یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
صفحه امروز ؛ 20 می

انوره دو بالزاک، زیگرید اوندست، ورنرفن‌ هايدنستام، ولفگانگ بورشرت، هکتور مالو وآنی ام. جی. اسچمیت از نویسندگانی هستند که در روزی چون امروز به دنیا آمده و یا از دنیا رفته اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تقویم ادبی امروز با نام دو نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل و یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ ادبیات گره خورده است. 

انوره دو بالزاک
انوره دو بالزاک نویسنده نامدار فرانسوی چنین روزی در سال 1799 در شهر تور در غرب فرانسه به دنیا آمد. وی در دوران تحصیل به نوشتن و خواندن بسیار علاقه مند بود و از همان زمان نخستین جرقه های ادبیات در ذهنش زده شد. این نویسنده پركار از سال ۱۸۲۲ تا ۱۸۲۵ ده تا دوازده رمان نوشت و همه آن ها را با نام مستعار منتشر کرد. در سال ۱۸۲۹ نخستین شاهكارش را با نام «یاغیان» منتشر کرد كه با  استقبال روبه رو شد. او در سال ۱۸۳۲ در عرض یك سال، چهارده داستان از جمله «سرهنگ شابر»، «كشیش تور»، «شاهكار گمنام»، «زن بی صاحب» را منتشر کرد. انتشار داستان های بزرگی مانند «زن سی ساله» و «اوژنی گرانده» در سال ۱۸۳۳، شهرت او را چندين برابر ساخت. «بابا گوریو» و «گبسک رباخوار» از دیگر آثار وی است. نوشته های او بر آثار بسیاری از بزرگان ادبیات چون «چارلز دیکنز»، «ادگار آلن پو» ، «داستایوفسکی» ، «ویلیام فاکنر» و «گوستاو فلوبر» تاثیر گذاشت. وی ژوئن 1829 در پاریس از دنیا رفت.

زیگرید اوندست
زیگرید اوندست رمان نویس نروژی چنین روزی در سال 1882 در خانواده ای فرهنگی در دانمارک به دنیا آمد. او سال 1928 توانست جایزه نوبل ادبیات را به خود اختصاص دهد. از جمله دلایل اعطاى جایزه نوبل به وى، اشاره به توانایى اوبراى شرح وتوصیف زنده و واقعى زندگى مردم کشورهاى اسکاندیناوى درطول سده هاى میانه بود. شهرت ادبی وی به دلیل خلق رمان های تاریخی اوست. برترین رمانش که باعث شهرت وی شد رمان «کریستین لاورنت» است که بین سال های 1920 تا 1922 در سه جلد منتشر شد. «خانم جنی»، «زنان خانه دار»، «زن نجیب» و «یک موضع زنانه» از کارهای دیگر وی هستند. وی ژوئن 1949 در نروژ از دنیا رفت. 

ورنرفن‌ هايدنستام
ورنرفن‌ هايدنستام شاعر و رمان نویس سوئدی چنین روزی در سال 1940 از دنیا رفت. وی در سال 1859 به دنیا آمد و در طول زندگی ادبی اش موفق شد جایزه نوبل را در سال 1916 به خود اختصاص دهد. او از سال 1912 یکی از اعضای آکادمی سوئد بود و نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «سفر: سال های سرگردانی 1888» منتشر کرد. او در کارنامه ادبی اش ،علاوه بر شعر، مجموعه داستان های کوتاه نیز دارد که مورد توجه بسیاری واقع شده است. 

ولفگانگ بورشرت
ولفگانگ بورشرت شاعر ، نمایشنامه نویس و نویسنده برجسته آلمانی در چنین روزی در سال 1921 در هامبورگ دیده به جهان گشود. او نوشتن را از دوران سربازی آغاز کرد و در این دوران سرنوشت سربازان را در اشعار و داستان های کوتاهش بازگو می کرد. وی نمایشنامه ای با عنوان «بیرون، پشت در» نوشت که توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. «اندوه عیسی»، «شب ها موش های صحرایی هم می خوابند» و «این قهوه بی مزه است» از دیگر آثار وی هستند. او نوامبر 1947 در آسایشگاهی در شهر بازل چشم از جهان فروبست. 

هکتور مالو
هکتور مالو نویسنده برجسته فرانسوی چنین روزی در سال 1830 به دنیا آمد. او در مجموع بیش از 70 کتاب در کارنامه ادبی خود دارد. مهم ترین اثر وی «پسر هیچکس» است که در سال 1878 منتشر کرد. وی نویسنده ای برجسته در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و خالق رمان های ماندگاری چون «باخانمان» و «بی خانمان» است که این کتاب ها نه تنها به دنیای سینما راه یافته اند، بلکه به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده اند. وی در سال 1907 دیده از جهان فروبست. 

آنی ام. جی .اسچمیت
آنی ام جی اسچمیت نویسنده کودک هلندی در چنین روزی در سال 1911 دیده به جهان گشود. او فعالیت ادبی اش را از دهه 1950 آغاز کرد و کتاب های او در بخش ادبیات کودک و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اگر چه او در شعر ، نمایشنامه ، موسیقی و کتاب تبحر بسیاری دارد اما عمده شهرت وی به خاطر ادبیات کودک است و توانسته تا عنوان ملکه ادبیات کودکان هلند را به خود اختصاص دهد. بهترین اثر او مجموعه « جیپ و جانکی» است که برای آن موفق شد تا در سال 1988 جایزه هانس کریستین آندرسون را از آن خود کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها