دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
«آنتونیو تابوکی» نویسنده سرشناس ایتالیایی درگذشت

آنتونیو تابوکی یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر ایتالیا، در 68 سالگی در لیسبون درگذشت. به گفته مترجم آثار فرانسوی زبانش، او مدت‌ها بیمار بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، تابوکی که «شبانه هندی» و «تریستانو می میرد» از مهم ترین آثارش بودند و به بیش از 40 زبان ترجمه شدند، پروفسور ادبیات پرتغالی نیز بود. 

او که در ایتالیا بیش از هر چیز برای مبارزات و مخالفت هایش با نخست وزیر پیشین ایتالیا سیلویو برلوسکونی شهرت داشت، روزنامه نگاری کاتولیک بود که جنبش مقابله با فاشیسم در پرتغال در دوره سالازار را در رمانش «پریرا می گوید» در سال 1994 جاویدان کرد. 

او نه تنها برای حق آزادی اطلاعات در آثارش تلاش می کرد، بلکه از نظر سیاسی و اجتماعی با مخالفت هایی که با برلوسکونی می کرد، عملا نیز در این صف قرار داشت. 

این نویسنده که از شماری از رمانش هایش در سینما نیز اقتباس شده، علاقه مند نوشتن به سبکی ساده درباره زندگی مردم معمولی و برای آن‌ها بود و با سفرهای متعدد شانس کسب اطلاعاتی در این زمینه را افزایش می داد. او زمانی در این باره به مجله یونسکو گفته بود «همیشه علاقه مند به تصویر زندگی پرتناقض مردم رنج کشیده» بود. 

تابوکی که در 24 سپتامبر 1943 در پیزا و پیش از بمباران این شهر توسط متفقین به دنیا آمده بود، تنها پسر یک تربیت کننده اسب بود. او در توسکانی به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت و پس از آن راهی سفری در سراسر اروپا شد. در پاریس او مجموعه ای از اشعار فرناندو پسوآ شاعر پرتغالی را به دست آورد و آن را خواند که نشان دهنده عشق او به زبان و ادبیات پرتغالی بود . او مدتی در پرتغال اقامت گزید و همانجا ازدواج کرد و بعد به ایتالیا بازگشت و در بولونیا به فراگیری زبان و ادبیات پرتغالی پرداخت و اشعار پسوآ را ترجمه کرد. 

نخستین رمان تابوکی با عنوان «پیازای ایتالیا» در سال 1975 بازگشت او به ریشه هایش بود و تاریخ ایتالیا را از ورای زندگی سه نسل از مردم توسکان از دوران گاریبالدی تا جنگ جهانی دوم روایت می کند. 

از آن پس از کارهای دیگری نیزمنتشر کرد که «لبه افق» از جمله آنهاست. او در سال 1984 با «شبانه هندی» نخستین موفقیت بزرگش را خارج از ایتالیا کسب کرد. این رمان کوتاه که برای او جایزه مدیسی فرانسه در بخش آثار خارجی را به همراه آورد درباره جستجوی مردی برای یافتن دوستی گمشده اش در هند است که از طریق یک کشف شخصی انجام می شود. 

دومین رمان تابوکی به زبان پرتغالی با عنوان «پریرا می گوید» با «رکوییم» ادامه یافت و او را به نویسنده ای موفق در خارج از مرزهای کشورش بدل ساخت. 

تابوکی در روزنامه های کشورش از جمله کوریره د لا سرا و ال پایس اسپانیا مطلب می نوشت و در دانشگاه سینا در ایتالیا تدریس می کرد. در رمان «تریستانو می میرد» که در سال 2004 منتشر شد، تابوکی رهبر جناح راست ایتالیا را به باد انتقاد گرفته و با بیان داستان مرگ مردی مسن این امر را دنبال می کند. او گفته بود: «دموکراسی جایگاه امنی نیست، باید از آن مراقبت کرد و این کار نیاز به تلاشی دایمی دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها