دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
كلود دانتون بازيگر و نويسنده فرانسوي درگذشت

نويسنده، روزنامه‌نگار و بازيگر فيلم «آبي» ساخته كريستوف كيشلوفسكي شامگاه چهارشنبه در ليل درگذشت.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، كلود دانتون آموزگار و استاد قديمي زبان انگليسي، مورخ، زبان شناس و روزنامه‌نگار فرانسوي در سن 77 سالگي در شهر ليل فرانسه با زندگي وداع كرد.

خبر درگذشت دانتون روز پنجشنبه 22 مارس (3 فروردين) از سوي نزديكان دانتون در سرويس ادبي روزنامه فيگارو به خبرگزاري فرانسه اعلام شد. دانتون از سال 2002 از زمان انتشار مجله زبان شناسي «اندر لذت كلمات» با روزنامه فيگارو همكاري داشت.

او متولد 1935 در منطقه كورز فرانسه بيش از سي كتاب از خود به جا گذاشته است. آثار او به طور عمده در برگيرنده رمان، كتاب‌هاي تاريخي و زبان شناسي هستند و تعدادي زندگينامه هم در بين آنها به چشم مي‌خورد.

«لويي كوچك گويا چهاردهم، فرزند پادشاه خورشيد» (نشر سويل، 1985)، «مثل يك ماده خوك، شكاك هستم» (نشر سويل، 1979)، «راهنماي زبان فرانسوي متعارف» (نشر سويل، 1998) همراه اثر مشهور دانتون در حوزه زبان «مجموعه اصطلاحات مشهور همراه ريشه آنها» (نشر بالاند، 2001) از آثار برجسته او به شمار مي‌روند. همچنين «عمارت: رمان واقعي» از ديگر آثار برجسته دانتون است كه در آن سرنوشت پيچيده 27 سرباز جوان فرانسوي اهل كورز را در جنگ جهاني اول بازگو مي‌كند. اين رمان سال 2010 هم از سوي انتشارات سيته فرانسه با طراحي جديد تجديد چاپ شده بود.

روزنامه فيگارو با اداي احترام به دانتون مي‌نويسد: او از هر كلمه قصه‌اي واقعي استخراج مي‌كرد و بهتر از هر كسي مي‌دانست چگونه سِفر پيدايش (كتاب مقدس) را روايت كند.

او همچنين به مدد دوستي‌ با كريستوف كيشلوفسكي فيلمساز مشهور لهستاني در فيلم‌هاي لهستاني-فرانسوي «زندگي دوگانه ورونيكا» (1991) و «آبي» (1993) ايفاي نقش كرده بود. سال 2005 هم در فيلم «محرمانه» ساخته امانوئل بركو و در سال 2007 در فيلم «همه‌اش بخشيده شده است» ساخته ميا هانسن لاو ظاهر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها