شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
صفحه امروز ؛ 12 ماه «می»

نلی ساکس، فارلی مووات، ادوارد لیر، جورج چاپمن، سرگی آکساکوف، آرتور کوئیلر کوچ، ایمی لارنس لوول، یوريس كارل هويسمانس و جان میسفیلد از نویسندگانی هستند که در چنین روزی به دنیا آمده یا از دنیا رفته اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برخی از این نویسندگان با ترجمه آثارشان به زبان های زنده دنیا از جایگاه بین المللی برخوردارند. 

نلی ساکس

نلی ساکس شاعر و نمایشنامه نویس آلمانی - سوئدی در چنین روزی در سال 1970 دیده از جهان فروبست. وی دسامبر 1891 به دنیا آمده بود و «آه ای دودکش ها» از مشهورترین آثارش بود. او جوایز ادبی متعددی را برای کتاب هایش به خود اختصاص داد که جایزه نوبل ادبی در سال 1966 مهم ترین آن‌هاست که همراه ساموئل یوسف آگنون آن را به خود اختصاص داد. او در سال 1961 برنده جایزه نلی ساکس شد که برای نخستین بار اهدا می شد.
 
فارلی مووات
فارلی مووات نویسنده معاصر کانادایی در چنین روزی در سال 1921 دیده به جهان گشود. او را یکی از نویسندگان پرخواننده و حامی محیط زیست می دانند. کارهای وی به 52 زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از 14 میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رسیده است. «مردم‏ گوزن»، «مردم بی‏امید»و «گرگ‏ هرگز نمی‏گرید» از آثاری هستند که وی را به شهرت رسانده‏ است. «مسافران دوردست» به نخستین ساکنان آمریکای شمالی-که آن‌ها را آلبان‏ها می‏نامد-می‏پردازد. او در سال 1956 موفق شد تا جایزه فرماندار کل کانادا را در حوزه کودک و نوجوان از آن خود کند. 

ادوارد لیر
ادوارد لیر شاعر و نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1812 در خانواده ای متوسط به دنیا آمد. او در کنار شاعری و نویسندگی نقاشی های بسیار زیبایی نیز می کشید اما شهرت وی برای شعرهایش است. وی نخستین کتابش را با عنوان «کتاب خزعبلات» در سال 1846 منتشر کرد که با اقبال بسیاری روبه رو شد. وی ژانویه 1888 از دنیا رفت. 

جورج چاپمن

جورج چاپمن شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی در چنین روزی در سال 1634 دیده از جهان فروبست. وی در سال 1559 به دنیا آمد. او به عنوان رقیب شکسپیر و ویلیام مینتو شناخته شده است. یکی از دلایل شهرت وی ترجمه آثار هومر از جمله «ایلیاد و ادیسه» است. او در طول زندگی ادبی اش نمایشنامه های بسیاری نوشت که همه با اقبال روبه رو شد و حتی از برخی از آن‌ها به عنوان برترین نمایشنامه های تاریخ نمایش جهان یاد می کنند. در پایان دهه 1590 او به یک‏ نمایشنامه‏نویس موفق تبدیل شد و برای‏ یک مدیر تئاتر‏ به نام«فیلیپ هنسلو» کار می‏کرد. «گدای نابینای‏ اسکندریه»، «شادی یک روز خنده ناک»، «سبکسران»، «موسیو دولیو» و «اشک‏های بیوه‏ زن» از جمله آثار کمدی وی هستند. 

سرگی آکساکوف
سرگی آکساکوف شاعر و نویسنده روسی در چنین روزی در سال 1859 دیده از جهان فروبست. وی که  اکتبر 1791 به دنیا آمده بود، از چهره های محبوب ادبیات قرن نوزدهم روسیه به شمار می رود. او فعالیت ادبی اش را با ترک کردن دانشگاه در سال 1807 آغاز کرد. مهمترین اثر وی «وقایع نامه زندگی یک خانواده روس» است که برای وی شهرت بسیاری به ارمغان آورد. 

آرتور کوئیلر کوچ
آرتور کوئیلر کوچ در چنین روزی در سال 1944 چشم از جهان فروبست. وی نوامبر 1863 به دنیا آمد. او آثارش را با نام مستعار کیو منتشر می کرد. «تکان مرد مرده» و «شهر تروا» از آثار داستانی وی هستند. 

ایمی لارنس لوول
ایمی لارنس لوول شاعر، منتقد و بیوگرافی نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1925 دیده از جهان فروبست. وی در سال 1874 در خانواده ای بسیار سنتی به دنیا آمد که هرگز تمایلی به ادامه تحصیل وی نداشتند اما او هرگز از مطالعه و کتاب خواندن کناره گیری نکرد. نخستین کار وی در سال 1910 با عنوان «ماهی یک بار آتلانتیک» و دومین مجموعه شعرش دو سال بعد منتشر شد. در سال 1926 و پس از درگذشت او، جایزه پولیتزر در حوزه شعر به او اختصاص یافت. در کارنامه آثار او بیش از 15 عنوان کتاب ثبت شده و تصویر او در سال 1925 روی جلد مجله تایم جای گرفته است.

یوريس كارل هویسمانس
یوريس كارل هويسمانس از جمله بزرگترين رمان نويسان فرانسوي و يكي از چهره هاي برجسته ادبيات جهان در چنین روزی در سال 1907 از دنیا رفت. وی فوریه 1848 در پاریس به دنیا آمد. او در سال 1884 «بیراه» را منتشر کرد که شاهکار ادبی وی محسوب می شود. «در جاده»، «كليساي جامع» و «ديرنشين» از دیگر آثار وی هستند. 

جان میسفیلد

جان میسفیلد شاعر و نویسنده آنگلیسی در چنین روزی در سال 1967 دیده از جهان فروبست. وی در سال 1878 به دنیا آمد. او از سال 1930 تا زمان مرگش یعنی سال 1967 پانزدهمین ملک الشعرای انگلستان بود. او نه تنها در حوزه شعر بلکه در حوزه رمان کودکان نیز می نوشت. وی از نوجوانی به کتاب بسیار علاقه مند بود و هفته ای 20 کتاب می خرید. «کاپیتان مارگارت»، «تصانیف و شعرها» و «دشت های آب نمک» مهمترین آثار وی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها