتنه 88 و انتخابات دهم رياست جمهوري گره مي‌خورد. در كنار اين گفت‌و‌گوها مقاله‌هاي منتشر شده و يادداشت‌هاي سعيد زيبا كلام يكي دیگر از فصل‌های اين مجموعه است.

وي درباره تفاوت اين اثر با ساير كتاب‌هايی كه در اين زمينه نوشته شده‌اند، افزود: در حوزه جنبش دانشجويي كتاب‌هاي خوبي منتشر شده‌اند اما با محوريت تاريخ‌شفاهي كتابي نداشته‌ايم كه در ‌آن از تشكل‌هاي مسلمان دانشجويي، بسيج دانشجويي و انجمن مستقل دانشجويان و جامعه اسلامي به صورت يك جا صحبت شده باشد. زیرا در 30 سال گذشته کمتر از فعالیت‌های این تشکل‌ها سخن گفته شده است.

روزي طلب دراين باره كه آيا «تاريخ‌شفاهي جنبش دانشجويي مسلمانان» پيشنهاد مركز اسناد انقلاب اسلامي (ناشر کتاب) بود؟ گفت: نوشتن اين كتاب سوژه پيشنهادي ما (نویسندگان کتاب) بود زيرا يكي از مسايل مهم و مورد بحث در دانشگاه‌ها مساله ريشه جريان‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌هاست. سعي ما در اين كتاب نشان دادن اين روند تاريخي به صورت تاريخ شفاهي است.

وي ادامه داد: اين اثر مي‌توانست بهتر و كامل‌تر از اين که ارایه شده باشد زيرا ما در برهه‌اي از زمان خلاء‌هاي تاريخ نگاري داريم مانند نخستین سال‌های بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه ضعف اطلاعات تاريخي آن دوره به اين كتاب هم سرايت كرده است.

روزي‌طلب درباره ويژگي «تاريخ‌شفاهي جنبش دانشجويي مسلمانان» گفت: اطلاعات اين كتاب برخي از گره‌هاي تاريخي را باز و سوال‌هاي مهمي را مطرح مي‌كند؛ نظير چرايي حذف جناح لیبرال در سال 1360 كه بايد بازتابش را در تمام ابعاد بررسي كرد يا ماجراي انقلاب فرهنگي در دانشگاه‌ها و وضعيت دانشگاه‌ها در دوران هشت سال دفاع‌مقدس و دوران اصلاحات.

وي درباره نحوه تدوین این كتاب افزود: اين كتاب تاريخ شفاهي است و عملا منابع آن افرادند. اصل كار بر همين مبنا گذاشته شده است.

روزي طلب درباره چگونگي رسيدن به صحت وقايع شرح داده شده توسط افراد، گفت: اين ضعف‌ها در تاريخ شفاهي وجود دارند كه هر فرد جرياني را از ديدگاه خود شرح می‌دهد و در بيشتر موارد محور قرار مي‌گيرد و تاريخ را از انتها به ابتدا تعريف مي‌كند. اين نقاط ضعف عمومي تاريخ شفاهي است اما نقاط مثبت آن بيان ناگفته‌ها و شکستن حصارهای تاریخ‌‌‌‌نگاری رسمی است.

كتاب «تاريخ‌شفاهي جنبش دانشجويي مسلمانان» اثر مشترك محمد‌حسن روزي‌طلب و امیرحسین ثابتی در 700 صفحه تدوين و براي چاپ به مركز اسناد انقلاب اسلامي سپرده شده است.

پيش از اين از محمد حسن روزی طلب کتاب «تکیه‌گاه» و از امیرحسین ثابتی کتاب «هشت ماه نبرد مقدس» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط