دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
پيشينه، آداب و رسوم  و ريشه‌هاي اسطوره‌اي نوروز

اسماعيل آذر در کتاب «سرزمين نوروز: پيشينه، آداب و رسوم»، اين جشن کهن و آيين‌هاي آن را از ديدي و منظري ديگر مي‌نگرد و مطالبي پژوهشگرانه درباره پيشينه نوروز مي‌آورد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آذر در آغاز كتاب «سرزمين نوروز: پيشينه، آداب و رسوم» تاريخچه مفصلي از جشن نوروز را در اختيار خواننده مي‌گذارد. 

نويسنده ريشه‌هاي اسطوره‌اي، نمادين و تاريخي نوروز را در بخش تاريخچه جشن نوروز جستجو مي‌کند و خواننده را تا دور دست‌هاي افسانه و تاريخ مي‌کشاند. مراسم و آيين‌هاي نوروزي که خود ريشه‌اي کهن دارند، در ادامه مورد توجه قرار مي‌گيرد. 

بازگويي و تشريح جشن‌هايي که با نوروز پيوند مي‌يابند و مجموعه‌اي از آيين‌هاي ايراني در آغاز سال نو را شکل مي‌دهند، در اين بخش کندوکاو مي‌شود. از ديگر دقت‌هاي مولف، که نگاه او به جشن نوروز را محققانه‌تر مي‌سازد، بررسي اين جشن کهن ايراني از نگاه مستشرقان و ديدگاه آن‌ها درباره نوروز است. 

چنين نگرشي، که چه بسا بتوان نگاه بيروني به يک جشن پايدار و ديرپاي ايراني تلقي کرد، کمک مي‌کند تا خواننده از نظرگاه کساني آگاهي‌هايي را به دست آورد که نوروز را از جنبه‌هاي مردم‌شناسي نگريسته‌اند. 

نويسنده آنگاه به چگونگي برگزاري مراسم نوروزي در کشورهاي ديگر مي‌پردازد تا قلمرو وسيع و گسترده سنت نوروزي را در حوزه فرهنگي ايران نشان داده باشد. اين کشورها عبارتند از تاجيکستان، هندوستان، آلباني، افغانستان، پاکستان و چند کشور ديگر. 

بدين گونه خواننده مي‌تواند گستره نوروز و آيين‌هاي پيوسته به آن را دريابد و چه بسا دگرگوني‌هاي آن در قلمروهاي ديگر را با آن چه امروز در ايران انجام مي‌شود، بسنجد. 

کتاب «سرزمين نوروز: پيشينه، آداب و رسوم» نوشته اسماعيل آذر است. بنياد فرهنگي و هنري رودکي اين کتاب را در 2 هزار نسخه و در 482 صفحه در سال 1390 منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها