پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
بررسي احكام فقهي مجسمه‌سازي و نقاشي در يك كتاب

كتاب «التصوير دراسة فقيه معاصر» به قلم زين‌العابدين شمس به زبان عربي منتشر شد. اين نوشتار به احكام فقهي مجسمه‌سازي و نقاشي مي‌پردازد._

سيد‌نقي موسوي، معاون پژوهشي انتشارات اشراق و عرفان در گفت‌و گو با خبر‌گزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر گفت: اين كتاب، حاصل درس خارج حجت‌الاسلام‌والمسلمين «عليرضا اعرافي» است كه از سوي يكي از شاگردانش به نام «احمد عابدين‌زاده» نوشته شده و «زين‌العابدين شمس» اين نوشتار را به زبان عربي ترجمه كرده است.

وي درباره ويژگي‌هاي اين اثر و لزوم انتشار آن گفت: هنر دامنه وسیعی دارد كه فلسفه و دانش هنر بخشي از آن است. فقه جامع اسلامی همه رفتارهای مکلفان از جمله رفتارهای هنری را شامل می‌شود و هر یک از کارهای هنری شامل حکمی از احکام تکلیفی پنج‌گانه می‌شوند. «التصوير دراسة فقيه معاصر» ترجمه كتاب «مجسمه و نقاشي» است كه احكام فقهي مجسمه‌سازي و نقاشي را مورد بررسي قرار داده است. «كليّات»، «ساخت و ايجاد تصوير»، «فروعات حرمت يا كراهت ساخت تصوير» و «نگهداري تصوير» از فصل‌هاي اين نوشتارند كه در 214 صفحه فارسي منتشر شده است.

موسوي در تشريح فصل‌هاي اين كتاب گفت: نخستين فصل اين نوشتار با عنوان «کلیات»، ضمن ارايه تاریخچه‌ای از موضوع و همچنین بررسی مفردات، به دیدگاه مذاهب مختلف اسلامی در این باره اشاره دارد.

«ساخت و ايجاد تصوير» عنوان دومين فصل اين كتاب است. در اين فصل نويسنده پس از آ‌ن‌كه به بیان نظر‌هاي فقيهان امامیه در این‌ زمينه پرداخته و آیات و روایات مختلف را مورد بررسی قرار داده، به حکم تصویر و تمثال موجودات دارای روح و موجودات بی‌روح پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «فروعات حرمت يا كراهت ساخت تصوير» در هجده مبحث به مواردي مانند «شمول حکم نسبت به صور موجودات خیالی»، «شمول حکم نسبت به صور مصنوعات بشری»، «حکم صور ناقصه»، «اشتراک در ساخت»، «ساخت با واسطه»، «تصاویر سه بعدی» و «اسباب بازی و تعلم و تعلیم» پرداخته است.

واپسين بخش اين نوشتار با عنوان «نگهداري تصوير» به موضوع نگهداری تصاویر، «اقوال در مساله»، «ادله حرمت اقتناء»، «روایات منع کننده نگهداری تصاویر»، «روایات مجوز نگهداری و خرید و فروش آن» پرداخته است.

موسوي اين كتاب را ويژه روحانيان و طلبه‌هاي حوزه علميه دانست و گفت: دانشجويان هنر اگر بخواهند از ديد اسلامي به هنر نگاه كنند نيز مي‌توانند از اين نوشتار بهره‌مند شوند. همچنين دانشگاه‌هاي هنر نيز اگر بخواهند ديدگاه اسلامي را درباره هنر لحاظ كنند مي‌توانند به اين نوشتار مراجعه كنند.

معاون پژوهشي موسسه اشراق و عرفان در پايان گفت: اين نوشتار در 300 صفحه عربي، با بهاي 6‌هزار تومان از سوي انتشارات موسسه اشراق و عرفان روانه بازار نشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها