دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
سون هدین در مراسم «از یخبندان تا کویر» تجلیل می‌شود

مراسم بزرگداشت سون هدین، کویرنورد سوئدی، با عنوان «از یخبندان تا کویر» روز چهارشنبه (3 خرداد) در سالن همایش‌های سازمان زمین‌شناسی کشور برگزار می‌شود. هدین چندین بار به ایران سفر کرده و کتاب «به سوی هندوستان از راه زمین» وی با عنوان «کویرهای ایران» به فارسي ترجمه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مراسم به همت بخش فرهنگی سفارت سوئد در ایران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، کانون دوستداران فرهنگ و طبیعت ایران، کمیته ملی دامپزشکی بورگلات در ایران، کمیسیون ملی یونسکو و همچنین با همکاری پایگاه اینترنتی کویر‌ها و بیابان‌های ایران برگزار می‌شود.

در این مراسم یکی از آثار سون هدین با عنوان «به سوی هندوستان از راه زمین» معرفی می‌شود و تصاویری که وی از کویرهای مختلف گرفته به نمایش درمی‌آیند.

سون هدین متولد سال 1865 میلادی است. وی از کودکی علاقه خاصی به جغرافیا داشت و توانسته بیش از 65 جلد کتاب و صدها گزارش علمی در شاخه‌های جغرافی، تاریخ و باستانشناسی از خود بر جای بگذارد.

وی جغرافی‌دان، مکان‌نگار، عکاس، کاوشگر و سفرنامه‌نویس سوئدی است که در سفرهای اکتشافی خود، دستاوردهای مهمی داشته و توانسته است نامش را به عنوان چهره‌ای شناخته‌شده ماندگار کند. هدين سفرهایی هم به ایران داشت و نخستین بار در سال 1886 بسیاری از شهرهای ایران را پشت سر گذاشت.  او در سال 1952 درگذشت.

هدین توسط چهره‌های مهمی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت که ناصرالدین شاه قاجار، نیکلای دوم روسیه، فرانتس جوزف اول، لرد جرج کرزن، ویلهلم دوم، امپراتور میجی، پاپ پیوس دهم، تئودور روزولت، پاول فون هیندنبورگ، چیانگ کای‌شک و آدولف هیتلر از جمله این افرادند.

در این مراسم آقایان اریک سالمگرن وان شانتز، دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، محمد احیایی، جعفر صبوری و سیاوش صفاریان‌پور به عنوان سخنران حضور دارند.

سالن همایش‌های سازمان زمین‌شناسی کشور در خیابان آزادی، خیابان معراج واقع شده است و مراسم روز چهارشنبه 3 خرداد از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود و به مدت سه ساعت ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها