چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۵
ثبات «آزادگان» فرهنگ امام (ره) را زنده نگه مي‌دارد

آيت‌الله مهدوي كني در مراسم رونمايي از كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» و در جمع آزادگان دفاع مقدس، گفت: اگر بخواهيم معنويت و روحانيت باقي بماند بايد روحاني باشيم. شما آزادگان اگر چه لباس روحاني نداريد اما جايگاه شما براي بقاي انقلاب مانند دوران اسارت مهم است. شما ممكن است امروز بي‌وفايي‌هاي ببينيد ولي آن چه اسلام و فرهنگ امام (ره) را زنده نگه مي‌دارد، ثبات و بقاي شما در مسير انقلاب است كه دشمنان را نابود مي‌كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» شامل مجموعه كاملي از سخنراني‌هاي مرحوم حجت‌‌الاسلام علي‌اكبر ابوترابي‌فرد، عصر امروز (چهارشنبه 10 خرداد ماه) در مراسمی با عنوان «غروب پسر خاك» و با حضور آيت‌الله محمدرضامهدوي كني، رييس مجلس خبرگان رهبري، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي‌فرد، نائب رييس موقت مجلس نهم شوراي اسلامي و جمعي از آزادگان دفاع مقدس در تالار انديشه برگزار شد.

آيت‌الله مهدوي كني در این مراسم با ابراز خرسندي از حضور در جمع آزادگان، گفت: عزت روحانيت را در سايه فداكاري شهدا و آزادگان مي‌دانم و رسالتي كه آزادگان در ايام اسارت داشتند تبليغی بود. بين اسراي ما و ديگر ملت‌ها تفاوت بسيار است. زيرا اسراي ما داراي هدف بودند. بنابراين در اسارت، دشمنان را تحت تاثير قرار دادند و آن‌ها را مقهور كردند. كار آزادگان در دوران اسارت گذراندن زندگي نبود، بلكه كار آنان ادامه كار اولياء، انبياء و امام خميني (ره) بود.

وي ادامه داد: سيد علي‌اكبر ابوترابي و پدر بزرگوارشان از افراد مورد احترام بودند. زماني كه در مسجد جامع قزوين در خدمت پدر بزرگوار مرحوم سيد علي‌اكبر ابوترابي بودم، ديدم كه چقدر اين بزرگوار مورد تقديس مردم بود. اين اشخاص، مردان بزرگ و احیاکننده و به اخلاق و فداكاري معروف بودند.

آیت‌الله مهدوي كني با اشاره به اين كه در اخلاق، سخن خوب مهم است، اما اخلاق خوب از آن مهم‌تر است گفت: به دوستان روحاني‌ام توصيه مي‌كنم با عمل مردم را دعوت كنيم تا مانند ابوترابي‌ها كه نمونه‌هایي از تقوا بودند تاثير‌گذاري بهتر و عميق‌تري بر مردم داشته باشند. 

وي که در جمع آزادگان دفاع مقدس سخن می‌گفت، افزود: اگر بخواهيم اين معنويت و روحانيت باقي بماند بايد روحاني باشيم. شما آزادگان اگر چه لباس روحاني نداريد اما جايگاه شما براي بقاي انقلاب مانند دوران اسارات، در دوران بازگشت هم مهم است. شما ممكن است امروز بي‌وفايي‌هاي ببينيد ولي آن چه اسلام و فرهنگ امام (ره) را زنده نگه مي‌دارد، ثبات و بقاي شما در مسير انقلاب است كه دشمنان را نابود مي‌كند.

در ادامه مراسم «غروب پسر خاك» كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» و دست نوشته‌هاي مرحوم علي‌اكبر ابوترابي‌فرد با حضور آيت‌الله مهدوي كني و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي‌فرد رونمايي شدند و از عبدالمجيد رحمانيان، تدوین کننده کتاب قدرداني به عمل آمد.

230 پیام و سخنراني‌ از مرحوم ابوترابی در یک کتاب
«منشور پاكي و خدمتگزاري» كتابي جامع از پيام‌ها و سخنراني‌هاي حجت‌الاسلام سيد علي‌اكبر ابوترابي‌فرد است كه به كوشش عبدالمجيد رحمانيان تدوین شده است.

رحمانيان تاكنون كتاب‌هاي بسیاری با محوريت زندگي مرحوم ابوترابي، مانند «آن يار آسماني»، «پاك باش و خدمتگزار»، «پدر اسيران» و «حماسه‌هاي ناگفته» نوشته و در «منشور پاكي و خدمتگزاري» كوشيده تا تمامي پيام‌ها و سخنراني‌هاي وی را در دوران اسارت و اردوگاه‌هاي عراق به صورت كامل جمع‌آوري كند.

اين كتاب چهار فصل با عنوان‌هاي «اردوگاه موصل چهار (سه قديم)»،‌ «اردوگاه موصل دو»، «اردوگاه تكريت پنج» و «اردوگاه تكريت هفده» دارد.

گردآورنده «منشور پاكي و خدمتگزاري» در ابتداي كتاب یادآور شده، از اردوگاه «موصل يك قديم» كه محل آغاز سخنراني‌هاي مرحوم ابوترابي است تاكنون مطلبي به دست نيامده است.

هر فصل کتاب با شرحي از وضعيت اردوگاهي كه مرحوم ابوترابي به آنجا رفته و گزارش عملكرد او در آن به صورت مختصر شروع مي‌شود. البته در آغاز كتاب و براي آشنايي مخاطب با مرحوم ابوترابي، ماجراي اسارت وي در 26 آذر ماه سال 1359 توسط نيرو‌هاي ارتش صدام و نحوه گردآوری متن سخنراني‌های ابوترابي توسط اسراي ايراني و انتقال آن‌ها به ايران مکتوب شده است.

او پس از تحمل 10 ماه زندان و شكنجه در سلو‌ل‌هاي عراق در مهر ماه سال 1360 به اردوگاه عنبر در منطقه رمادي برده و از آن به بعد خط مشي مقاومت اسيران در اسارت‌گاه‌ها، توسط مرحوم ابوترابی ترسيم شد.

کتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» نوعي روزشمار از دوران اسارت مرحوم ابوترابي است که 230 متن از پیام‌ها و سخنراني‌هاي او را در 1153 صفحه دربر دارد.

«امام علي(ع) فرياد عدالت انساني» عنوان یکی از سخنراني‌هاست كه در ششم خرداد ماه سال 1365 شمسي (برابر با 19 رمضان سال 1406 هجري قمري) ايراد شده . در بخشي از متن اين سخنراني در صفحه 316 كتاب آمده است‌: «امام امت موقعي كه از پاريس مي‌آيند، مي‌گويند حكومت علي(ع) را ادامه بدهيم. دنيا بايد سعادت خود را در حكومت علي (ع) پيدا كند و راه آن، عمل ما است و آنچه علي (ع) مي‌‌فرمايد. انسان خيلي قوي است. آيا شما فكر مي‌كني كه ضعيف هستي و حال آن كه قدرت شما بسيار و توانايي شما در تحقق بخشيدن به انقلاب علي(ع) خيلي زياد است. فكر نكنيد كه خيلي كوچكيد كه آن راه را برويد. مي‌فرمايد«اَعينُوني بورَعٍ و اجتهادٍ و عِفةٍ و سداد». اگر آنچه را پروردگار عالم به ما داده است با روح عدالت‌خواهي علي(ع) به كار بيندازيم، می‌دانید جامعه ما چه خواهد شد؟ هر كدام از ما در يك شهر يا چند نفر ما در يك شهر، اصلا تشكيلات را عوض مي‌كند؛ به شرط آن‌ كه زود خسته نشويد. خودشان مي‌فرمايند: «اي انسان‌ها پايتان را محكم بر زمين بگذاريد و دورانديش باشيد و اثرات خود را در جامعه فردا ببينيد و اگر براي شما مشكلي به وجود آمد كه كوه‌ها را توانست حركت دهد نبايد در اراده شما تاثير بگذارد.» اگر اين طور عمل كنيد دنيا در مقابل مكتب علي(ع) چگونه قضاوت خواهد كرد!»

كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» با زندگينامه مرحوم ابوترابی و ارايه 31 قطعه عکس درباره او به پايان مي‌رسد.

این کتاب در قطع وزيري و 1192 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 149 هزار ريال توسط موسسه فرهنگي پيام آزادگان منتشر شده است.

دوازدهم خرداد، دوازدهمین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد است. او در طول ده سال اسارت در اردوگاه‌ها و زندان‌هاي ارتش متجاوز صدام، هدایت معنوي اسيران ايراني را برعهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط